תכירו את "The Glenlivet" - חנות פופ-אפ הסינגל מאלט וויסקי הראשונה בישראל...

סקוטלנד היא ארץ יפה וירוקה, מטופחת ומלאת הוד, עם אווירה עתיקה ואזורים יפהפיים לבקר בהם, ביחוד בהפוגות הגשם הלא רבות. אך הסיבה העיקרית לנסוע לסקוטלנד היא המומחיות הסקוטית הבלתי ניתנת לערעור - הוויסקי. בסקוטלנד עשרות מזקקות ויסקי שניתן לסייר בהן, ושום גשם לא מפריע את מנוחתן.

ניתן גם לרכוש במקום ממגוון המוצרים של המזקקה, לרבות שתי מהדורות מיוחדות שאפשר למצוא רק בחנות הזו... (צילומים: שוקה כהן, עודד סמדר)
ניתן גם לרכוש במקום ממגוון המוצרים של המזקקה, לרבות שתי מהדורות מיוחדות שאפשר למצוא רק בחנות הזו... (צילומים: שוקה כהן, עודד סמדר)
ניתן לרכוש ממוצרי המזקקה, לרבות שתי מהדורות מיוחדות שאפשר למצוא רק כאן... (צילומים: שוקה כהן, עודד סמדר) סיורי התיירים כוללים סיור במזקקה עצמה, סרטי וידאו, טעימות חינם ברוב המקרים וחנויות מתנות שלעתים אינן נופלות בגודלן מגודל המזקקות עצמן. ברוב המזקקות אפילו לא גובים מחיר כניסה עבור הנאות אלה. אחד המקומות המבוקשים ביותר לתיור הוא 'דרך הוויסקי', שנמצאת ב-Speyside שבמחוז אברדינשייר מורי, באזור ההיילנדס. 112 ק"מ של ארץ וויסקי מדהימה. אם אתם חובבי וויסקי, עשו לעצמכם טובה לפחות פעם בחיים וקחו לכם שבוע שבועיים של חופשה מהשגרה ונצלו אותו לביקורי מזקקות בספייסייד. אם לא ממש יוצא לכם להגיע לסקוטלנד בקרוב, ולוויסקי יש מקום של כבוד אצלכם, תוכלו בחודשים הקרובים ליהנות מחנות פופ-אפ חדשה שנפתחה לאחרונה בנחלת בנימין 48 בתל-אביב, ותיסגר כנראה בסוף דצמבר הקרוב. מדובר בחנות הסינגל מאלט וויסקי הראשונה בארץ - החנות של הוויסקי המכובד והידוע The Glenlivet, או כמו שאנחנו קוראים לו בקיצור גלנליווט. גלנליווט היא אחת המזקקות המעניינות ביותר בסיפורן באזור הספייסייד. זוהי מזקקת הסינגל מאלט הראשונה שקיבלה רישיון חוקי לייצור וויסקי, כבר בשנת 1824. אם גלן פידיך היה הוויסקי הראשון שפתח את החך של העולם כולו אל עולם הסינגל מאלט, אפשר לומר שגלנליווט, למעשה, הוא הסינגל מאלט שיצר את סגנון אזור ספייסייד. במזקקות רבות ניסו לחקות את סגנון הייצור המיוחד שלו, ואפילו לנכס לעצמן את שמו, שהפך לחותמת של איכות. וויסקי גלנליווט הוא הטעם המייצג של ספייסייד - אלגנטי, פרחוני, עם מתיקות דבשית, עוצמה ועומק. השילוב המושלם בין היישון, העישון הקל והטעמים העדינים שלו הופכים את הוויסקי הזה למדד האמיתי של מאלט מהספייסייד.
חנות גלנליווט - אווירה ב - צלם עודד סמדר
חנות גלנליווט - אווירה ב - צלם עודד סמדר
כשהייתי בביקור במזקקה לפני מספר שנים, ערך לי את הביקור איש חביב בשם בוב, מדריך קשיש, אפשר אפילו לומר ישיש, שטען אז שהוא עובד במזקקה כבר 42 שנה, והתחיל את דרכו בייצור וזיקוק. לפי אפו האדום והליכתו הזהירה מאוד, נראה שהוא לא שכח כל יום לטעום מהוויסקי לפני, בזמן ואחרי הסיורים בכל התקופה הזו. תודו שמדובר בסך הכל בעבודה בכלל לא רעה. האירוח במזקקה נעים, הסיור מעניין מאוד, החנות יפה וטעימות הוויסקי הן כמובן שוות. בתחילת המאה ה-19, לאחר שהבריטים הכריזו לראשונה על מיסוי האלכוהול, התמרדו יצרני וויסקי מאלט רבים, שייצרו את הוויסקי שלהם כבר למעלה מ-200 שנה קודם לכן, וכעת נאלצו לייצר את הוויסקי שלהם באופן פיראטי. הפקחים ששלחה הממשלה לסגור את המזקקות שעוסקות בייצור לא חוקי, ערכו עמם מרדפי חתול ועכבר שהתפרשו בכל רחבי סקוטלנד. מנגד, העדיפו יצרני הוויסקי הסוררים את אזור הספייסייד בהיילנדס, אזור הררי עשיר במים מנהר הספיי, שהקשה על הפקחים להגיע אל המזקקות הבלתי חוקיות. ג'ורג' סמית היה חקלאי, בן לשושלת יצרני וויסקי מאלט, שישבו על נהר הליווט. בשנת 1823 שמע סמית שממשלת בריטניה העבירה חוק הקובע שתמורת 10 לי"ש בשנה ומס קבוע על כל גלון של תזקיק, ניתנת אפשרות לכל יצרן וויסקי להוציא רישיון ולהפוך לחוקי. סמית הגיש מיד את המסמכים הדרושים והפך למזקק הראשון שקיבל רישיון לייצר וויסקי בסקוטלנד, דבר שאפשר למזקק לייצר כמויות וויסקי גדולות יותר ללא פחד, והמכירות עלו בהתאם. יריביו של סמית מהמזקקות האחרות כעסו מאוד על 'כניעתו' לשלטונות וניסו לשרוף את המזקקה שלו ואותו בתוכה. למזלו של סמית, ואולי גם למזלנו הרב, המעשה לא צלח בידם. לא עברו הרבה שנים והמזקקות הפיראטיות נסגרו, והוויסקי של גלנליווט הפך להיות הוויסקי הנמכר ביותר. ובחזרה לחנות. מדובר בחנות קונספט ייחודית, ראשונה בארץ, בה אפשר לשמוע את סיפור המותג, להתרווח באחד מאזוריה המעוצבים של החנות, לעיין בנחת בספר אגב גילוי טעמים ישנים וחדשים של מזקקת גלנליווט במחיר מיוחד, וגם לרכוש ממגוון המוצרים של המזקקה, לרבות שתי מהדורות מיוחדות שאפשר למצוא רק בחנות הזו (130 בקבוקים בלבד מכל מהדורה שהגיעו במיוחד ארצה). החנות עוצבה בקפידה תוך חשיבה על הפרטים הקטנים ביותר כמו גוונים, חומרים, טקסטורות ועוד. החומרים שנבחרו הם עץ אלון המתחבר בטבעיות אל עולם הוויסקי ובדים בגווני נחושת היוצרים חמימות ומשדרים יוקרה. קירות החנות נצבעו בקשת גווני המותג: סגול, שמנת ושחור. בכניסה לחנות מונומנט גבוה ומרשים המדמה עץ הבנוי מפרוסות עץ גושני, שמרחפות באוויר, לצד צילום נוף שצולם על גדת נהר הגלנליווט. החנות מציעה ספרייה עשירה, תקליטים ומגזינים, בר טעימות, חצר של כ-50 מ"ר עם צמחיה, תאורה חמה, פינות ישיבה גבוהות ובמה שתשמש להופעת אמן אורח. אז מה כדאי לטעום?  

