שווקי כריסמס הנערכים במהלך חודש דצמבר ברחבי העולם, הם הזדמנות מצוינת לחוות על בשרכם את אווירת החג, לאכול ובעיקר לשתות, והרבה...

בכל שנה, בסוף חודש נובמבר, נוחתות אצלי שתי חבילות. שתי חבילות שמרמזות על סוף השנה ומסמלות את תחילת חגיגות כריסמס בעולם. בחבילה הראשונה שני כדורים לקישוט עץ אשוח - לא משנה כמה הסברתי שאני לא הכתובת המוצלחת לכדורים האלה, אבל מדי שנה הם פה. אבל החבילה השנייה היא כבר סיפור לגמרי אחר, ופה אני בהחלט הכתובת. עוגיות ג'ינג'ר מסורתיות או בשמן המקורי Lebkuchen, שמגיעות היישר מגרמניה באריזה יפהפייה ממנה אני מיד מפרישה מעשר לחברה משבדיה ולשכנה ממול, שמתגעגעות לטעמן של העוגיות ולמה שהן מסמלות כל השנה. ה-Lebkuchen, הן עוגיות גרמניות מסורתיות, שנאכלות בחג המולד ומזכירות בטעמן את הדובשניות שלנו.

ישנם שווקי כריסמס שאפשר להעביר בהם שעות רבות של זלילה ושתייה תוך כדי שיטוט ביניהם... (צילום: גדי דבירי)
ישנם שווקי כריסמס שאפשר להעביר בהם שעות רבות של זלילה ושתייה תוך כדי שיטוט ביניהם... (צילום: גדי דבירי)
ישנם שווקים שאפשר להעביר בהם שעות רבות של זלילה ושתייה תוך כדי שיטוט ביניהם... (צילום: גדי דבירי)

גם אם לא ממש מדובר בחלק מהמסורת שלנו, הזמן בו חוגגים את הכריסמס הוא דווקא סיבה למסיבה ושווקי הכריסמס הם בכלל מסיבה אחת גדולה. מהאווירה הקסומה והמנצנצת ברחובות, דרך מזג-האוויר ועד לחגיגה הקולינארית. במקומות רבים השווקים הם הזדמנות נפלאה לטעום מיני רבים של מאכלים ומשקאות שנעשים במיוחד לתקופה זו של השנה.

ישנם שווקים שונים המתקיימים לקראת תקופה זו בעולם, חלקם אמנם קטנים מאוד, אך לצדם ישנם שווקים גדולים הכוללים כל טוב ואפשר להעביר בהם שעות רבות בשיטוט בין הדוכנים הססגוניים בזלילה ושתייה. כל מה שצריך זה להיות לבושים טוב וכשאני אומרת טוב הכוונה היא לכל פריטי לבוש שאתם מחזיקים בבית ואין שום הצדקה ללבוש אותם, זה הזמן לאוורר אותם ולשים עליכם.

ביקרתי בלא מעט שווקים כאלה, כל אחד בעל אופי שונה, בכל אחד מהם אפשר למצוא דברים אחרים. חלקם מתמקדים במתנות ודברי מלאכה ובחלקם דוכני אוכל ומשקאות מסורתיים ומיוחדים. כמעט בכל עיירה יש את השוק שלה וישנן ערים גדולות שיש בהן יותר משוק אחד. אין צורך בכתובת, בדרך-כלל תמצאו אותם בלב הכיכרות המרכזיות. מרבית השווקים נפתחים כבר בסוף חודש נובמבר ופועלים עד חג המולד.

כריסמס
כריסמס

פראג היא אחת הערים שיש בה יותר משוק אחד. השוק המרכזי נמצא בכיכר הראשית של העיר, וביתר הכיכרות תמצאו שווקים נוספים קטנים יותר. כמו שדרות ואצלב וכיכר הרפובליקה. מיד כשמגיעים לכיכר המרכזית מבחינים בשפע הדוכנים הססגוניים והאורות המנצנצים. הדוכנים צמודים אחד לשני ומציעים מכל טוב, ובמרכזם במה גדולה ועץ אשוח ענקי שמאיר את כל החגיגה.

