עם כל הפירגון למגוון סוגי האלכוהול הכשרים לפסח שכבר ניתן למצוא כאן, המיקסולוג טל גנץ חושב שחג האביב הוא דווקא אחלה זמן להתפנן על כמה קוקטיילים מגניבים על יין...

קשה שלא להבחין בכך שעם כל שנה שחולפת הופך חג הפסח ליותר ויותר מגוון עבור חובבי השתייה. אם בעבר התקבעו באופן טבעי שומרי הכשרות על התפר שבין יין לעראק, עם השנים הגיחו גם וודקות וקוניאקים כשרים לפסח - כל מוצר עם הבשורה שלו - אבל מוכרחים להודות שהמגוון התרחב וגם רמת האיכות משתפרת משנה לשנה. אבל למרות זאת, ישנם לא מעט אנשים שמעדיפים להתמקד בחג דווקא ביין.

בספרד ישנן כמה וריאציות מאד צבעוניות, קלילות וקיציות לסנגרייה עם יין, ואפילו לסנגרייה לבנה... (צלם: טל גנץ) בספרד ישנן כמה וריאציות מאד צבעוניות, קלילות וקיציות לסנגרייה, ואפילו לסנגרייה לבנה... (צלם: טל גנץ)

אני מקבל לא מעט פניות מחברים בסגנון: "יש לי במקרר וודקה, יין, ומיץ פטל - יש מה להכין עם זה"?, או חברים שפתחו בקבוק יין ומאז הוא ישב איזה יומיים/שלושה במקרר ואיבד מעט מהחן שהיה לו, ועכשיו הם "תקועים" אתו כי לא בא להם לשתות אותו או לבשל אתו, אבל הם גם לא רוצים לשפוך אותו. בקיצור, מדובר בהזדמנות מצוינת להכין כמה קוקטיילים קיציים, מרעננים ופשוטים להכנה שמבוססים על יין.

בביקוריי הרבים בספרד נחשפתי לא מעט לשימוש שהמקומיים עושים עם יין בקוקטיילים, הרבה מעבר להמון סוגים של סנגרייה בכל מיני צבעים. הסנגרייה הישראלית, זו שמוגשת בחורף מתוך סירי מרק מהבילים בברים רבים, אינה הסנגרייה הספרדית הקלאסית כלל וכלל. אמנם פירוש המילה סנגרייה בספרדית הוא "מדמם", אבל למעשה אין שום מתכון רשמי בעולם לסנגרייה, ובספרד, מולדת הסנגרייה, ישנן גם וריאציות מאד צבעוניות, קלילות וקיציות לסנגרייה, ואפילו לסנגרייה לבנה.

קוקטייל 'סנגרייה בלאנקה'ברקן קלאסיק סוביניון בלאןקוקטייל 'סנגרייה בלאנקה'

מה צריך?

חצי בקבוק 'ברקן', סוביניון בלאן קלאסיק 250 מל' מיץ תפוחים 200 מל' לימונדה מיץ טרי מלימון אחד תפוז אחד, חתוך לקוביות אשכולית אדומה, חתוכה לקוביות תפוח ירוק, חתוך לפלחים סודה קרח

מה עושים? מכניסים לקנקן את כל המרכיבים (למעט הסודה), מערבבים היטב וממתינים 10 דקות. מוזגים שלושת רבעי כוס, מוסיפים קרח, סוגרים בסודה ומגישים.

אחד מהרגלי הצריכה המוזרים של הספרדים הוא - שימו לב – 'פאנטה'. האי איביזה, הידוע כמקום שמכתיב המון אופנה, נהג להגיש 'וודקה רדבול' עד שנאסר בספרד לערבב משקאות אנרגיה עם אלכוהול, והמקומיים החליפו את הרדבול בפאנטה, שיצרה משקה מזעזע כמעט כמו המקור. המשקה היה כל-כך פופולארי שאפילו בחופים היו עוברים עם מכלים דמוי בלוני צלילה מלאים בוודקה ופאנטה שהיו מוזגים לבאי החוף תמורת 2 יורו. אבל את נחמת הפאנטה שלי הכרתי בשילוב פשוט, קל וטעים שנקרא "מניינה פאסיל" (Mañana fácil), או Easy morning בתרגום לאנגלית, שזה בדיוק מה שהייתי זקוק לו לבוקר של הנגאובר.

קוקטייל 'קיק סטארט'ירושלים, קולומברד ריזלינגקוקטייל 'קיק סטארט'

מה צריך?

חצי מנה וודקה חצי מנה גראנד מרנייה מיץ מחצי לימון 100 מל' 'ירושלים', קולומברד ריזלינג קרח לסגירה: פאנטה לקישוט: עלי בזיליקום

 

מה עושים? מוזגים לכוס עם קרח את כל המרכיבים לפי הסדר, מערבבים היטב, סוגרים בפאנטה, מקשטים בעלי בזיליקום ומגישים.

