בלאק פריידיי הוא לא שוס גדול כשמדובר במשקאות אלכוהוליים, מפני שהמחירים בארצות-הברית נמצאים תחת רגולציה ממשלתית. טוב שיש לנו בלאק פריידיי משלנו...

עבור אמריקאים רבים, וכיום כבר כמעט עבור כולם, יום שישי השחור המכונה 'בלאק פריידיי' הוא שם נרדף למבצעים מטורפים ששווה לחכות להם במשך כל השנה: בגדים, מכשירי חשמל, גאדג'טים והשד יודע מה עוד. מדובר במבצעים מטורפים כל-כך עד שבשנת 2008 עובד בחנות 'וול מארט' המפורסמת בניו יורק קיפח את חייו ונרמס על-ידי צבא של לקוחות שהסתער על החנות.

בלאק פריידיי או לא, תכל'ס, זה קצת מאכזב לגלות שסדר העדיפויות של הצרכן האמריקאי הוא כזה שמעדיף בגדים על פני אלכוהול... (צילומים: יח"צ)
בלאק פריידיי או לא, תכל'ס, זה קצת מאכזב לגלות שסדר העדיפויות של הצרכן האמריקאי הוא כזה שמעדיף בגדים על פני אלכוהול... (צילומים: יח"צ)
מאכזב לגלות שהצרכן האמריקאי הוא אחד כזה שמעדיף בגדים וגאדג'טים על פני אלכוהול...  (צילומים: יח"צ)

ה'בלאק פריידיי' הוא בעצם יום לגמרי רגיל שהפך על-ידי גאוני שיווק אמריקאים לסוג של יריית פתיחה לקראת עונת המכירות המקדימה את חג המולד. על הדרך, כך גילו האמריקאים, בין מתנה לאבא ובין מתנה לדודה, הם יכולים לפרגן גם לעצמם כמה רכישות שוות במחירים אטרקטיביים במיוחד.

האמת היא שאני לא חסיד גדול של קניות. זאת אומרת, לפחות כל עוד מדובר בקנייה של משהו שאינו מכיל אלכוהול. להיות בחנות בגדים בשבילי זה בגדר עינוי, אבל בחנות אלכוהול, למשל, אני יכול לשרוף שעות רק בלקרוא את התוויות האחוריות שעל גבי כל הבקבוקים, משל היו תקצירים של ספרים בספריה.

באמצע שיעור מיקרוביולוגיה באוניברסיטה בשבוע האחרון, פזלתי לעבר הלפטופ של סטודנטית שישבה משמאלי וחרשה את האינטרנט אחר בגדים במבצע לרגל ה'בלאק פריידי'. זה הרי לא סוד שהמשלוחים לארץ הפכו לזולים ונגישים מבעבר, ואז בדיוק חשבתי למה לא לבדוק את סצנת האלכוהול בבלאק פריידיי. אולי יש אי-שם ברשת כמה מציאות מעניינות. במקרה הטוב, עם שירות הדואר האיטי ביותר בעולם המערבי, היין שאשלח לפה יוכל להתיישן על הדרך, ובמקרה הרע אפספס קצת חומר שאצטרך להשלים. השיעור במיקרוביולוגיה היה משעמם גם ככה...

ומה עם המכס

בשיטוט קצר באינטרנט גיליתי שמחירי המשקאות האלכוהוליים בארצות-הברית נמצאים תחת רגולציה ממשלתית. כזו שאינה מאפשרת, נניח, לבעל חנות אלכוהול למכור את מרכולתו בהנחות משמעותיות של 30%-60% וכפי שנהוג בבלאק פריידי.

עם זאת, ראוי לציין כי החוק הזה לא חל על כל מדינות ארצות-הברית, ולכן בניו יורק, בווירג'יניה או בטקסס, כן אפשר למצוא מבצעים על אלכוהול, אך גם הם אינם משמעותיים – הנחות ברמה של 15% בלבד, כך שאינן מצדיקות את כל ההמולה הזאת. שלא לדבר על עלות המשלוח והמכס...

תכל'ס, זה קצת מאכזב לגלות שסדר העדיפויות של הצרכן האמריקאי הוא כזה שמעדיף בגדים על פני אלכוהול. מי צריך בגדים כשאפשר להתחמם עם איזה בקבוק של וויסקי מעושן. נותר רק לקוות שאחרי כניסתו של דונלד טראמפ לחדר הסגלגל הוא ינסה להחיות את המצב. כמו גם את מותג הוודקה שלו שירד מפס היצור לפני חמש שנים.

פאנקו
פאנקו

כמעט שכבר ויתרתי לגמרי על דילים באגף האלכוהול לכבוד ה'בלאק פריידי'. אבל אז, באופן די מפתיע, ולאחר שכבר חרשתי גם אני את האינטרנט, וגם השיעור כמעט הסתיים, גיליתי שגם הישראלים רוכבים על הגימיק השיווקי של יום שישי השחור ומציעים לא מעט מבצעים.

פאנקו, מחנויות האונליין המובילות למשקאות אלכוהוליים בארץ, מציעה מבצעי בלאק פריידיי שווים ב-25 בנובמבר על כ-50 מותגי אלכוהול. בין היתר תוכלו למצוא בקבוק של 700 מ"ל 'לפרוייג 10' ב-175 ₪, ליטר וודקה 'בלוגה' ב-129 ₪, או 2 בקבוקים של וודקה ואן גוך 1 ליטר ב-249 ₪ ועוד. המשלוח, אגב, כרגיל אצל פאנקו, הוא חינם, וזה הופך את זה לעסק לא רע בכלל.

ג'וני ווקר
ג'וני ווקר

גם חנות האלכוהול של ג'יימס ריצ'רדסון בדיוטי פרי מציעה מבצעים והנחות אטרקטיביים לכבוד בלאק פריידיי. בין התאריכים 21.11-12.12 תוכלו למצוא שם, למשל, 'ג'וני ווקר דאבל בלאק' ב-35 $, 'ג'וני ווקר ספייס רואד אקספלורר קלאב' ב-39.90 $ במקום 59.90 $, או 'וודקה קאוולי' ב-29.90 $ במקום 49.90 $. האמת, אחלה מחירים.

אז נכון שלא מדובר בהנחות ענק ברוח יום האטרף האמריקאי, אבל צריך לקחת בחשבון שאפילו אצל הדוד סם המצב לא מזהיר. בנוסף, מדובר במעין עונת המלפפונים בתעשיית האלכוהול, שכן ההנחות המשמעותיות ביותר בארץ מתרכזות סביב החגים ראש השנה-פורים-פסח. אז אם יוצא לכם לראות בקבוק שאתם אוהבים במחיר אטרקטיבי, למה שלא תפרגנו לעצמכם ותמלאו את המדף לקראת החורף. רק שיגיע כבר...