מירה איתן על לוחם החופש והמשורר הלאומי הנערץ של סקוטלנד שאף פעם לא שכח את ידידו הטוב של כל סקוטי, את הוויסקי...

לכל עם חגים משלו ולכל דת חגים משלה, וברוב החגיגות משתלב לו היטב האלכוהול, אבל החג החביב עלי מכולם נחגג דווקא בסקוטלנד, בזכותו של המשורר הלאומי רוברט ברנס, שהיה לוחם חופש ידוע ואף כתב שירים רבים על חופש ועל ויסקי. בכל שנה, ב-25 בינואר, יום הולדתו של המשורר, נחגג בסקוטלנד ובשאר העולם חג הוויסקי, שנקרא בפי הסקוטים 'Barnes Supper'. החגיגות מצוינות בארוחה רבת רושם הנערכת סביב שולחנות אבירים ארוכים ובאירועים של שירה, ויסקי ו... האגיס.

הוויסקי היה חלק בלתי נפרד מכל הנושאים עליהם כתב ונלחם, וסימל בעיניו את החופש בהתגלמותו... (צילומים: רותם דרוב, יח"צ)
הוויסקי היה חלק בלתי נפרד מכל הנושאים עליהם כתב ונלחם, וסימל בעיניו את החופש בהתגלמותו... (צילומים: רותם דרוב, יח"צ)
הוויסקי היה חלק בלתי נפרד מרוברט ברנס וסימל בעיניו את החופש בהתגלמותו... (צילומים: רותם דרוב, יח"צ) כמי ששומרת שגחלת האלכוהול בארץ לעולם לא תכבה, יצאה חבורת סנהדרינק גם השנה לחגוג את החג הראוי הזה, ומכיוון שאין ברים סקוטיים באזורנו, חגגנו במה שהכי קרוב לעולם הוויסקי, בפאב האירי המוצלח "אוסקר וויילד" בסניף החולוני (כן, קיבלנו ויזה מיוחדת), עם גינס ועם כמה סוגי וויסקי שאף אירי או סקוטי ראוי ממש לא היה מתנגד להם.
בארס סאפר - אווירה ג - צלם רותם דרוב
בארס סאפר - אווירה ג - צלם רותם דרוב
"לחיות זה אחד הדברים הנדירים. רוב האנשים פשוט קיימים", כך אמר אוסקר ווילד, סופר, משורר, עיתונאי, מבקר אופנה ומחזאי אירי מהמאה ה-19, והמשפט הזה הוא המוטו של הפאב הזה שמתהדר בשמו. אוסקר ויילד הוא בר אירי מגניב ושמח המציע למעלה מ-150 סוגי וויסקי, שיותר ממחציתם הם סינגל מאלט, וכ-60 סוגי בירות ו-24 סוגי בירה מהחבית (והעיקר יש גינס!). תפריט אוכל חביב ביותר ומגוון ליווה את השתייה בהצלחה רבה, וכלל מנות שחברו היטב לאלכוהול, וכמו שנוהגים לומר כאן: !Have A Wilde Night.
אוסקר וייל חולון - אווירה א - צלם רותם דרוב
אוסקר וייל חולון - אווירה א - צלם רותם דרוב
נחזור לסקוטלנד ולמשורר הלאומי הנערץ שלה, רוברט ברנס. ברנס נולד בשנת 1759 במשפחה כפרית ענייה בכפר קטן בדרום סקוטלנד. ולמרות שנאלץ לעבוד לטובת המשפחה כבר כילד בחווה, דאג אביו עבורו למורה פרטי שילמד אותו קרוא וכתוב, עניין יוצא-דופן באותם ימים. מכיוון שהבחור התעניין יותר בנשים ובשירה, כשבגר עבר ברנס לאדינבורו, העיר הגדולה, בה התרכזה הבוהמה הסקוטית. באדינבורו החל לכתוב שירה, לשתות וויסקי, ולימים הפך ממשורר מקומי לכוכב ידוע בכל רחבי סקוטלנד.
אוסקר וייל חולון - אווירה ד - צלם רותם דרוב
