צחי ימין שוחח עם קרלו צ'יניוצי – כורם ויינן איטלקי שענבי הברונלו המשובחים שלו משגשגים לצלילי מוזיקה קלאסית...

תארו לעצמכם שאתם צועדים עם בן/בת הזוג שלכם יד ביד בין השורות הארוכות של הגפנים היפות במונטלצ'ינו שבטוסקנה, כשמוזיקה קלאסית נעימה מתנגנת ברקע. זהו שלהי הקיץ הגווע. השמש עדיין בזניט השמים ורק ניחוח אשכולות הברונלו הבשלים נישא באוויר ומבשר על בוא הבציר. זה אולי מרגיש לכם כמו עוד סצנה שחוקה וקיטשית מסרט רומנטי ליגה גימל, אבל ב"כרם מוצארט" שבטוסקנה החיים נראים ממש ככה. בעיקר נשמעים.

כעבור ארבע שנים פורסמו התוצאות המרעישות של הניסוי שערך קרלו בכתבי עת מהשורה הראשונה בעולם... (צילומים: יח"צ)
כעבור ארבע שנים פורסמו התוצאות המרעישות של הניסוי שערך קרלו בכתבי עת מהשורה הראשונה בעולם... (צילומים: יח"צ)
כעבור ארבע שנים פורסמו תוצאות הניסוי המרעישות שערך קרלו בכתבי עת מהשורה הראשונה בעולם... (צילום: יח"צ) יש אנשים שמבלים את כל חייהם ברדיפה אחר משהו שהם מאמינים בו, אפילו אם כולם מטילים ספק ומרימים גבה לנוכח חלומם. קרלו צ'יניוצי, שזכה לכינוי "הלוחש לגפנים", הוא אחד מאותם אנשים. במשך כל חייו הביע קרלו עניין רב בזן הברונלו ובמוזיקה קלאסית וחקר את שניהם. בשנת 1999 הוא אזר מספיק אומץ והחליט לוותר על חלקו ביקב גדול במונטלצ'ינו, במטרה לפתוח יקב קטן משלו בו יוכל לשלב בין שתי אהבותיו הגדולות - מוזיקה ויין. את יקב הבוטיק החדש שלו - "Al Paradiso di Frassina" הקים קרלו בטוסקנה שנה לאחר מכן. כבר מהבציר הראשון הוא החל להשמיע לגפני הסנג'יובזה גרוסו, הידועים בשמם הנפוץ ברונלו, מוזיקה קלאסית לאורך כל שעות היממה, זאת מתוך אמונה שלמוזיקה השפעה חיובית על צמחים כמעט באותה מידה שהיא משפיעה על בני האדם. במשך הבצירים שלאחר מכן ניסה קרלו לבחון בקפדנות האם באמת כך הוא הדבר. הוא השווה בין חלקת הביקורת לבין החלקה לה השמיע מוזיקה וגילה כי קיימים הבדלים ניכרים באיכויות הגפן והפרי.
ברונלו פאראדיסו די פראסינה - אווירה ב - צילום יחצ
ברונלו פאראדיסו די פראסינה - אווירה ב - צילום יחצ
לאחר שהשמועות בדבר הניסוי הגיעו לאוניברסיטאות פלורנס ופיזה שבאיטליה, נשלחו חוקרים מטעם שתי האוניברסיטאות כדי לאשש את המסקנות והשניים החליטו להשמיע לגפנים את יצירותיו של וולפגנג אמדאוס מוצארט בלבד - לשם אחידות הניסוי. זה אולי נשמע קצת הזוי, אולם מדענים באותה תקופה כבר איששו את העובדה שצמחים מסוגלים לתקשר האחד עם השני באמצעות אותות כימיים כדי להתריע למשל מפני סכנות קרבות ולהפעיל מנגנוני הגנה. תקשורת דומה מתבצעת כאמור בין צמחים לבין חרקים באמצעות הפצת אותות כחומרי ריח. ובשנים האחרונות אף הוכח כי צמחים מתקשרים גם באמצעות גלי קול. סתם נקודה למחשבה עבור הטבעונים שבנינו... כעבור ארבע שנים פורסמו התוצאות המרעישות של הניסוי שערך קרלו בכתבי עת מהשורה הראשונה בעולם המדע, היין והחקלאות. תוצאות הניסוי המוצלח אף הגיעו לבעליה של חברת הסאונד האמריקאית BOSE אשר החליט כמחווה לתרום ליקב 50 רמקולים עמידים לכל תנאי מזג-אוויר, אותם הציב קרלו בין שורות הגפנים המוזיקליות שלו. כל זה טוב ויפה, עד שחבר קרוב שלי הביא אתו לארוחת ערב משותפת שלנו בניו-יורק בקבוק של יקב 'פאראדיסו די פראסינה' אשר גרם לי להחליט להרים טלפון לקרלו ולבקש את רשותו לראיין אותו ולשתף אותנו בסיפורו.  
ברונלו פאראדיסו די פראסינה - אווירה א - צילום יחצ
ברונלו פאראדיסו די פראסינה - אווירה א - צילום יחצ
מתי התחלת לעסוק במוזיקה ומה הביא אותך לחשוב על ההשלכות שיש למוזיקה על גפן היין?
