צחי ימין טעם את יינות הביכורים של יקב 'לה סיטאדל דה דיאמנט'. גם אם אתם לא מאלה שעפים על יינות רוזה, הבחור התרשם שיש למה לצפות...

אם ננסה לשפוט את המדינה שלנו לפני מספר הרופאים שיש כאן לנפש, נבין שאנחנו חיים במדינת עולם שלישי. אם נשפוט אותה לפי מספר עורכי-דין לנפש, אזי ברור מדוע החיים פה מרגישים לעיתים כמו בג'ונגל. אך אם נסתכל על היחס בין כמות היקבים שפועלים פה, בהשוואה לצריכת היין הממוצעת, הרי שמדובר במדינה של חולמים. צריך ביצים של יען, או כסף כמו לדונאלד טראמפ, כדי לפתוח יקב נוסף על ה-300 ומשהו שכבר קיימים פה. ובכל זאת, מכל האפשרויות שעל השולחן, אני מעדיף לגור במדינה שבה עוד יש כאלה שעדיין לא חדלו מלחלום...

בשונה מהרבה חולמים אחרים, התשוקה ליין לא התגברה על השכל הישר, כך לפחות נראה... (צילומים: יח"צ)
בשונה מהרבה חולמים אחרים, התשוקה ליין לא התגברה על השכל הישר, כך לפחות נראה... (צילומים: יח"צ)
בשונה מהרבה חולמים אחרים, כאן התשוקה ליין לא התגברה על השכל הישר, כך לפחות נראה... (צילום: יח"צ)

היקב החדש "לה סיטאדל דה דיאמנט" הוא תולדה של אנשים שדבקו בחלומותיהם ובחרו להקים לפני מספר חודשים יקב המתמחה ביינות רוזה בסגנון פרובאנס. היקב הוקם על-ידי דוד מרציאנו ולורן אמסלם, אנשי עסקים שחיו במשך תקופה מחייהם בצרפת, והיא זו שגרמה להם להתאהב ביין. דוד ולורן החליטו להעתיק את התשוקה שלהם ליין מצרפת לישראל, ולצורך כך הם חברו לפטריק חבבו - עד לא מזמן היינן של יקב 'תיתורה' אשר ייצא את כל יינותיו לארצות-הברית, ויחד החליטו להקים יקב חדש בכפר רות.

בשונה מהרבה חולמים אחרים, התשוקה ליין לא התגברה על השכל הישר, כך נראה. אז נכון, השם הלא שגרתי- 'לה סיטאדל דה דיאמנט' (טירת היהלום) והבקבוקים המפוארים שהוכנו ביציקה אישית, קצת לוקים ברומנטיקת יתר, וכנ"ל לגבי השמות שנבחרו עבור היינות: Fanny ,Mademoiselle ,Marius ו-Cesare אשר נלקחו כולם מתוך מחזותיו של הבמאי והסופר הצרפתי המפורסם מרסל פניול, שהתגורר בפרובאנס ושם קיבל השראה למחזותיו ולספריו. אך אם נשים לרגע את כל הפירוטכניקה בצד לרגע, נראה כי היקב הזה עובד ממש "לפי הספר". הם חיברו את האהבה שלהם לפרובאנס וליינות הרוזה המדהימים שיוצאים ממנה ונכנסו לנישה שעוד לא קיימת כל-כך בארץ - יקב שמתמחה ביינות רוזה מהסגנון הזה. ולפי הביקוש העולה ליינות רוזה מדי שנה, נראה כי יש לכך מקום.

סיטאדל דה דיאמנט - אווירה
סיטאדל דה דיאמנט - אווירה
אמנם הרבה יקבים מייצרים כאן יינות רוזה, אבל למרבה הצער חלק לא קטן מהם עושים זאת, איך לומר, כ"יין לוואי"; או שעושים רוזה רק כי יש ביקוש, או שעושים אותו מגפנים צעירות בזמן שמחכים שהן תתבגרנה ותספקנה את האיכות הנדרשת כדי להיכנס ליין האדום. לחילופין, עושים רוזה כי רוצים ליצור יין אדום "פרמיום" עשיר ומרוכז יותר, על-ידי סחיטה עדינה של אשכולות נוספים אל היין, ולאחריה הולכים האשכולות שכבר נסחטו לייצור יין רוזה. לכן, אם כבר יקבים בוחרים לעשות רוזה, יין שאמור להיות כיפי וקצת פחות מחייב, אז לפחות שיעשו אותו באהבה או שלא יעשו בכלל.