אוסקר וייל חולון - אווירה ד - צלם רותם דרוב
שיריו השמחים והאופטימיים על אהבתם הרבה של הסקוטים לחיים, לצד חיי היום-יום הקשים, נגעו בלבבות הסקוטים ש'מינו אותו' למשורר הלאומי של סקוטלנד. עקרונות החירות, השוויון והאחווה דיברו אל ליבו של ברנס, שכתב עליהם בשיריו, אך אף פעם לא שכח את ידידו הטוב של כל סקוטי, את הוויסקי, שמבחינתו היה חלק בלתי נפרד מכל הנושאים עליהם כתב ונלחם, וסימל בעיניו את החופש בהתגלמותו. רוברט ברנס נפטר צעיר ומאושר בגיל 37 ממחלת לב.
DSC01600
DSC01600
הסקוטים, שראו בו גיבור לאומי והתחברו לשיריו ולטקסטים אותם הוא מייצג, הנציחו את זכרו ופועלו במשתה של וויסקי ואוכל סקוטי מסורתי. בארוחה, שנחגגת כבר מאתיים שנה לרגל יום הולדתו, צריך לעמוד על כיסא ולצטט את שיריו שיכורים כדבעי בשפה בלתי אפשרית לחלוטין, וגם לאכול את המאכל הלאומי השנוי במחלוקת בלוטות הטעם - האגיס. כדי להקל על הסועדים את בליעתו הבעייתית של ההאגיס, נהוג לזלף עליו וויסקי, אבל אולי זה רק תירוץ לשתות עוד.  
וויסקי רוברט ברנס סינגל מאלט - בקבוק
וויסקי רוברט ברנס סינגל מאלט - בקבוק
רוברט ברנס, סינגל מאלט
בימים אלה הגיע לארץ מאלט ויסקי ממזקקת אייל אוף אראן (Isle of Arran), שהופק לכבוד החגיגות למשורר הסקוטי הלאומי הנודע רוברט ברנס. הבקבוק אושר על ידי פדרציית ברנס העולמית, שנתנה את ברכתה לכבוד שקיבל ברנס בכך שהוויסקי נקרא על שמו. באי אראן היתה תעשיית וויסקי שמנתה כ-50 מזקקות, רובן מן הסתם לא חוקיות, עד לשנת 1837. למעלה מ-150 שנה לא יוצר וויסקי באי, עד שמועצת האי נענתה למשפחת קארי והחלה לבנות מזקקת וויסקי בשנת 1994. המזקקה היפה שוכנת בעמק מוקף גבעות, קרוב לטירה יפהפייה מהמאה ה-14, ומעיין שזורם על קצת כבול וגיר. הוויסקי המדובר עשיר ומורכב, אך גם מאוד מאוזן, עם ניחוחות רעננים של קליפות תפוחים, פרחים ותבלינים, וניל וקרם אגסים עסיסי. בפה טעמים פירותיים, עם רמזים למאפים חמים, טורט הדרים, וניל ותפוחים.   ג'וני ווקר, גולד לייבל רזרב
ג'וני ווקר גולד לייבי רזרב - בקבוק
ג'וני ווקר גולד לייבי רזרב - בקבוק
ג'וני ווקר תווית זהובה הוא אחד המותגים המשובחים שחברת ג'וני ווקר, החברה הראשונה במכירות הוויסקי בעולם, הוציאה לאוויר העולם. כבר בשנת 1920, לקראת חגיגות 100 השנים לייסוד 'ג'וני ווקר', הגה אלכסנדר ווקר השני את הרעיון להוציא את הבלנד הזה, אך בעקבות מחסור בוויסקי בשנים שאחרי מלחמת העולם הראשונה, המתכון נגנז וחיכה לימים טובים יותר. שנה אחרי שאלכסנדר מת, בשנת 1950 ניסה המאסטר בלנדר של המזקקה לרקוח את המתכון הסודי שעליו חלם אלכסנדר, אך שוב העיתוי לא היה מוצלח, והפעם בגלל מלחמת העולם השנייה. שנים רבות עברו מאז, עד שבתחילת שנות ה-90 של המאה הקודמת יצא