"מגיל צעיר מאוד נמשכתי למוזיקה ואף למדתי לנגן על מספר כלי נגינה. תמיד האמנתי שיש למוזיקה השפעה על צמחים ולאחר שחקרתי תרבויות שונות במזרח כמו תרבות יפן, סין ודרום-קוריאה, הבנתי שיש למוזיקה פוטנציאל לשפר את טיבן של הגפנים ואת היין שמפיקים מהן".   כיצד באים לידי ביטוי יתרונותיה של המוזיקה במהלך גידול הגפנים, הוויניפיקציה והתבגרות היין?"ראשית, לגפנים בכרם מוצארט יש עלווה מרובה, עליהם גדולים יותר וכתוצאה מכך תהליך הפוטוסינתזה יעיל יותר. שנית, מבחינה אנטומולוגית (חקר החרקים) יש צמצום משמעותי בכמות המזיקים בכרם והצורך בהדברה פוחת. בנוסף, הבשלת האשכולות בכרם מוקדמת בכשבועיים ביחס לכרמי ברונלו אחרים באזור וביחס לחלקת הביקורת, דבר שמשפר את הבציר שעלול להיגרר לעיתים לתקופת גשמי הסתיו. לא זאת בלבד, ענבי הברונלו שלנו מכילים יותר פוליפנולים ואנטוציאנינים המעצימים את היין מבחינת גוף, צבע וארומה ובכך מקנים לו פוטנציאל התיישנות ארוך יותר כיאה לברונלו איכותי". לקוחותיו של קרלו, הוא מספר, הם בעיקר פרטיים - חובבי יין וחובבי מוזיקה. היקב המייצר כ-35 אלף בקבוקים בשנה הוא בעל חלקות נוספות בטוסקנה ומחוצה לה, בהן נטועים גם זנים איטלקיים מקומיים וגם זנים בורדולזיים. היקב זוכה לכמות אדירה של ביקורים מדי שנה והסיפור שעומד מאחורי היין מצליח למכור. אחרי הכל, אם תוסיפו לסיפור הזה את הטרואר האזורי האיכותי ואת הנוף המרהיב הנשקף מהיקב שבמונטלצ'ינו, אפשר בהחלט להבין זאת.   אני מניח ששמעת לא מעט פעמים במשך העשור האחרון, ובעיקר בראשית הדרך, שהסיפור של היקב הינו גימיק ותו לא."אני יכול להבין אנשים החושבים שמדובר בסך הכל ברעיון שיווקי ורומנטי, אולם המחקרים המתבצעים ביקב נעשים באופן מהימן על-ידי צוות חוקרים משתי אוניברסיטאות גדולות כאן באיטליה והם מגובים בתוצאות מוצקות. היתרונות המובהקים מבחינה ביולוגית ואנטומולוגית הם חד-משמעיים, והם אפילו באים לידי ביטוי מובהק יותר ככל שחוקרים את הגפנים הקרובות יותר לרמקולים. בכלל זה לא סוד שצמחים מסוגלים לתקשר עם הסביבה ובין עצמם".  
ברונלו פאראדיסו די פראסינה - בקבוק - צילום יחצ
ברונלו פאראדיסו די פראסינה - בקבוק - צילום יחצ
האם אתה מתכנן להפסיק את הניסוי בקרוב? או שמא להרחיב אותו?
"במשך שבע השנים הללו המחקר התנהל רק בכרם הברונלו. זהו אחד מזני הענבים הכי איכותיים שיש באיטליה ואני עובד אתו במשך שנים. עם זאת, אני מתכנן בקרוב להרחיב את המחקר גם לכרמים אחרים של היקב על-מנת לבחון את ההשפעה של המוזיקה על זנים שונים של גפנים. אלמנט נוסף שייכנס לניסוי הוא גלי קול בתדירויות משתנות, וגם כאלו שאוזן האדם אינה מסוגלת לקלוט. אגב, המחקר והשיטה נרשמו כפטנט על שמי באיטליה ובקרוב יירשמו בכל האיחוד האירופי".   כיצד אתה צופה את העתיד בתחום החקלאות, האגרונומיה והיין כפועל יוצא מהמחקר שאתה מבצע ומחקרים דומים המתנהלים בעולם?"מבחינה אגרונומית זוהי פריצת דרך של ממש. היא פותחת אופק חדש לחקלאות אורגנית והיא מאפשרת לחסוך כסף רב לחקלאים על-ידי צמצום הצורך בהדברה והעלייה באיכות הפרי ועמידות הצמחים. אמנם המחקר עדיין בעיצומו, אך כולי תקווה שייננים רבים מרחבי העולם ילכו גם הם בדרך זו וייהנו מהיתרונות הגלומים בהשמעת מוזיקה לגפנים". בסיום שיחתנו סיפר קרלו כי יינותיו של היקב מיוצאים למדינות רבות באירופה, ארצות-הברית, קנדה, מקסיקו ויפן, אך אינם משווקים עדיין בישראל. עם זאת, הוא מאמין שזהו רק עניין של זמן וכי הוא בטוח שהקהל הישראלי אשר ידוע בחידושים הטכנולוגיים שהוא תורם לעולם בתחום החקלאות, יימצא עניין רב ביינותיו. ועד אז, הוא מזמין אתכם לביקור בלתי שגרתי ביקב.