בורדו, בורגון, קיאנטי, אמרונה, ריוחה ועוד. יאיר גת קופץ ראש לעומק עולמם המופלא של הבלנדים, ונותן בהם סימנים כדי שלא יערבבו אתכם. והפעם: בלנד קולומברד…

קולומבר, קולומברד, או קולומבארד, שלפעמים מוסיפים לפני השם שלו גם 'פרנץ'', הוא סוס עבודה וותיק ואפרורי. בצרפת הוא משמש בעיקר כחומר גלם לקוניאק וארמניאק, ובקליפורניה, שבה הוא אחז פעם במקום השני והמכובד בטבלת הנטיעות, הוא ירד מזמן מגדולתו. אבל מה שלא כל-כך מתאים לצרפתים או לאמריקאים, עובד לא רע בישראל.

בלנד קולומברד - לזן הקולומברד תכונות החיוניות לייצור יינות קלילים ורעננים שאפשר לשתות גם כשחם בחוץ... (צילומים:יח"צ)
בלנד קולומברד - לזן הקולומברד תכונות החיוניות לייצור יינות קלילים ורעננים שאפשר לשתות גם כשחם בחוץ... (צילומים:יח"צ)
לזן הקולומברד תכונות החיוניות לייצור יינות קלילים ורעננים שאפשר לשתות גם כשחם בחוץ...(צילומים: יח"צ)

הקולומברד ידוע בעיקר בזכות החמיצות הגבוהה שלו, היכולת שלו להסתדר באקלים ים-תיכוני, ולא פחות חשוב: בשל הפוטנציאל האלכוהולי הנמוך והטעמים המאופקים - תכונות חיוניות לייצור יינות קלילים ורעננים שאפשר לשתות גם כשחם בחוץ. את מה שחסר לקולומברד מבחינת טעמים, ארומות, או מבנה, אפשר להשלים עם זנים אחרים. וכך, פחות או יותר, נוצרו רוב היינות ברשימה שלפניכם.

ויתקין, מסע ישראלי לבן 2016
ויתקין, מסע ישראלי לבן 2016

קולומברד, סיפר לנו היינן אסף פז כשביקרנו לא מזמן ביקב 'ויתקין', היה אחד הרכיבים הבסיסיים בבלנד הזה, עוד מהבצירים הראשונים, והוא מסייע לשמירה על רמת האלכוהול הנמוכה של היין. לשילוב עם ארבעת הזנים הנוספים: ויונייה, גוורצטרמינר, גרנאש בלאן ורוסאן, יש ריחות עשירים של תפוח ירוק, הדרים ופירות טרופיים, מרקם חלקלק, טעמי פרי עשירים, חמיצות טובה וסיומת חדה. לבן לכל עת שמתאים להמון מנות והזדמנויות.

מחיר: 75 ₪

רקנאטי, יונתן לבן 2016
רקנאטי, יונתן לבן 2016

בלנד בהיר וצלול של שרדונה וקלומברד, עם ריחות רעננים של פירות טרופיים, תפוח ירוק ועשב קצור. המגע שלו עם החך מוצק - תוצאה של השילוב בין הנפח של השרדונה לחמיצות של הקולומברד, הטעמים מאוזנים והסיומת מרעננת. יין בסיסי וישיר בלי יותר מדי מאפיינים מיוחדים. מצד שני, התמורה שלו למחיר, מאפשרת לערבב אותו עם סודה ולעשות שפריץ כמו שצריך בלי ייסורי מצפון.

מחיר: 39 ₪

רקנאטי, בלנד 3# 2016
רקנאטי, בלנד 3# 2016

לא יודע לגבי המספר שלוש, אולם היין, שנעשה מתשעים אחוז קולומברד מכרם בן שלושים בגליל העליון, בתוספת חמישה אחוז שרדונה, יכול היה להיקרא קולומברד ואף אחד לא היה מרים גבה. כך או אחרת, מדובר ביין חביב, עם ריחות פרחוניים, טעמים הרמוניים ומאוזנים וחמיצות טובה. הוא מוגדר כ'יין מסעדות' ולכן לא תמצאו אותו בחנויות. אם ייצא לכם להיתקל בו במסעדה, אל תחשבו פעמיים.

מחיר: כ-35 ₪ לכוס

ירושלים, ספיישל אדישן, כתום 2016
ירושלים, ספיישל אדישן, כתום 2016

אחד היינות המפתיעים של 2016 נוצר, כמו לא מעט דברים מפתיעים, במקרה. ענבי אמרלד ריזלינג מכרם באזור זיכרון-יעקב הגיעו ליקב מוכי שמש והאינסטינקט הראשוני של היינן סם סורוקה היה להיפטר מהם. בסוף הוא החליט לנסות לעשות מהם יין כתום בשילוב עם קולומברד. היין הכתום של יקב 'ירושלים' מציע ריחות וטעמים בשלים, אפויים כמעט, שיושבים על מבנה מוצק וחמיצות טובה, והכי מפתיע הוא ששני הקצוות הללו מתחברים לחוויה הרמונית ומהנה.

