הקבוצה אולי לא פוגעת על המגרש, אבל בכל הקשור לגיוס ספונסרים – מנצ'סטר יונייטד היא עדיין אימפריה. מבצע רשמי של המועדון ברשת חנויות 'דרך היין' בישראל, הוא דוגמא טובה לכך...

אלה לא השנים הגדולות של מועדון הכדורגל מנצ'סטר יונייטד. מאז פרש מתפקידו המנג'ר האגדי סר אלכס פרגוסון, נמצאת הקבוצה מעבר לשיאה: הרחק ממרוץ האליפות, מחוץ לליגת האלופות ועם הרבה סימני שאלה באשר להמשך הדרך.

מדובר בחוויה עצומה, כאשר המשחק של מנצ'סטר יונייטד עצמו הוא רק חלק ממנה, ולא רק לאוהדי מנצ'סטר יונייטד או אפילו לחובבי כדורגל מושבעים...
מדובר בחוויה עצומה, כאשר המשחק של מנצ'סטר יונייטד עצמו הוא רק חלק ממנה, ולא רק לאוהדי מנצ'סטר יונייטד או אפילו לחובבי כדורגל מושבעים...
חוויה עצומה שהמשחק עצמו הוא רק חלק ממנה, ולא רק לאוהדי מנצ'סטר יונייטד... (צילום: יח"צ, אלי פרכטר)

יחד עם זאת, למרות החולשה על המגרש, לפחות בכל מה שקשור לשיתופי-פעולה מסחריים, מנצ'סטר יונייטד היתה ונותרה אימפריה. מעבר להסכמי החסות בסכומי עתק עם גופים כמו 'שברולט' או 'אדידס', מטפחת מנצ'סטר יונייטד גם ספונסרים רשמיים שאינם מיוצגים על מדי המשחק, אבל משקיעים כסף רב רק כדי להיות חלק ממותג הכדורגל המפורסם שנהנה מתמיכה באזורים מגוונים של העולם.

אפרופו אזורים מגוונים של העולם, יקב 'קונצ'ה אי טורו' הצ'יליאני - אחד היקבים הגדולים בעולם  - משמש כספונסר של המועדון בתחום היין. כן, כן – כדורגל אמנם נקשר לרוב עם בירה, אבל לקבוצת מנצ'סטר יונייטד יש גם ספונסרים אחרים מתחום המשקאות האלכוהוליים, כמו 'אפרול שפריץ' למשל – ובתחום היין: 'קסילרו דל דיאבולו', מותג ששייך לקבוצת 'קונצ'ה אי טורו'.

תמורת הכסף שהוא משלם למועדון, זכאי מותג היין הצ'יליאני לא רק להיות מוגש בטרקלינים השונים ב"תיאטרון החלומות" (הכינוי ל"אולד טראפורד", האצטדיון הביתי של הקבוצה), אלא גם לקיים אירועי קידום-מכירות בהשתתפות שחקני הקבוצה וכן לערוך מבצעים משותפים.

יש כרטיס מועדון?

דרך היין
דרך היין
דוגמא למבצע שכזה אפשר למצוא החל מחודש נובמבר ועד סוף דצמבר ברשת חנויות 'דרך היין': רוכשים בקבוק (או יותר כמובן, ליצרן הצ'יליאני מגוון יינות: סוביניון בלאן, שרדונה, מרלו, קברנה סוביניון וכן בלנדים) של 'קסילרו דל דיאבלו', מצרפים את הקבלה לגלוית המבצע שניתן למצוא בכל חנויות הרשת – ומקווים לטוב, כלומר לזכייה באירוח VIP במשחק בית של "השדים האדומים".

אז אולי בחלק ממשחקיהם העונה ראויים שחקני יונייטד להיקרא "השדים העגומים", אבל כמי שחווה יותר מפעם אחת את מחלקות ה-VIP של המועדון, אני יכול להעיד שמדובר בחוויה עצומה – שהמשחק עצמו הוא רק חלק ממנה (ולא רק לאוהדי מנצ'סטר יונייטד או אפילו לחובבי כדורגל מושבעים!).

מעבר לחוויית היין המהנה או הכדורגל, אפשר ללמוד על מקור המשיכה של מנצ'סטר יונייטד עבור מותגים גלובאליים - שרוצים לקנות אחיזה במקומות שונים בעולם: מותג מדרום-אמריקה מחפש לקוחות במזרח-התיכון באמצעות קבוצת כדורגל ממערב-אירופה – ולא פחות חשוב מכך, דרך היין, תרתי-משמע.