המתכון המקורי של אלכסנדר בסופו של דבר לעולם, כשהוא מכיל 15 מותגי ויסקי שונים איכותיים בלבד, שיושנו במשך 18 שנים. הוויסקי נקרא גולד לייבל כרמז למאלט שבבסיסו - קליינליש. מזקקת קליינליש שוכנת ליד גבעות בהן נמצא זהב שנשטף עם הנחל המשמש כמקור המים של המזקקה. מותגי המאלט הבולטים הנוספים בבלנד הם קארדו ורויאל לוכנגר. הגרסה הנוכחית מגיעה... בבקבוק דמוי זהב. זהו וויסקי עדין וקטיפתי בעל ניחוחות פרחוניים, דבשיים ומתוקים, עם מעט תבלינים ברקע, וניל, ג'ינג'ר, קליפות תפוזים מסוכרות, פירות יבשים ורמזים קלילים לעישון.  
וויסקי-מקאלן-12-בקבוק.jpg-
וויסקי-מקאלן-12-בקבוק.jpg-
מק'אלן 12, סינגל מאלט
מק'אלן 12 הוא וויסקי סקוטי מאלט נפלא, הממוקם באזור הספייסייד שבצפון סקוטלנד - האזור הפורה שבו נמצאות למעלה ממחצית מזקקות הוויסקי בסקוטלנד כולה. מזקקת מק'אלן היתה אחת המזקקות הראשונות בסקוטלנד שקיבלה רישיון רשמי לייצור וויסקי בשנת 1824, והיא לא השתנתה באופן מהותי עד היום. המזקקה יושבת גבוה מעל לנהר ספיי, כשהוויסקי שלהם נחשב בעיני רבים כוויסקי המאלט הטוב ביותר בעולם. מייקל ג'קסון, מבקר הוויסקי הבכיר בעולם, הצמיד לוויסקי את התואר ה'רולס-רויס של הוויסקי מאלט'. מהיום שהקים אלכסנדר ריד את המזקקה ועד לימינו עברו שינויים רבים על הוויסקי הנפלא הזה, שהחל דרכו בכדי חרס וזוקק בדודי נחושת הקטנים ביותר באזור הספייסייד. מאז המחצית הראשונה של המאה ה-20 מתיישן וויסקי מק'אלן תמיד בחביות עץ אלון, שבעבר יושנו בהן יינות שרי מספרד - מסורת הממשיכה להתקיים עד היום. בשנים האחרונות הפכה מזקקת מק'אלן לסינגל מאלט הסקוטי השלישי בגודלו, והראשון מבחינת הכנסות. בשל הביקוש הרב והיקפי הייצור שגדלו לאין ערוך, קשה למצוא כל-כך הרבה חביות שרי ולכן התווספו לתהליך היישון חביות ברבן אמריקאי וחביות עץ אלון חדשות. צבע הוויסקי של מק'אלן הוא צבע העץ הטבעי, ללא תוספת קרמל כמו בסוגי וויסקי נחותים אחרים. הניחוחות של מק'אלן 12 מורכבים, עם רמזים של פירות, תפוחים, הדרים, פרחים, פירות מיובשים, תבלינים, וניל ודשא קצוץ. הטעם מאוזן עם פירות, אלון ותבלינים.  

רוברט ברנס - אווירה
רוברט ברנס - אווירה

לא מדינאי או חייל, מתכנן ולוחם

לא עסקן ערמומי ממציא מזימה

כי רק לבקבוק כל אהבתי נתונה..."

רוברט ברנס, 1782

    * מחר (יום ב'), 25/01, יום הולדתו של רוברט ברנס, יחגגו ב'אוסקר ווילד' את 'ברנס סאפר' ויעניקו הנחה של 25% על כל מותגי הוויסקי הסקוטי. בנוסף, יוכלו החוגגים בסניף חולון ליהנות מהופעה של להקת The Choice, ובסניף פתח-תקוה מהופעה של להקת Cover up. יהיה שמייח!אוסקר ויילד, חולון: מרכז עזריאלי, הרוקמים 26. 03-7785550אוסקר ויילד, פתח-תקוה: השחם 36. 03-6205090