לצורך ייצור יינות הרוזה של 'לה סיטאדל דה דיאמנט' גייסו את היינן Maxime Gamard שמייעץ למספר יקבים בבנדול שבפרובאנס. מקסים הביא עימו את הסטנדרטים ושיטות העבודה מפרובאנס, כמו בציר ידני ודילול יבולים, והוא זה שמכתיב כאן את הקו. מקסים מכוון לעבר רוזה עדין, אלגנטי וללא סוכר שיורי, עם אלכוהול נמוך, אך מפרי שנבצר בבשלות מלאה. אכן משימה מאתגרת באקלים הישראלי.

מקסים מספר כי "המטרה היא לייצר רוזה בגוון בהיר וחיוור האופייני לבנדול, כזה שלא מרתיע אנשים להמשיך ללגום ממנו עוד ועוד, ולפני ששמים לב הבקבוק כבר נגמר. ככה אני זוכר את הקיצים שלי בפרובאנס". כמצופה מאנשי עסקים פר-אקסלנס, הם לא חסכו בטרואר וחכרו חלקות כרמים הידועות באיכותן - כרם 'נוב' וכרם 'תל פארס' שברמת-הגולן, 'דישון' בגליל העליון וכרמים נוספים בדרום-הר חברון. כאמור, יינות הרוזה שהושקו לאחרונה עשויים מענבי קברנה, מרלו ושיראז - זנים שאינם נאמנים לעשייה בבנדול. אך ביקב מספרים כי זה נובע מאילוצים טכניים, ואכן בסתיו הקרוב יבצעו נטיעות רחבות של גרנאש וסנסו ברמת-הגולן, כדי שהרוזה שלהם ייצג טוב יותר את חזון היקב.

Fanny Rose 2015 - בקבוק
Fanny Rose 2015 - בקבוק
Fanny Rose 2015

הרוזה הראשון של היקב מבוסס על שיראז עם תוספת של קברנה סוביניון ומרלו. צבע ורדרד מקסים. יין מאוזן מאוד עם חמיצות יפה לצד רמזים של מתיקות. פרחוניות קלה באף ובפה קצת שמנוני עם טעמים של ליצ'י ופטל. רוזה שמצליח לשדר אלגנטיות ושובבות באותו הזמן, ממש כמו האדומים של בנדול.

מחיר: 99 ש"ח

Mademoiselle 2015 - בקבוק
Mademoiselle 2015 - בקבוק
Mademoiselle 2015

זהו יין הרוזה הפרמיום של היקב המיועד בעיקר למסעדות, והוא מבוסס על קברנה סוביניון עם תוספת של מרלו ושיראז. צבע סלמון בהיר שאינו משקף את עוצמות היין על הלשון, ומכאן שהוא מסוגל להיות בן לוויה לא רע בכלל לשלל מנות בשריות. רוזה חד, מהוקצע ופריך שהולך לכיוון הטרופי יותר, גם באף וגם בפה.

מחיר: 149 ש"ח

אם אלו התוצאות שהיקב החדש הזה מציג כבר בבציר הראשון - בשנת שמיטה ועם קיץ מאתגר במיוחד מבחינה ייננית, אז יש בהחלט למה לצפות בהמשך. כמו כן, לצד ההתמקדות ביינות הרוזה בסגנון פרובאנס, מייצר היקב גם שני יינות אדומים: "Cesare" ו-Marius"" בסגנון בורדו, אך בשל שנת השמיטה יוצרו מהם כמויות מצומצמות בלבד. את היינות של 'סיטאדל דה דיאמנט' ניתן להשיג בחנויות היין וביקב.