חודש יולי החולף, אחד החמים שנמדדו כאן בעשור האחרון, גרם ליאיר גת להזיע אפילו תחת המזגן עוד בטרם החל הבציר. אז הוא הרים טלפון בהול ליינן ויקטור שונפלד כדי לחזק, ומצא את עצמו מחוזק...

את ויקטור שונפלד, היינן הראשי של יקב 'רמת-הגולן', תפסתי אחר הצהריים ביומו הראשון של בציר 2017 בכרמים של היקב. הוא היה בין מעבר על תוצאות של טעימת חביות מבצירים קודמים, לבין עדכון רשימת החלקות, בהן יתבצעו בדיקות הבשלה, לפני הבציר הנוכחי, ובכל זאת הוא מצא זמן לענות לי על כמה שאלות שהטרידו אותי.

ויקטור שונפלד - ויקטור שונפלד ממש לא מפחד להסתכל לקיץ בעיניים. הוא כבר יודע איך להתמודד אתו... (צילום:  רינה נגילה)
ויקטור שונפלד - ויקטור שונפלד ממש לא מפחד להסתכל לקיץ בעיניים. הוא כבר יודע איך להתמודד אתו... (צילום:  רינה נגילה)
ויקטור שונפלד ממש לא מפחד להסתכל לקיץ בעיניים. הוא כבר יודע איך להתמודד אתו... (צילום:  רינה נגילה)

"בינתיים נראה טוב", עונה לי ויקטור שונפלד כשהתעניינתי לגבי העונה הנוכחית. יולי האחרון היה, למקרה שלא שמתם לב, אחד החמים שנמדדו כאן ובמהלכו יצא לי לדבר עם כמה ייננים מודאגים, אבל ויקטור לא מתרגש מזה. "היו הרבה שנים שבהן יולי היה חם", הוא אמר לי, "אבל החום לא משפיע על הגפנים בשלב הזה. הן די חסונות". לדבריו, אם רק אם מזג-האוויר הזה ייגרר גם לתוך אוגוסט, תהיה לכך השפעה על איכות הבציר ועל מה שאולי נרגיש יום אחד בכוסות. או שלא.

העונה החמה

ויקטור שונפלד
ויקטור שונפלד
שנים חמות יחסית, לדברי ויקטור שונפלד מביאות אתן גם יתרונות: הגשם התחיל מוקדם השנה, אבל בכמות קטנה, כך שהקרקע בכרמים היתה יבשה יחסית, והביאה לצימוח מאוזן. כדי לשלוט בצימוח, בעיקר בזנים כמו סירה שצומח מהר ובזנים אדומים נוספים, משתמשים בכרמים של יקב רמת-הגולן בכמה טכניקות של זמירה, שמווסתות את היווצרותם של שריגים ושל עלים חדשים, לטובת פרי איכותי יותר.

בשנים החמות אפשר לחסוך חלק גדול מהעבודה הזו בכרם, כי לגפן מספיק קשה גם בלי כל הצימוח הזה. החורף, שלא היה עשיר במשקעים, הביא ליחס טוב בין העלים לפירות, אומר שונפלד, וחוץ מזה, גם הצבעים מעידים על הבשלה טובה ויפה.

סיבה נוספת לזה שויקטור לא באמת מוטרד ממזג-האוויר הלוהט היא לדבריו: "האבולוציה של העבודה". עם השנים, כך הוא מספר, הוא הבין שהגפן יודעת להסתדר עם מינימום השקיה, משנת 2009 מפחיתים ביקב רמת-הגולן את כמויות המים בהן משקים את הכרמים, והגפנים, שאין להן ממש ברירה, שולחות שורשים עמוקים יותר והופכות להיות "עצמאיות יותר".

חודש יולי האחרון, החודש הכי חם בעשור או לא, לפחות עד לשיחה שלי עם שונפלד, שהתקיימה בתחילת השבוע השני של אוגוסט, והכרמים של יקב רמת-הגולן עוד לא ראו טיפה אחת של מים ממערכות ההשקיה.

פחות דיבורים

ויקטור שונפלד
ויקטור שונפלד
אז יכול להיות שאנחנו סתם עושים עניין מהקיץ הזה? שלמרות שהוא חם מהרגיל הוא לא עומד להשפיע על היין, ושכל הדיבורים על בצירים חמים ובצירים קרים הם לא רלוונטיים? "באופן השוואתי", ויקטור עונה, "בישראל יש פחות שונות משנה לשנה, ובגולן במיוחד יש עקביות של מזג-אוויר בזמנים החשובים". מה שנשאר ליקב לעשות, הוא להגיע מוכנים לזמנים החשובים האלה ולשפר את התוצרת מבציר לבציר, ואל תבינו אותו לא נכון: מדובר בהמון עבודה.

אל בציר 2017 יצטרפו לראשונה 168 דונם של כרמים חדשים מנטיעות 2014. שישים אחוז זנים אדומים ממרכז רמת-הגולן וארבעים אחוז זנים לבנים מצפון הרמה, ביניהם גם גוורצטרמינר שממנו אף פעם אין מספיק. אחרי כעשרים וחמישה בצירים ברמת-הגולן, ויקטור שונפלד לא מפחד להסתכל לקיץ בעיניים. הוא כבר יודע איך להתמודד אתו. באתי לשיחה הזו קצת מודאג, אבל קור-הרוח של ויקטור מול עומס החום, גרם לי, איך אומרים? לצאת מחוזק.