מחיר: 59 ₪

טפרברג, ויז'ן 2016
טפרברג, ויז'ן 2016

ליין הזה, בלנד של שישים אחוז סוביניון בלאן וארבעים קולומברד מכרמים בשפלת יהודה, יש ריחות של תפוחים אפויים, טופי וקרמל, ומעט ריחות של הדרים. המגע שלו עם החך עשיר, טעמי הפרי מפגינים רעננות גבוהה הרבה יותר מאשר הריחות ונתמכים בחמיצות טובה ומרירות קלה, והסיומת ארוכה. יין צנוע שנעשה היטב ותומחר בהיגיון.

מחיר: 30 ₪

מוני, M קולומברד 2016
מוני, M קולומברד 2016

יקב 'מוני', שמגדל לא מעט קולומברד, הוא בין היצרנים היחידים בישראל שעושים ממנו גם יין זני. הקולומברד, מהסדרה הבסיסית של 'מוני' הוא יין צהבהב בהיר, עם ריחות של פירות טרופיים בשלים עשב קצור ותפוחים ירוקים. ליין מרקם חלקלק, מבנה קליל, חמיצות טובה וסיומת חדה וחמצמצה בטעמי פירות לבנים טריים. יין שלא צריך לדבר עליו יותר מדי, רק לקרר כמו שצריך ולשתות. רצוי בלגימות גדולות.

מחיר: 35 ₪

השם 'שסק' מורכב מראשי התיבות של שמות שלושת הזנים הלבנים מהם הורכב היין: שרדונה, סמיון וקולומברד, בחלקים שווים כמעט. במפגש שלו עם האף עולים ריחות עשירים של פירות לבנים, פרחים, לימון אשכולית ופירות בוסר. המבנה שלו מוצק וחד, החמיצות טובה, טעמי הפרי הלבן נקיים וישירים והסיומת ארוכה ומרירה מעט. יין שיכול להתמודד בקלות עם לא מעט מנות, בתנאי שהן לא יהיו כבדות מדי.

מחיר: 55 ₪

מונטיפיורי, לבן 2016
מונטיפיורי, לבן 2016

מבחינת הרכב הזנים הוא דומה ל'שסק' של יקב 'מוני': חמישים אחוז קולומברד, שלושים וחמישה שרדונה וחמישה עשר סמיון. מי שיחבר לזה את העובדה שכמו שאר היינות של יקב 'מונטיפיורי' הוא מיוצר במתקנים של יקב 'מוני', יוכל לחשוד שמדובר באותו יין, אבל לא כך הוא הדבר. הבלנד הלבן של 'מונטיפיורי' הוא יין מאופק יחסית, עם ריחות מאופקים של פירות לבנים, פרחים, פירות בוסר ומינרלים, טעמים בשלים ומאוזנים וסיומת ארוכה.

מחיר: 70 ₪

יין חצי יבש שנעשה מארבעים אחוז ענבי מוסקט אלכסנדרוני ושלושים וחמישה אחוז גוורצטרמינר - זנים ארומטיים, שיוצרים, בדרך-כלל, יינות בשלים, עסיסיים ומתקתקים. השילוב עם עשרים אחוז קולומברד וחמישה אחוז ריזלינג ייצר יין שמאזן בין ריחות עשירים של פרי מתוק ופרחים עם נגיעה של הדרים ועשב קצור, לבין חמיצות נושכת, שמאזנת את המתיקות והופכת את היין לנעים מאוד לשתייה.

מחיר: 55 ₪

כרמל, ברוט 2015
כרמל, ברוט 2015

היין המבעבע שהצטרף לאחרונה לסדרה האזורית של 'כרמל' נעשה משישים אחוז קולומברד וארבעים אחוז שרדונה מהרי יהודה. עשרה אחוזים ממנו עברו תסיסה ראשונה בחביות עץ לפני שכל היין עבר לתסיסה שנייה במכלי לחץ. ליין הצהבהב והמבעבע באלגנטיות יש ריחות של פרי לבן בשל, שמרים, לדר, הדרים ופירות לבנים, טעמי פרי בשל מאוזנים בחמיצות טובה וסיומת מתקתקה וארוכה.

מחיר: 55 ₪

וורטמן, קולומברד 2016
וורטמן, קולומברד 2016

קולומברד זני שנעשה ביקב החיפאי מענבי עמק שפיה, והתיישן חמישה חודשים בחביות. יש לו צבע צהבהב בהיר וריחות של פירות לבנים וכתומים, פירות טרופיים בשלים, עשבי תיבול, מינרלים ומעט עץ. טעמי הפרי הבשלים שלו נתמכים בחמיצות דקה, נוכחות החבית מוסיפה נפח ומורכבות בלי לבלוט יותר מדי, והסיומת ארוכה, יבשה ועשבונית. הקולומברד הזני הכי רציני בסביבה.

מחיר: 80 ₪