מיכל לויט נכנסה לחנות היין של בנות ג'יאקונדה ויצאה שיכורה מיין ומהרבה סיפורי אהבה...

בחום התל-אביבי הלוהט של חודש אפריל שלפני הגשם, ביום האחרון של הביקור הקצר והסוער שלי בארץ, ביקור בחנות היין החדשה של ג'יאקונדה, שהיה אמור להיות ראיון ענייני, הופך במהרה לשיחות על אדמה, חקלאות, עונות השנה, והבקבוקים ייפתחו ויילגמו, יחשפו גם את סיפורי האהבה ושברונות הלב, והצחוק והבכי ימלאו את החנות מלאת הסיפורים של ענת סלע ורפאלה רונן.

יינות מ-7 ארצות, 54 אזורים, 100 יצרנים, 36 זנים לבנים ו-26 אדומים (צילומים: דודי מוסקוביץ', מיכל לויט)
יינות מ-7 ארצות, 54 אזורים, 100 יצרנים, 36 זנים לבנים ו-26 אדומים. ג'יאקונדה (צילומים: דודי מוסקוביץ') אני מין טיפוס רומנטי שכזה. נו, אם עוד לא הבנתם. מסתובבת בעולם ומחפשת אהבות. נו, לא בשבילי אתם יודעים, אלא סיפורים של אחרים. כי לאחת כמוני, שמעולם לא הכתה שורשים בשום מקום, חשוב שיהיה בלב חלל קטן ששמור לרומנטיקה, גם אם היא לא שלי - אני צדה, מלקטת, מנכסת ושומרת בארכיון. ישבנו בחנות והתחלנו עם גרשון של שבו ששמעתי עליו כל כך הרבה ביושבי בביתי המרוחק בפיימונטה והוא לא אכזב, המשכנו עם שאבלי לבית JP & Benoit Droin, שהוגש לצד צלחת גבינות מקומית מצוינת והתיר כל רסן מכולנו. את הבקבוק השלישי אני כבר לא זוכרת, ובדפי המחברת שהבאתי והנחתי על המדף, מצאתי לאחר מכן רק מילים מועטות ובלתי קריאות בעליל. לעולם היין יש כשרון אדיר להחביא את הכוח הנשי שבו. גם חיפוש קצר בגוגל יסגיר את העובדה שרוב כתבי היין והיבואנים הם גברים, ועל כן לא הופתעתי לגלות בחיפושיי שאין בנמצא אף התייחסות אחת לגברת ג׳ולייט קולבט, האישה ששינתה את פני היין בברולו, בעוד על תיאור הייננים והיין עצמו מכבירים במילים נדיבות. ועל כן, אני מקווה שתסלחו לי על שאני לא כותבת כאן על היינות עצמם, אלא על הנשים שמאחוריהם. אז עד כמה רומנטי יכול להיות סיפור של ייבוא יין, כביכול עבודה אפורה, סיזיפית, מלאה בביורוקרטיה אכזרית, כספי מכס מיותרים, ומכירה למסעדנים עייפים? נראה שלבנות ג׳יאקונדה הפתרונים. אשה אוהבת אשה, וביחד שתיהן חולקות תשוקה גדולה ליין, נוסעות ללמוד ייננות, מסיימות בהצטיינות, נוסעות ברחבי העולם כדי ללמוד על בוריה את מלאכת ייצור היין. הן טועמות יין עד בלי די, חוזרות לארץ, מקימות חברת קייטרינג איכותית, ממשיכות בחיפוש אחר יצרני יין מעניינים, מגבשות טעם ייחודי, ומתחילות לייבא לארץ יינות עליהם לא רק מוטבע הסממן הפיזי של הלוגו שלהן, אלא גם טביעת האצבע הייחודית להן, שבאה לידי ביטוי ביינות המגלמים בתוכם את האנשים, היצרנים, החקלאים, הסיפורים שמאחוריהם, החיבור לטבע ולאדמה, עבור הקהילה שהן יצרו סביבן ולאהבה שביניהן ושלהן ליין. לא בכדי גם אני, חובבנית חובבת יין, יודעת להבדיל בטעימה ראשונה ועיוורת כשמדובר ביין שהן ייבאו. הפעם הראשונה שלי עם הג'יאקונדות היתה עוד כשעבדתי בבסטה, והגענו אליהן הביתה להדרכת ריזלינג. זו לא היתה הדרכה כמו שהייתי רגילה אליה עד אז, משהו היה שונה, אולי היו אלה הפיצה והסושי שליוו את הטעימה (לא בזמן הטעימות חלילה, הן לא מרשות), האירוח הביתי, או חוסר ההתפלצנות, הסבלנות והידענות המאפיינת אותן. אז עוד לא הצלחתי לשים את האצבע בדיוק, אבל אינסטינקט הציידת-לקטת שלי כנראה הריח משהו, ואני יצאתי משם מלומדת, משכילה, מבושמת פלוס ושבויה בתוך הרומנטיקה.
