המעצב איתמר גור מציע שרגע לפני שאתם בוחרים לעצמכם בקבוק יין, תביטו היטב בתווית. מישהו רוצה להעביר לכם באמצעותה מסר חשוב. תוויות או לא להיות...

מאז שאני זוכר את עצמי אני אספן כפייתי של דברים שמוצאים חן בעיני: גולות, בולים, קלפים של חבורת הזבל, כרטיסי ביקור, ובשנים האחרונות אני אוסף תוויות יין. עד היום הבקבוק שאתו הצעתי נישואין נמצא אצלי בארון. הארוחה אמנם היתה נוראית, אבל היין היה נפלא וחרוט בזיכרוני עד היום. עם השנים הלך האוסף וגדל, תווית רדפה תווית ואז הגיעה הבנה אחת מרכזית שקשורה בעיקר בעיצוב ובנראות של בקבוק היין.

הרושם הראשוני בא לידי ביטוי בלבוש הכללי של תוויות - התווית הקדמית, התווית האחורית והקפסולה... (צילומים: יח"צ)
הרושם הראשוני בא לידי ביטוי בלבוש הכללי של תוויות - התווית הקדמית, התווית האחורית והקפסולה... (צילומים: יח"צ)
הרושם הראשוני בא לידי ביטוי בלבוש הכללי: התווית הקדמית, התווית האחורית והקפסולה... (צילומים: יח"צ)

צרכנים רבים בארץ ובעולם נוהגים לבחור את הבקבוק אותו הם רוכשים בעיקר לפי נראותן של תוויות יין, המהוות מעין תעודת זהות של המוצר המאגדת בתוכה שלל פרטים גרפיים ויזואליים, לצד מלל המספק פרטים כלשהם על המוצר עצמו, ובכך מתקיימת העברת אינפורמציה מהיצרן לצרכן.

הרושם הראשוני בא לידי ביטוי בלבוש הכללי של בקבוק היין - התווית הקדמית, התווית האחורית והקפסולה – שם על פי רוב מופיעים שם היקב, מיקומו הגיאוגרפי (שייכות ישירה לאזור גידול הענבים, זן הענבים והארץ בה נעשה היין), שם היין, שנת הבציר, אחוזי האלכוהול ועוד, על-פי החוקים הנהוגים בכל מדינה בנוגע לרישום מוצרי אלכוהול.

בכדי לייצר ליין מיתוג וערך מוסף באמצעות התווית, על היקב להעביר את המסר אותו ברצונו לשדר קודם כל למעצב, ובאמצעות המעצב לצרכן. על המעצב מוטלת המשימה לנסות לבדל את המותג מיתר המותגים הקיימים בשוק, תוך ניסיון להתאים את התווית למותג וליצרן. המעצב יחשוב על כיוונים ורעיונות רק לאחר שישב עם בעל היקב / היינן והבין את הייחוד והחזון שמאחורי המוצר.

מי אני, מה אני

יקב מרגלית קברנה סוביניון 2012 - תווית
יקב מרגלית קברנה סוביניון 2012 - תווית
עולם היין הוא עולם מתחדש, ורסטילי ומעניין. כל יין שונה מחברו לא רק בטעמו הייחודי, אלא גם בתווית, במיתוג, בבידול ובנראות שלו. התווית תאמר לצרכן "המתלבט" מי היין ותנסה למשוך אותו לרכוש דווקא אותו.

כמשתמע, הרעיון הוא יצירת אותו איזון עדין בין מידע טכני לבין אופן הצגת הדברים. כלומר, הנראות של התווית והאופן בו הדברים מוצגים בה, ביחס לסוג היין ואופיו, היקב בו הוא מיוצר, אזור הגידול וכדומה. כדי להמחיש את הנושא החלטתי לבחור בתווית שקרובה לליבי ולנסות להאיר את הנושא ללא קשר לאהבתי האישית ליין זה.

יקב 'מרגלית' יצר עבור יינותיו תוויות המשדרות תחושה כפרית, משפחתית ונעימה מצד אחד, ומצד שני יוקרתית ובוטיקיות כיאה ליקב שכזה. גודל התווית נמצא באיזון מושלם מול הבקבוק "השרירן", וצורת התווית היא מעט אלכסונית בכדי להתאים לאופי זה. התוכן והמראה הוויזואלי "יושבים" בצורה נעימה לעין ומאוזנת ולא תופסים יותר מדי מחלל הבקבוק שאף הוא חלק מהלבוש עצמו.

יקב מרגלית קברנה סוביניון 2012 - בקבוק
יקב מרגלית קברנה סוביניון 2012 - בקבוק

ישנה היררכיה נכונה בין הלוגו של היקב לבין שאר האינפורמציה המופיעה על התווית. שם היין מופיע בפונט עבה וגדול לעומת האינפורמציה על זני הענבים והכמויות הכתובה בכתב יד ובקטן ודק יותר. האלמנט הגרפי היחידי שמופיע בתווית הוא הדמות (הלוגו) ושם היקב כחתימה. בעיצוב התווית נעשה שימוש בשני צבעים בלבד, בורדו ושחור, שיוצרים ניגוד זה לזה, מעניקים כח ובכך יוצרים וויזואליות חזקה.

בניגוד ליקבים אחרים שעיקר הנראות של בקבוקי היין שלהם מתבסס על "השבחות" למיניהן (צבע זהב או כסף, הבלטות והטבעות) בכדי ללכוד את עינו של הצרכן, משמר יקב 'מרגלית' קלאסיקה של צבעוניות נכונה ומינימליסטית כבר עשרים שנה.

גם לסוג הנייר עליו מודפסת התווית ישנה חשיבות, ובמקרה זה נבחר נייר בעל טקסטורה עדינה של חספוס, הפונה לצרכן ברוך ויוצר תחושה המשדרת יוקרה ואיפוק. אז בפעם הבאה, רגע לפני שאתם פוערים את הפה ולוגמים מהכוס, תפקחו את העיניים.