קשה לעמוד בפני כל הטוב הזה: גושי ענק של גבינות, גבינות מעושנות וחמות, לחובבי הבשר זאת חגיגה בלתי נגמרת של נקניקים, נקניקיות, מעושנים ומה לא, וגולת הכותרת, Pargue Ham, ובתרגום, שוק חזיר ענקית שמסתובבת על גריל עצום מוזן בעצים, נפרס לחתיכות ונמכר לפי משקל - את המאכל הזה אפשר להשיג רק בפראג ובתקופת החג.

למי שלא מתחשק בשר, יש את ה'לאנגוש', שהוא סוג של בצק מטוגן, שנמכר עם גבינה מגורדת שנמסה ונשפכת ממנו, שחיתות אמיתית. במחלקת המתוקים מככב ה-Trdelnik הידוע יותר אצלנו בשמו ההונגרי 'קיורטוש'. ואיך אפשר בלי ערמונים. בקיצור, חגיגה. ואי-אפשר לחגוג בלי אלכוהול, שנחוץ כדי לחמם את הגוף והנפש. אז יש יין חם ומתובל, 'מדובינה', שזהו שיכר דבש שגם הוא מוגש חם, ובירה צ'כית קרה וטרייה, שלא כדאי לפספס.

איפה: Staroměstské náměstí (הכיכר המרכזית בעיר העתיקה) פראג, עם תפאורת המבנים המרשימים שמסביב ובכיכרות קטנות נוספות. מה לאכול: מאכלי רחוב צ'כיים מסורתיים. מה לשתות: יין, סיידר ותמד - כולם חמים, וגם בירה קרה. מעבר לאוכל: מתנות חג שונות. לא להחמיץ: Prague Ham, מנה ייחודית למקום.

כריסמס
כריסמס

שוק כריסמס מרשים ביותר וגדול מאוד, הכולל עשרות דוכנים צבעוניים המציעים מגוון עצום של מאכלים. שדרה שלמה של דוכני אוכל, מהמאכלים המסורתיים ועד תבשילים וירקות מוקפצים, עוגות פאי מפירות טריים שונים ושפע של מתוקים.

אפשר להסתובב בשוק במשך יום שלם, לאכול ללא הפסקה ולא לחזור על אותו מאכל פעמיים. בנוסף מציע השוק דוכנים של בגדים מסורתיים מפנקים לחורף. בשוק אפשר לשתות רק יין חם ובירה, לא בירה בלגית כבדה חו"ח, אלא פילזנר אורקוול מקומית, טרייה וקלילה.

איפה: Naměstí republiky (כיכר הרפובליקה) בפילזן. מה לאכול: גבינה מעושנת צלויה על הגריל ופאי פירות. מה לשתות: יין חם ובירה קרה. מעבר לאוכל: נעלי בית, גרביים, כובעים וצעיפים מפנקים מצמר. לא להחמיץ: עמדת התצפית על השוק. מכל מי שעלה שמענו: " ואוו...".

כריסמס
כריסמס

הדבר הראשון שבולט לעין הוא העץ. מדובר במבנה מתכת מואר בנורות צהובות בצורה של שמשות המסודרות כעץ אשוח. השוק הומה אדם, כמעט ללא דוכני אוכל, ומה שמייחד אותו בעיקר הם מתנות לחג, מופעים ומיצגי רחוב, ואוירה חגיגית שמחה – פיאסטה ספרדית אמיתית.

חוויה מיוחדת ומרגשת היתה לנו שם לפני שנתיים. בכיכר צדדית ניצבו עץ חג מולד וחנוכייה זה לצד זו שהאירו את הכיכר. בטקס חגיגי הודלקו המנורות על עץ האשוח והנרות בחנוכייה הודלקו נר אחרי נר כאשר זה שהתכבד בהדלקת הנר הועלה, יחד עם הרב המקומי, בעזרת מנוף להדליקו. בכיכר היה קהל רב שכיבד את שתי המסורות, הכיפות נשלפו מהכיסים והקהל פצח בשירה אדירה ומרגשת ובריקודים לצלילי שירי חנוכה. בשוק עצמו לא היו דוכני אוכל ומשקאות, כאשר אלה נמצאו, בעיקר, בסרווסריות שמסביב.