עוד יצירה ספרדית של עיר החוף קוסטה דל סול הוא הקוקטייל בעל השם הסקסי "טינטו דה ורנו",verano או בתרגום חופשי Red wine of summer, הקוקטייל עם השם המפוצץ הינו פתרון פשוט וזול לסיים את היינות הפתוחים שבקיץ מאבדים מהר מאיכותם. כל מה שצריך לעשות זה לערבב את היין האדום בכוס עם קרח ומשקה מוגז (בדרך-כלל ספרייט ,סודה או פאנטה) והינה לכם עוד קוקטייל קל ומהיר, סוג של שפריץ. למרות שהוא נגיש וקל עדיין תמצאו בחנויות בספרד את המשקה הזה מבוקבק לעצלנים. אגב, אם הברמן יציע לכם אי-עם לשדרג ל'קלימוצ'ו' (calimocho) תוותרו על כך בחיוך, כי כל מה שזה אומר זה שאת הספרייט/ סודה/פאנטה יחליפו לכם בקולה.

קוקטייל 'טינטו דה וראנו'רקנאטי, פטיט סירה רזרבקוקטייל 'טינטו דה וראנו'

מה צריך?

חצי כוס רקנאטי, פטיט סירה רזרב חצי כוס ספרייט / פאנטה פלח תפוז קרח

מה עושים? ממלאים חצי כוס ביין אדום, מוסיפים קוביית קרח, סוגרים במשקה מוגז ומגישים.

 

בואו נשאר עוד רגע בספרד ונזרום קצת לכיוון היינות המבעבעים ועם הקוקטייל Agua de Valencia, או בתרגום חופשי 'המים של ולנסיה'. הסיפור מתחיל בסוף שנות ה-50 כשמה אורחים מחבל הבאסקים ביקשו שהקאווה תשודרג למשהו מיוחד. בעל המקום שרצה לשמח את האורחים הקבועים יצר עבורם קוקטייל שמוגש בקנקן העשוי משילוב של מימוזה, פרנאץ' 75 וקאווה.

קוקטייל 'המים של ולנסיה'פרוסקו פסקואקוקטייל 'המים של ולנסיה'

מה צריך?

200 מל' מיץ תפוזים, סחוט, טרי 50 מל' ג'ין 50 מל' וודקה 50 מל' מי סוכר בקבוק פרוסקו פסקואה קוביות מתפוז אחד קרח לקישוט: עלי נענע

 

מה עושים? מוזגים את כל המרכיבים שהם צוננים לקנקן, מוסיפים מעט קרח ואת קוביות התפוז, מערבבים, מקשטים בעלי נענע ומגישים.

גם הקוקטייל Death in the Afternoon, הידוע בכינויו 'קוקטייל המינגווי', או 'המינגווי שמפיין', מתקשר באיזה שהיא צורה לספרד. האגדה מספרת שבסוף שנות ה-50 נהג ארנסט המינגווי לשתות את היין המבעבע שלו עם אבסינת'. את בביקורו האבסינת' הוא פגש באחד מביקורי בפריס, התאהב במשקה החזק ושילב אותו עם שמפניה. השם שבחרו הברמנים להעניק לקוקטייל הזה היה 'מוות בצהרי היום', כהומאז' לרומן של המינגווי שנכתב על לוחמי שוורים.

רמת-הגולן, גמלא ברוטקוקטייל 'מוות בצהרי היום'

מה צריך?

25 מל' אבסינת' (מי שרוצה לעדן את הקוקטייל יכול להחליף את האבסינת' בפרנו) לסגירה: רמת-הגולן, גמלא ברוט לקישוט: שני פלחי תפוז, תות-שדה

מה עושים? מוזגים את האבסינת' לכוס, מציפים ביין מבעבע קר, מקשטים בשני פלחי תפוז ותות-שדה ומגישים.

 

הקוקטייל אחרון הוא קוקטייל קליל ומבעבע שמשלב וודקה, יין מבעבע, מיץ אננס וקואנטרו, הנקרא 'פלירטיני'. מדובר בקוקטייל שזכה לחשיפה רבה במקביל לקוקטייל 'קוסמופוליטן' של קארי ברדשו, אך לטעמי לא מספיק.

קוקטייל 'פלירטיני'שמפניה דרפייהקוקטייל 'פלירטיני'

מה צריך?

30 מל' וודקה 30 מל' מיץ אננס 15 מל' קואנטרו 4 פרוסות אננס טרי דש אנגוסטורה לסגירה: שמפניה דרפייה לקישוט: דובדבן

 

מה עושים? כותשים את פלחי האננס עם הקואנטרו. מוסיפים את הוודקה ומיץ האננס, משקשקים היטב ומסננים לכוס מרטיני. סוגרים ביין מבעבע, מקשטים בדובדבן ובדש אנגוסטורה ומגישים.