רק שעה וחצי נסיעה ממנהטן ואתם באזור היין של לונג-איילנד. אם כבר גמרתם לרוקן את המדפים בבוטיקים השווים של ניו יורק, לכו על זה...

אחרי כמעט שנה במצטבר במנהטן, מגיע הרגע הזה שאתה מניח את המצלמה ומפסיק להרגיש תייר. האמפייר-סטייט נראה כמו עוד גורד שחקים, השדרה החמישית כמו רחוב אלנבי בתל-אביב בימיו היפים והסנטרל פארק זה בעצם פוטומונטאז' של פארק הירקון (כולל המים המזוהמים...). רק אז, כשאתה מתחיל לחפש אחר אטרקציות יותר מעניינות מאשר עוד סיבוב בסוהו, אתה מגלה ששעה וחצי נסיעה ממנהטן נחבאת לה פנינה תיירותית כמו אזור היין של לונג איילנד.

יש מי שחושבים שלונג-איילנד רק הפסידה מקרבתה לעיר ניו יורק אשר מושכת את כל תשומת הלב אליה... (צילומים: צחי ימין)
יש מי שחושבים שלונג-איילנד רק הפסידה מקרבתה לעיר ניו יורק אשר מושכת את כל תשומת הלב אליה... (צילומים: צחי ימין)
יש מי שחושב שלונג-איילנד רק הפסידה מקרבתה לניו יורק המושכת את כל תשומת הלב... (צילומים: צחי ימין)

בשנת 1973 נטעו אלכס ולואיזה הרגרייב את הכרם הראשון בלונג איילנד והפכו לחלוצים שסחפו רבים אחרים להקים יקבים באי ולהמיר את חלקות תפוחי-האדמה ושדות התירס שלהם בכרמים רחבי ידיים. סיפורם של הזוג הרגרייב יכול היה להידמות לזה של רוברט מונדאבי בנאפה ואלי שבקליפורניה, אולם איתרע מזלם והתהילה והפופולאריות שגרפו היקבים בקליפורניה פסחו על אזור היין שהלך והתפתח במקביל בלונג איילנד.

גודלו של האי המאוכלס ביותר בארצות-הברית הממוקם לחופי האוקיינוס האטלנטי הוא כשישית מגודלה של מדינת ישראל, אך הוא מכיל כמעט אותה כמות תושבים. קצת קשה לשים את האצבע על המקור לבעיית המיתוג של אזור היין הממוקם בצפון האי. יש שיאמרו כי זה בגלל התמחור הגבוה יחסית של היין, ויש שיגידו שלונג איילנד הפסידה מקרבתה לעיר ניו יורק אשר מושכת את כל תשומת הלב אליה. אך כששואלים את המקומיים, הם מלינים בעיקר על כך שבעלי יקבים רבים הקימו יקב לא למטרות איכות אלא רק כדי למשוך מבקרים ולארח חתונות ומסיבות רווקים.

ואמנם, כשם שאטלנטיק סיטי מהווה תחליף ללאס וגאס הרחוקה עבור מטיילים בחוף המזרחי של ארצות-הברית, המחפשים לנסות את מזלם ברולטה, כך הופך אט, אט, לונג איילנד לתחליף ראוי לנאפה ואלי. בייחוד כשזו האחרונה הופכת בשנים האחרונות למכבסת כסף תיירותית שבה ביקור ביקב הפך לחפוז, המוני ומלאכותי. בלונג איילנד, לעומת זאת, עדיין צמאים לתיירים. מלבד הקרבה והנגישות אל האי, המבקרים זוכים על הדרך בחוויה כפרית מהפנטת. דרך היין של לונג איילנד מלאה בשווקי איכרים מקסימים, אסמים עתיקים, חוות סוסים ומסעדות מקומיות.

למעלה מ-50 יקבים פועלים באזור זה והזנים העיקריים הנטועים באי הם סוביניון בלאן, שרדונה, מרלו וקברנה פרנק - זנים שאוהבים את הקור האחראי בין היתר לאחוזי האלכוהול הנמוכים שביינות האזור. האוקיינוס האטלנטי משחק תפקיד כפול בטרואר האזור, מצד אחד הבריזה הקרירה שומרת על טמפרטורות נמוכות בלילות הקיץ החמים, ומצד שני טמפרטורת המים החמימה לקראת הסתיו מאפשרת המשך הבשלה זוחלנית של הגפנים לתוך החודשים אוקטובר ונובמבר.

הגם שאיכות היין הממוצעת בלונג איילנד נחותה מזו המאפיינת את יינות קליפורניה, אפשר היום למצוא בנקל יינות גדולים שמופקים באזור. חוויית הביקור הנה יוצאת-דופן וכדי שלא תלכו לאיבוד בביקור הבא בין הכרמים ושדות התירס, להלן חמישה יקבים מקסימים שכדאי לקפוץ אליהם בביקור הבא שלכם בחוף המזרחי של ארצות-הברית. היקבים כולם נמצאים כאמור במרחק של עד 10 דקות נסיעה האחד מהשני.

