מה עושה מיקסולוג שתקוע בפקק אינסופי בכניסה לאתר החרמון? ממציא קוקטיילים, אלא מה. קבלו את טל גנץ עם חמישה קוקטיילים על יין...

משחר ההיסטוריה היה היין רבגוני. כזה שמשמח לבב אנוש, מוגש בכוס מהודרת ונועץ לנצח רגעים יפים בחיים. היין פנה לכל רבדי אוכלוסייה וגברים ונשים כאחד צרכו את היין המועדף עליהם לפי סוג האוכל שאכלו, מזג-אוויר, מצב הרוח ומצב הכיס, וכשלא יכלו לבחור – שתו מה שהיה. יין שימש גם לצורך בישול, השתמשו בו במשרות שונות ולהעשרת רטבים. בין יתר שימש היין גם להכנת קוקטיילים.

השימוש ביינות מעניק קוקטיילים רבים ארומות נהדרות, טעמים מיוחדים וצבעים נפלאים... (צילומים: טל גנץ)
השימוש ביינות מעניק קוקטיילים רבים ארומות נהדרות, טעמים מיוחדים וצבעים נפלאים... (צילומים: טל גנץ)
השימוש ביינות מעניק לקוקטיילים רבים ארומות נהדרות, טעמים מיוחדים וצבעים נפלאים... (צילומים: טל גנץ)

קוקטיילים עם יין הם לא רק סנגרייה, אותה ניתן למצוא בחורף כמעט בכל בר בארץ ובחו"ל. למרות שבמקור הוכנה הסנגרייה עם יין אדום, בהחלט ניתן להכין סנגרייה קרה גם עם יין לבן. ביומיום אני משתמש המון באפריטיפים שהם למעשה יינות - כמו המרטיני לסוגיו הרבים, שרי, פורט ויינות קינוח. לצורך הכנת קוקטיילים אני משתמש בקביעות ביינות טובים ולא יקרים המעניקים לקוקטיילים ארומות נהדרות, טעמים מיוחדים וצבע נפלא.

כניסתם של הקרח ומי הסודה לחיינו לפני שנים רבות, הביאה לתפנית חדה בעולם האלכוהול בכלל, ובענף הקוקטיילים בפרט. הקרח "שמרכך" את היין הביא לתרבות צריכת יין על קרח, ובהמשך אף לשילובו של היין בקוקטיילים. האגדה מספרת שקמפיין הקרח הלא רשמי נערך בבית הקונסול הצרפתי בפלורידה במהלך חגיגות יום הבסטיליה. אחד האורחים, "שבמקרה" גם בנה מכונה לייצור קרח, התלונן שהיין שהוגש באירוע חם ואי-אפשר לשתות ככה יין בפלורידה החמה. בתזמון מדויק נכנסו מיד לחדר מלצרים נושאי שמפניירות עמוסות קרח והחלו למלא את כוסות היין של האורחים.

תוספת מעודנת ומרעננת

המצאת הסודה אמנם החלה את דרכה כבר בשנת 1771, אם כי לא הייתה זמינה לציבור, למעט שימוש לצרכים רפואיים ובהוראת רופא בשל הסגולות הבריאותיות שיוחסו לה. כשהחלה הסודה להיות נפוצה יותר, החלו לעשות בה יותר ויותר שימושים, בין היתר כתוסף לכוס יין ואף לקוקטיילים שדורשים עידון קל או ריענון.

'מאמא ריטה' אהבה מאוד ללגום כוס יין אדום, או איזה מרגריטה טובה, אחרי שסיימה את מטלות הבית והשכיבה את הילדים לישון. לילה אחד התקשתה ריטה לבחור בין השניים, החליטה שלא להחליט ופשוט לערבב ביניהם, וכך נולד עוד סיפור מקסים לשתות עליו. היין שבחרתי לצורך הקוקטייל הזה הוא 'הר חרמון אדום'. מעבר לעניין הווליו פור מאני, מדובר ביין רב זני בעל ארומות פירותיות נעימות. יין נגיש וזמין בכל נקודת מכירה, שתמיד כיף לחלוץ ממנו את הפקק בלי שום נקיפות מצפון.

קוקטייל 'מאמא ריטה'
קוקטייל 'מאמא ריטה'

מה צריך?