The Glenlivet Guardians' Chapter

וויסקי גלנליווט גארדיאנד קאפצר - בקבוק
וויסקי גלנליווט גארדיאנד קאפצר - בקבוק

ממסך ייחודי של חביות נבחרות עם השפעות ניכרות של שרי, המבטא את הטעם הפירותי שהפך לסימן ההיכר של גלנליווט, בשילוב עם תוספת מעודנת של תיבול חם ועשיר. וויסקי שלא עובר סינון קר ולכן נשארים בו הניחוחות העשירים והטעמים העזים שהתקבלו מחביות היישון. זהו וויסקי עשיר ומלא, עם טעמי עוגת פירות עשירה ותפוחים מתקתקים, עם רמזים של קליפת תפוז רעננה. בפה צימוקים בשרניים, שוקולד מריר, תפוז ותבלינים חמים. הסיומת ארוכה ומהנה. 48.7% אלכוהול.

מחיר: 400 שקל

   

וויסקי גלנליווט סינגל קאסק אדישן - בקבוק
וויסקי גלנליווט סינגל קאסק אדישן - בקבוק
The Glenlivet Single Cask Edition - Pristinus רק 609 בקבוקי סינגל קאסק יוצרו מהוויסקי המיוחד הזה (לרוב לא נהוג לייצר סינגל קאסק בסקוטלנד) ומתוכם 130 יימכרו בחנות גלנליווט. מדובר בוויסקי שיוצר מחבית בודדת שנבחרה בקפידה לאחר שהמאסטר בלנדר אלן וינצ'סטר אישר את איכותה הגבוהה ביותר. הוויסקי מבוקבק בחוזק חבית המביא אותו ל-58.4% אלכוהול. הבקבוק נושא את מספר החבית ותאריך הביקבוק 17.09.2012 לצד חתימתו של אלן ווינצ'סטר, המאסטר דיסטלר של גלנליווט. לוויסקי ניחוחות עזים ועשירים של פירות יבשים, דבש וקליפת תפוז רעננה. טעם עז ואלכוהולי עם דבשיות חמצמצה מתובלת בקרמל מלוח, תפוז ווניל, וסיומת ארוכה, ממושכת ומתקתקה. מחיר: 1,300 שקל   ואני הייתי מסתפקת גם בגלנליווט 12 המצוין שהנו ספייסייד מאלט מאוזן והרמוני, עם כל העידון והרכות המאפיינים את האזור. כיף של וויסקי גם למתחילים. The Glenlivet. נחלת בנימין 48, תל-אביב