יקב פומנהוק בלונג איילנד - אווירה - צלם צחי ימין
יקב פומנהוק בלונג איילנד - אווירה - צלם צחי ימין
Paumanok

יקב Paumanok הוא אחד מהיקבים הוותיקים בלונג-איילנד שהחל את דרכו בסתיו 1983. מרבית היקבים באי הם יקבי אסטייט ולכן גם ב'פומנהוק' הטעימות מתקיימות במרפסת המשקיפה אל כרמי היקב. נסו את השנין בלאן והשרדונה שקיבלו אופי מיוחד ושונה מכל מה שהכרתם עד עכשיו הודות לטרואר הייחודי לאי. אם באתם רעבים, תוכלו למצוא ביקב נשנושים כמו גבינות, אויסטרים ומבחר שרקוטרי.

1074 Main Road, Aquebogue, NY 11931

 

יקב מקארי בלונג איילנד - אווירה - צלם צחי ימין
יקב מקארי בלונג איילנד - אווירה - צלם צחי ימין
Macari

משפחת מקארי היא מבין אותם החלוצים שהביאו עימם את הגישה הביו-דינמית ליין באי. ליקב Macari הגדול והאיכותי מגוון של 18 יינות, החל ביין מבעבע המופק בשיטה המסורתית, דרך רוזה בסגנון פרובאנס ועד לבלנדים אדומים מרתקים המיושנים בחביות צרפתיות והונגריות. בשום פנים ואופן לא להחמיץ את הסוביניון בלאן של היקב. בעצם מדובר בשני בקבוקים שונים, האחד ששהה במכלי נירוסטה והשני במכלי בטון.

150 Bergen Ave, Mattituck, NY 11952

 

יקב ג'יימספורט בלונג איילנד - אווירה - צלם צחי ימין
יקב ג'יימספורט בלונג איילנד - אווירה - צלם צחי ימין
Jamesport

זהו יקב שהוקם על-ידי משפחה של חקלאים עובדי אדמה אשר ניסו להעתיק את הצלחתם מגידולים חקלאיים להפקת יין. כמה מהכרמים הוותיקים ביותר באי נמצאים בבעלות יקב Jamesport הדוגל בקיימות ובמינימליזם בכל הקשור לחקלאות. מרכז המבקרים כולל מדשאה רחבת ידיים ובסופי-שבוע מכינים כאן גם לובסטר-רולס ופיצות בתנור העצים שביקב. נסו לטעום את הריזלינג היבש שלרוב אוזל מהמלאי מהר מאוד.

1216 Main Road, Jamesport, NY 11947

יקב בדל בלונג איילנד - אווירה - צלם צחי ימין
יקב בדל בלונג איילנד - אווירה - צלם צחי ימין
Bedell

יקב בוטיק שנרכש מחדש בשנת 2000 על-ידי מייקל לין, מחברי הנהלת מוזיאון ה'מומה' שבמנהטן. התוויות המתוחכמות המעטרות את בקבוקי היין עוצבו על-ידי אמנים מקומיים שחלקם מציגים גם את יצירותיהם במוזיאון ה'מומה'. הטעימות של יינות Bedell מתקיימות בתוך אסם בן למעלה ממאה שנים אשר מראהו הוסב למעין ביסטרו צרפתי מודרני שמשרה אווירה מיוחדת ושונה מיתר היקבים. אני נהניתי בעיקר מבלנד של פטי ורדו, מרלו ומלבק שנקרא 'MUSÉE' המופק רק בשנים יוצאות דופן מבחינת מזג-אוויר.

Main Road, Cutchogue, NY 1193536225

 

יקב שין בלונג איילנד - אווירה - צלם צחי ימין
יקב שין בלונג איילנד - אווירה - צלם צחי ימין
Shinn

יקב Shinn הוא יקב ביו-דינמי נוסף בעל גישה הוליסטית לכורמות ויין המתבטאת בתסיסה באמצעות שמרים טבעיים בלבד, ושימוש בחשמל המגיע מטורבינת רוח וקולטני שמש הממוקמים לצד הכרמים. דיוויד וברברה, בעלי היקב, יקבלו את פניכם בחדר הטעימות החמים והאינטימי המזכיר משהו בין אורווה לאסם (כמובן שבקטע טוב). לצד מגוון היינות הם מייצרים גם גראפה, או-דה-וי, וודקה וברנדי. אם קפצתם לטעימות, לכו על הקברנה פרנק הפאנקי שלהם. כמו כן ניתן להעביר את הלילה בבית הארחה הצמוד ליקב.

2000 Oregon Road, Mattituck NY 11952