ביום הוויסקי הבינלאומי, שנחגג ב-21 במאי, השיקה מזקקת 'מילק&האני' את הסינגל מאלט וויסקי הישראלי הראשון. לגמרי גאווה מקומית...

מזקקת 'מילק&האני' הצעירה ממוקמת בגבול תל-אביב - יפו, בסמוך לאצטדיון בלומפילד. הכל התחיל בשנת 2012 כשהיזם גל קלקשטיין, חובב וויסקי מושבע, רצה לרכוש דוד קטן לייצור וויסקי ביתי, רק שדי מהר הוא הבין שבעצם הוא מעדיף לייצר וויסקי בכמות מסחרית. בהמשך פגש גל עוד כמה אנשים שהחלום להקים מזקקה מקומית קסם גם להם, ויצא איתם בקמפיין מימון המונים.

391 בקבוקים ראשונים ממוספרים יצאו לדרך ממזקקת מילק&האני (צילומים: דור אברהמי, plan b creative)
391 בקבוקים ראשונים ממוספרים יצאו לדרך ממזקקת מילק&האני (צילומים: דור אברהמי, plan b creative)
391 בקבוקים ראשונים ממוספרים יצאו לדרך ממזקקת מילק&האני... (צילומים: דור אברהמי, plan b creative)

קמפיין ההאדסטארט עמד ביעדים, והשותפים פנו לד"ר ג'יימס סוואן, מאסטר דיסטילר סקוטי שנחשב לאחד המומחים הגדולים בתחום, בעל שם עולמי ובעל מומחיות מיוחדת בייצור ויסקי באקלים חם. סוואן אהב את האתגר שהוצב בפניו והגיע כיועץ לישראל, ואליו הצטרף תומר גורן, המזקק הראשי של המזקקה, שחי את חלום ייצור הוויסקי כבר כמה שנים קודם ורכש את ניסיונו במזקקות נחשבות בסקוטלנד. בינתיים הלך ג'יימס סוואן לעולמו, וכיום תומר גורן הוא האחראי על ייצור הוויסקי.

זה ילד זה

את תזקיקה הראשוניים של המזקקה זכינו לטעום כבר במארס 2015, כשאנשי המזקקה הציגו בתערוכת הוויסקי 'וויסקי לייב' את הייצור הראשון של ה'ניו מייק' שלהם (התזקיק השקוף שלאחר יישון יקבל גם את הארומות, הטעמים ואת צבעי הוויסקי הבוגרים) וקצרו תגובות נלהבות. כבר אז צוין על-ידי מומחים וחובבי הטיפה המרה, כי ניכרת מקצועיות והקפדה בייצור וכי האיכות מבטיחה.

לפני כשנה הוזמנו חברי מועצת סנהדרינק לביקור במזקקה, בה ערכו לכבודנו טעימות חבית מעניינות לצג טעימות מהמוצרים המבוקבקים, ביניהם: מהדורת וויסקי לייב, חבית 004, ג'ין לבנטיני וניו מייק סינגל מאלט. עוד לא היה ממש וויסקי, אבל הטעימות בהחלט עשו חשק לחכות לילד החדש, שהנה, בשעה טובה, הוא נולד.

וויסקי אונליין

מילק&האני
מילק&האני
מכיוון שבישראל אין רגולציה מסודרת לגבי הגדרת וויסקי, עובדת המזקקה לפי חוקי הרגולציה הסקוטיים, לפיה חייב וויסקי לשבת לפחות שלוש שנים בחביות. העבודה החלה בניסויים עם דוד קטן שהיה אצל תומר גורן בביתו שבקיבוץ עין שמר, כשהחבית הראשונה מגיעה היום לגיל של שלוש שנים. מחבית זו בוקבקו לאחרונה 391 בקבוקים שזכו לכינוי הסינגל וויסקי הראשון בישראל.

הסינגל מאלט וויסקי הישראלי הראשון הוא הוויסקי הראשון שיוצר במזקקת 'מילק&האני', שבוקבק בארץ אחרי 3 שנות יישון בחביות. התזקיק התיישן בחבית עץ אלון אמריקאי חדשה בנפח של 225 ליטרים במשך שנתיים וחצי, ואחר כך המשיך להתיישן 7 חודשים נוספים בחבית ברבן במחסן המזקקה בתל-אביב.

391 בקבוקים ראשונים ממוספרים יצאו לדרך בימים אלה, עם וויסקי סינגל קאסק לא מסונן במהדורה בת 46% אלכוהול. וויסקי בוגר לגילו הודות ליישון באקלים הישראלי החם. הבקבוקים הראשונים, הממוספרים מ-1 עד 100 ומיועדים לאספנים, יימכרו בחודש הקרוב במכירה פומבית בינלאומית שתיערך אונליין. כל בקבוק יימכר במארז מיוחד ובו קלף אישי לרוכש. 130 בקבוקים נוספים יימכרו במזקקה עצמה ו-130 הבקבוקים יופצו בין חנויות האלכוהול המתמחות.

יש למה לחכות

מילק&האני
מילק&האני
אז מה היה לנו פה? וויסקי ייחודי, קל ונעים לשתייה, מאוזן היטב בין מתיקות פירותית לחריפות קלה. באף רמזים ללתת שעורה, מעט הדרים בשילוב עץ עדין, קינמון ושקדים. הגוף לא כבד, בפה קליפות הדרים ופלפל שחור עדין, והסיומת די ארוכה ושוקולדית.

במזקקה עצמה כבר מוכנים וערוכים להגדיל את התפוקה בשנים הבאות ולממש את תכניות המזקקה הראשוניות. כבר היום עובדים במזקקה תשעה עובדים בשתי משמרות, חמישה ימים בשבוע, כשמאה חביות מלאות מחכות לזמנן, ושני דודי זיקוק גדולים עובדים כל הזמן בתכולה מלאה. המזקקה עצמה יכולה לייצר בעתיד 700 חביות בשנה, 60 חביות בחודש, עם 24 טון לתת חודשי בממוצע.

במרכז המבקרים היפה של המזקקה, הממוקמת ברחוב התחייה 61 בתל-אביב, נערכים כל הזמן סיורים, סדנאות ומכירת וויסקי, ג'ין ועוד. שגריר המותג החדש בארץ ומחוצה לה הוא יובל סופר, מאנשי תעשיית הקוקטיילים המוכרים בישראל.

מילק&האני סינגל מאלט וויסקי. מחיר: 449 ₪