טליה לוין, מחבקת עצים וממחזרת סדרתית, עלתה צפונה כדי לראות איך הקפה ששתתה בבוקר הופך לאחלה דשן עבור הכרמים של משגב עם, וחזרה בהיי מקפה ועם הנגאובר מיין...

'הרי גליל' הוא יקב הדוגל ברעיון הקיימות והנו בעל מודעות חברתית גבוהה שחרתה על דגלה להתייחס גם קצת לסביבה ולאדמה שמעניקה פרנסה לכל-כך הרבה אנשים על-מנת להחזיר לה מכל הטוב הזה. אז מה עוד אפשר לעשות למענה מלבד לספק לה דשן מופחת בכימיקלים, מעבר לחקלאות אורגנית או שירה לאור ירח לגפנים שזקוקים להמון תשומת -לב כדי לגדול כמו שצריך בזמן לבציר? קפה. כן, זה מה שהיא צריכה. האמת שאני ממש מבינה את זה, הרי אין מצב שאני מצליחה להתניע סוג של יום עבודה פורה כל שהוא ללא שלוש כוסות הקפה הקבועות שלי.

כשנגעתי בדשן בכרם ממש הרגשתי איך האדמה בוכה מרוב אושר... (צילום: יח"צ, טליה לוין, בועז רבינוביץ')

כאן נכנסת לתמונה חברת 'נספרסו' שב-25 השנים האחרונות משקיעה רבות בתכניות בנושא קיימות סביבתית ברחבי העולם. תכניות שמתחילות משלב גידול הקפה ועד לשלב מיחזור הקפסולות. מיד נגיע לאיך עושים ומה, אבל קודם כל, בוודאי תופתעו לגלות שישראל היא המדינה השנייה בעולם שמתקיים בה פרויקט העברת תוכנן של קפסולות הקפה המשומשות לדישון הכרמים. בארבע השנים האחרונות התעשייה הזאת מתפתחת כאן בצורה כה נפלאה, שהלוואי ותעשיית השלום תתפתח באותו הקצב. ושלא תחשבו שלא שמעתי את הצחוק שלכם ברקע.

מפעל מיחזור קפסולות
מפעל מיחזור קפסולות

בישראל הרי אין תשתית למיחזור או חובת מיחזור קפסולות, אז איך זה מתבצע בפועל? פשוט: לוקחים את כל קפסולות הנספרסו שאתם שותים, מעבירים אותן מהצרכנים בצורה הפשוטה ביותר (איסוף מהבית בתוך שקיק מיוחד שמקבלים לצורך כך) ומעבירים אותן למיחזור, ושם עושים כל מיני פעולות שהופכות את הקפה לדשן שמשמש בסופו של התהליך כמזון לגפנים.

משה מרי, מנכ"ל נספרסו ישראל, מספר לנו בפרזנטציה שנערכה במרכז המבקרים הנפלא של יקב 'הרי גליל' שהשנה מחזרה החברה כעשרה מיליון קפסולות. זה מספר מטורף, ואם תחשבו במונחים של צריכה והתנהגות ישראלית טיפוסית, זה לא עניין של מה בכך. "מבחינתנו מאה אחוז מהקפסולות יכולות להיות ממוחזרות. העלינו סרטון שמדבר על כך - סרטון שצבר יותר צפיות מסרטונים עם ג'ורג' קלוני, אנחנו רואים אנשים מתעניינים בנושא וזה משמח. עד היום העברנו את הקפה לבערה, אבל לא ראינו בו אף פעם סוף של משהו, אלא התחלה של משהו חדש.

פיזור קומפוסט קפה בכרם
פיזור קומפוסט קפה בכרם

היינו משתמשים בו כדשן בשדות אורז בספרד, ובחוות אורגניות בסינגפור והתחלנו לחפש משהו שאפשר לעשות גם בארץ", מספר מרי, "כך הגענו לשיתוף הפעולה עם יקב הרי גליל שפועל בעצמו מתוך חזון של קיימות. אנחנו מעבירים את כל הקפה הממוחזר ליקב ללא עלות כשהמטרה היא להעביר כמה שיותר וככל שיש יותר לקוחות שממחזרים כן ייטב לכולנו. המסר שלי לצרכנים הוא: אנחנו נעשה את הכל, רק תשימו בשקית מיוחדת שניתן לכם ונאסוף מכם, אנו ניצור ממנו קומפוסט וככה תוכלו להשפיע גם אתם על הסביבה".

האמת שכשאני שומעת את המילים "מיחזור" ו"קיימות" אני מיד מרימה את ראשי בתדהמה ובהערצה כשאני מגלה שיש עוד אנשים טובים על הכדור שאכפת להם מהמקום בו אנחנו חיים. אלה שלא מתעצלים להפריד בקבוקי זכוכית ונייר בפחי אשפה שמפוזרים היום בכל עיר, אבל ברוב הזמן נותרים ריקים. אני חושבת שזה היה מסר חד מהיקום שנועד לעורר את מלאכת המיחזור שאני עוסקת בה אמנם, אך לעתים קצת מחפפת (טוב, הרבה מחפפת), כשנשלחתי למשימה עיתונאית חשאית שנועדה להציל את הכדור. שזה מבחינתי כמו המשימה של גל גדות, רק בלי הטייטלים.

דשן
דשן

"יין סביבתי שווה יין איכותי יותר", אומר יאיר שפירא, מנכ"ל היקב, ואני מסכימה אתו, גם כי אני כבר שיכורה וגם כי נגעתי במו ידיי ב'דשן-קפה' בכרם עצמו והרגשתי את האדמה בוכה מאושר. "לנו, שיתוף הפעולה עם נספרסו בא באופן טבעי", ממשיך שפירא, "קפה הנו דשן איכותי ביותר, וכאן, לא רק מיחזרת אלא גם תרמת לגידול חדש שמעשיר את הקרקע בנתרן, מינרלים, ויטמינים וברזל. אין ספק שדשן הקפה ישביח את הגפנים ואנחנו מצפים בקוצר רוח לבצור את היבול הראשון".

אז לכל העצלנים שלוגמים את הנספרסו שלהם ברגע זה ממש ותוהים מה אפשר לעשות עם הקפסולות (חוץ מחנוכיה לילד, כי חנוכה כבר עבר...), יש גפנים במשגב עם שמחכים רק לקפה שלכם, אתם לא צריכים לעשות כלום – רק להכניס לשקית ולתת לשליח.