מירה איתן אף פעם לא היתה בררנית גדולה כשמדובר באלכוהול, למעט וויסקי מעושן. כלומר, עד שהכירה את 'לפרויג' כמובן...

השבוע נחת על שולחן העבודה שלי בקבוק Laphroaig במהדורה חדשה. אני מאוד אוהבת וויסקי, כולל מאלטים מעושנים כבדים. מפעם לפעם, בייחוד בימים חורפיים. אבל לפרויג ואני מעולם לא היינו מיודדים כל-כך. למה? סיבה היסטורית מטופשת במקצת. לפני עשרות שנים, כשרק התחלתי לשתות וויסקי, ודי חיבבתי בלנדים עם הרבה קרח בפנים, נתנו לי לטעום את לפרויג. זה היה קשה. לא ציפיתי לזה. הטעמים המעושנים הכבדים, שמלווים ביוד ורמזים למליחות היו לי מאוד מוזרים, וכמעט דוחים. ומשום מה לא חזרתי אליו שנים רבות. אבל עכשיו, תוך כדי כתיבה, פתחתי בקבוק לפרויג ואחריו גם את המהדורה החדשה, מזגתי לכוס וויסקי ענוגה, ואתם יודעים מה? אומרים על לפרויג: "או שתאהב אותו או שתשנא אותו". ואני... מתענגת, על שניהם. מודה.

הפריצה הבינלאומית של לפרויג התקיימה דווקא בזמן חוק היובש בארצות-הברית כשנמכר בכלל כתרופה... (צילומים: יח"צ)
הפריצה הבינלאומית של לפרויג התקיימה דווקא בזמן חוק היובש בארצות-הברית כשנמכר בכלל כתרופה... (צילומים: יח"צ)
הפריצה הבינלאומית של לפרויג התרחשה בזמן חוק היובש בארה"ב כשנמכר בכלל כתרופה... (צילומים: יח"צ)

מזקקת לפרויג נוסדה בשנת 1815 על-ידי דונלד ואלק ג'ונסטון, וכמו בהרבה מהמזקקות הסקוטיות גם פה מאחורי השם מסתתר משפט מקסים. שם המזקקה לקוח מגאלית עתיקה ופירושו "החלל היפהפה ליד המפרץ הרחב". פיוטי משהו. אז מדובר פה בוויסקי שמייצג היטב את האי איילה וסגנון העשייה בו. וויסקי עשיר בטעם, בעל אופי מאוד דומיננטי, עם גוף מלא, וגם, כמו שהזכרתי, יוד מדיצינלי, כבול ואפילו אצות-ים. מעניין שמכל מותגי הוויסקי בעולם, הפריצה הבינלאומית של לפרויג התקיימה דווקא בזמן חוק היובש בארצות-הברית. בגלל טעמו המדיצינלי נמכר שם המשקה כ"תזקיק תרופתי" שממש ניתן במרשם רופא. רואים? צדקתי! לבריאות! אז מה היה לנו כאן?

לפרויג 10 שנים: הוויסקי הזה אותו אני לוגמת עכשיו (שוב מזגתי לי מעט ממנו, כדי להיות בטוחה שאני אוהבת אותו), הוא מהדורת הדגל של מזקקת לפרויג והאיילה סינגל מאלט הנמכר ביותר בעולם. בתהליך הייצור של לפרויג השעורה המולתתת מיובשת מעל מדורות כבול, מה שמעניק לוויסקי את העישון ואת הטעם הייחודי שלו. ייבוש המאלט על רצפת ההלתתה נעשה באופן ידני במשך כשבעה ימים, תהליך עתיק ומסורתי שמזקקות בודדות עדיין נאמנות לו. במשך עשר שנות ההתיישנות בחביות עץ האלון, בשל קרבת המזקקה לים, החביות חשופות לרוחות הנושבות מהאוקיינוס האטלנטי ומקנות לוויסקי את טעמי הים הבולטים. לוויסקי 40% אלכוהול, באף מורגש מיד כבול ועשן סמיכים וגם קצת יוד ומליחות של ים, אבל אם מחכים קצת מגיעים מיד אחריהם מתיקות ונילית קלה ופרחוניות קלילה. הוויסקי מאוד מורכב ומתפתח מרגע לרגע למשהו נוסף. הטעם גם כבולי, מעושן, וגם מתקתק, מלוח ותרופתי, ואפילו קצת לימוני וונילי. הסיומת ארוכה מאוד, מעושנת, ונילית, אדמתית ואפילו מעט אניסית.

לפרויג סלקט - בקבוק
לפרויג סלקט - בקבוק
לפרויג Quarter Cask: ההשראה למהדורה זו מגיעה מהמאה ה-19, שבה היו מיישנים וויסקי בחביות קטנות יותר מהגודל המוכר לנו היום, על-מנת שיהיה קל לשאת אותן על גבי סוסים ממקום למקום. מהדורת ה-QC הושקה בשנת 2004 שבה הוויסקי הקלאסי של המזקקה עובר יישון כפול. לאחר יישון של כ-5-6 שנים, הוויסקי מועבר לחביות הקטנות בכ-75% מהחביות הרגילות לעוד 7-12 חודשים. החבית הקטנה מאפשרת לוויסקי מגע רב יותר עם דפנותיה ובכך מאיצה את תהליך היישון. במהלך השהייה בחבית זו מאבד הוויסקי פחות אלכוהול ולכן מתקבל וויסקי אלכוהולי יותר. 48% אלכוהול.

לפרויג Select: לפרויג סלקט הינה מהדורה חדשה שהגיעה לארץ בימים אלו. הוויסקי הזה הוא שילוב של ארבע המהדורות הקבועות של המזקקה (40% אלכוהול). בשלב היישון הראשון נבחרות חביות שונות בקפידה, כשכל אחת מהן מייצגת סגנון ופרופיל טעם שונה, שמעניק לוויסקי בסופו של דבר את טעמו המורכב והמיוחד. אז יש פה חביות שרי וחביות פדרו חימנז מתובלות, חביות עץ אלון אמריקאיות וגם חביות בורבון חדשות. בשלב השני מועבר הנוזל ליישון בחביות עץ אלון חדשות, דבר נדיר מאוד בתעשיית הוויסקי. שילוב חביות זה אמור להעניק לוויסקי מורכבות יתר. 40% אלכוהול.

ואז הגיע אלי בקבוק של הסלקט הזה, והנה יש פתרון לכל אלה שקשה להם עם טעם העישון הדומיננטי. אין פה וויסקי מאוד מעושן ויודי כמסורת המזקקה, והוויסקי הזה יכול לשמש כמתאים בהחלט עבור אלו שרוצים להתחיל עם וויסקי מהאיים. באף יש עישון קל ונעים למדי עם נגיעות של הדרים, לתת מתקתק ושוקולד. בפה מרגישים גם קצת בכבול, אבל הוא די נעים, ולצדו בולטים גם ההדרים שמרעננים את כל העניין וגם עץ מתקתק במקצת. בסיומת נשארת הרגשת העישון, בכל אופן, לפרויג, אתם יודעים.

לפרויג סלקט. מחיר: 245 ₪