50 מל' טקילה סילבר 25 מל' יין הר חרמון אדום 20 מל' ליקר תפוזים איכותי 20 מל' מיץ ליים קרח לקישוט: קליפת תפוז, ענף רוזמרין

מה עושים? מוזגים את כל הרכיבים לשייקר עם קרח, משקשקים היטב, מסננים, מקשטים ומגישים.

לא אחת עמדתי בפני מצב בו אורחים שמגיעים אליי הביתה מבקשים שאכין להם 'נגרוני'. היות שוורמוט אדום, שהוא אחד משלושת מרכיבי הקוקטייל, פחות זמין בפיצוציות השכונתיות, מצאתי את עצמי לא פעם מאלתר את הקוקטייל הזה בהצלחה עם 'הר חרמון לבן'. בעיקר בגלל טעמי ההדרים, ואולי גם העקיצה הקלה שמזכירה לי גויאבה.

קוקטייל 'ווייט מאונטיין'
קוקטייל 'ווייט מאונטיין'

מה צריך?

50 מל' ג'ין איכותי 25 מל' קמפארי 25 מל' יין הר חרמון לבן קרח לקישוט: סרט מקליפת תפוז

מה עושים? מוזגים את כל המרכיבים לכוס ערבוב, מוסיפים קרח ומערבבים כחצי דקה. מקשטים בסרט קליפת תפוז ומגישים.

את המוסקטו הארומטי המבעבע קלות בעל הניחוחות טרופיים של יקב רמת הגולן לקחתי לסגנון של מיול ים-תיכוני. קוקטייל 'סטאר גייזר ים-תיכוני' הוא קוקטייל מרענן ומגניב ממש כמו שהייתי רוצה לשתות בעצמי ביום חם על החוף.

קוקטייל 'סטאר גייזר ים-תיכוני'
קוקטייל 'סטאר גייזר ים-תיכוני'

מה צריך?

50 מל' רום כהה 30 מל' מיץ אננס 20 מל' מיץ לימון 50 מל' הר חרמון מוסקטו פרוסות מלפפון ירוק, דקות פרוסות לימון, דקות שוופס מיול קרח לקישוט: נענע, כוכב אניס, גרגרי רימון

מה עושים? מכניסים לכוס הייבול עם קרח את פרוסות המלפפון והלימון, מוסיפים רום, מיץ אננס, מיץ לימון ויין. סוגרים בשוופס מיול ומקשטים בנענע, כוכב אניס וגרגרי רימון.

הקוקטייל הבא הוא קוקטייל חזק המבוסס על קוקטייל המרטיני הקלאסי. חיפשתי יין לא מתוק ולא מתחנף, יבש עם טעמי פירות יער חמצמצים, ובחרתי ב'רוזה-סירה' מסדרת גמלא השמורה.

קוקטייל 'רוז פאלאס'
קוקטייל 'רוז פאלאס'

מה צריך?

50 מל' וודקה פרמיום 20 מל' רוזה-סירה גמלא השמורה 5 מל' אפרול קרח לקישוט: עלי ורדים מיובשים

מה עושים? מכניסים לכוס ערבוב את כל המרכיבים, מוסיפים קרח, ומערבבים כחצי דקה. מקשטים בעלי ורדים מיובשים ומגישים.

אני מאד אוהב לצאת מהקופסא ולהעשיר את ה'וויסקי סאוור' הקלאסי בניחוחות וטעמים של תבלינים כמו פטל, דובדבנים ואפילו 'שרי הרינג'. בקוקטייל הזה בחרתי להשתמש בטמפרניו מסדרת גמלא השמורה שמעניק לקוקטייל קצת מהכל.

קוקטייל 'היילנד טוויסט'
קוקטייל 'היילנד טוויסט'

מה צריך?

50 מל' וויסקי היילנד 15 מל' סירופ רוזטה 25 מל' מיץ לימון, טרי 15 מל' אמארו מונטנגרו קרח לסגירה: טמפרניו גמלא השמורה לקישוט: עלי נענע

מה עושים? מכניסים לשייקר את כל המרכיבים למעט היין והקרח, משקשקים היטב ומסננים לכוס עם קרח. מציפים בעדינות ביין בטמפרטורת החדר, מקשטים בעלי נענע ומגישים.

"הבט בגשם היורד מהשמיים על הכרמים שלנו; שם הוא נכנס לשרשי הגפנים, כדי להיהפך ליין; עדות מתמדת לכך שאלוהים אוהב אותנו ואוהב לראותנו שמחים". בנג'מין פרנקלין