איפה: כיכר Puerta del Sol במדריד. מה לאכול: טפאסים ודברי מתיקה. מה לשתות: סנגרייה חמה, וכמובן - בירה בסרווסריות, שנמזגת בקצב מסחרר. מעבר לאוכל: עבודות אומנות, ציורים וצעצועי ילדים. לא להחמיץ: מיצגי רחוב שונים ומשונים.

כריסמס
כריסמס

השוק המוקם בעיר במברג שבגרמניה לכבוד כריסמס הוא שוק מסודר ומאורגן. שורות-שורות של דוכנים בהם אפשר למצוא קישוטים לחג, מתנות, פרטי לבוש, דברי מתיקה, ריבות ועוד הפתעות ברוח החג. לריפוד הקיבה תמצאו כאן כמובן נקניקיות ובשפע, מכל מיני סוגים, גדלים וצורות הגשה, כמו שיש רק בגרמניה. לשתייה יש בירה ויין חם – Gluehwein.

איפה: Maximiliansplatz בעיר במברג. מה לאכול: נקניקיות, נקניקיות ועוד נקניקיות, וכמובן - גם עוגיות ה-Lebkuchen. מה לשתות: Gluehwein. מעבר לאוכל: דוכן ענקי של קישוטי חג. לא להחמיץ: דוכן ענקי עם עשרות סוגים של קרמבו.

כריסמס
כריסמס

שוק הכריסמס של מינכן מתקיים במרכז העיר. יש פיצ'פקעס, מזכרות, עבודות יד, סבונים ובשמים, וכמובן אוכל שעיקרו נקניקיות ובירה. דוכן שלם מציג את עוגיות ה-Lebkuchen בצורות שונות ובגדלים שונים. ממש ליד, יש שוק נוסף שפועל כל השנה ובו אפשר לרפד את הקיבה עם גבינות, בשר, דגים ופירות-ים, מרקים, ירקות ומה לא. נקודה נוספת מעניינית היא שגם בשדה-התעופה במינכן מתקיים שוק כריסמס, דומה מאוד לשאר השווקים, עם דגש גדול יותר על האוכל והבירה. פה ניתן למצוא מגוון של בירות בוטיק ובירות מבקבוק מיוחדות שקשה למצוא במקומות אחרים.

איפה: כיכר Marienplatz במרכז העיר ושדה-התעופה, ברחבה בין הטרמינלים. מה לאכול: ערמונים, נקניקיות, לביבות תפוחי-אדמה ומיני מתיקה. מה לשתות: בשוק שבשדה-התעופה טעמו מהמבחר הנאה של בירות הבוטיק הגרמניות. בעיר עצמה שתו בירה ו-Gluehwein. מעבר לאוכל: התפאורה היפה של המבנים שמסביב ל- Marienplatz. לא להחמיץ: שוק כריסמס בשדה-תעופה.

כריסמס
כריסמס

שוק כריסמס הזה מתקיים במיקום סופר מיוחד - מערה. ההליכה במערה, התקרה הנמוכה והכוכים מעצימים את החוויה והופכים את השיטוט בין הדוכנים למיוחד. מעין מסלול הפתעות בו בכל פעם מתגלה משהו אחר, כשבאמצע הדרך ממוקם בר שוקק חיים שמוזג בירה, קוקטיילים ומשקאות אלכוהוליים שונים. שם למדתי שכשקר בחוץ (מינוס 10 מעלות), בירה היא בעצם משקה מחמם. זהו השוק הכי מגוון שנתקלתי בו המציע החל מפוסטרים ותקליטים דרך שעונים ותכשיטים עתיקים ועד משחקי קופסא. אוכל נמכר אך ורק בכניסה, מחוץ למערה.

איפה: בעיירה Valkenburg בהולנד. מה לאכול: תבשיל של תפוחי-אדמה עם פטריות. מה לשתות: יין חם, בירה קרה, קוקטיילים וכל מה שבר יודע להציע. מעבר לאוכל: מה לא? הכל כולל הכל. לא להחמיץ: המיקום והתפאורה המהממת של המערה, המייצגים החגיגיים והלבוש המסורתי של המקומיים.