ג'יאקונדה - אווירה
כשהגיעו חבריי התל-אביביים לבקר בפיימונטה, הראשונות אליהן פניתי על-מנת לקבל המלצה על יקבים מהאזור הן הג'יאקונדות. נסענו לבקר בשלושת היקבים שהומלצו על ידן: Pelissero, Massolino ו-Bruno Rocca וזכינו לאירוח נהדר מלא בטעימות, נופים עוצרי נשימה, וסיפורים מרתקים. בחנות היין שלהן הממוקמת ברחוב פרישמן בואך כיכר מסריק, ניתן למצוא יינות מ-7 ארצות, 54 אזורים, 100 יצרנים, 36 זנים לבנים ו-26 אדומים, כאשר בכל שבוע 10 מהיינות הללו נפתחים ונמזגים לכוסות כדי שכל לקוח ולקוחה שנכנסים לחנות יוכלו להכיר, לדעת ולגבש את הטעם האישי שלהם. לא תמצאו שם מכונות מזיגה כי "מי שלא מסיים בקבוק שלא יפתח אותו", ו"הכי הרבה אנחנו נסיים", ובין האוצרות הטמונים תוכלו למצוא פורטופוליו ענקי של יינות מטורפים מסלובניה, קרואטיה וז'ורה לצד ענקי יינות צרפת ואיטליה, ריזלינג על כל קשת הטעמים הרחבה שיש לענב הזה להציע, יינות ספרדיים, אוסטריים וכמובן גם ישראליים, כשהדגש בגיבוש רשימת היינות הוא בעיקר על יינות אורגניים ביודינאמיים וטבעיים. "מעולם לא הגענו לאף מסעדה כדי לנסות למכור את היינות שלנו, אנחנו מעדיפות לתת לשמועה לעבור מהפנים אל החוץ, ולתת למסעדנים לפנות אלינו", מספרת סלע. ואכן, השמועות פרסו כנפיים, השיטה חיה ובועטת והיום ניתן למצוא את היינות של הג'יאקונדות בכל מסעדה שמכבדת את תפריט היין שלה. מסעדנים רבים מכתתים רגליהם ביחד עם צוות המלצרים והברמנים עד לחנות כדי לעבור הדרכה מקצועית, ולעתים מגיעות השתיים למסעדות עצמן ומעבירות הדרכות וטעימות יין. הקהילה שיצרו השתיים כבר הפכה לחברותא של ממש. הן מטפחות קהל לקוחות אדוק, אליו מגיעים עדכוני יין שוטפים במייל המציעים חבילות יין שונות בהנחת חברים, ארוחות מיוחדות, או פאנלים מרתקים בהשתתפות מומחי יין מרחבי העולם. בחנות תמיד תמצאו את רפאלה, ענת ו/או את שחקן החיזוק שלהן הסומלייה המקסים עמרי יצחק, שהצטרף למשפחה לאחרונה, וביחד הם לא מהווים רק נוף יפה לחנות, אלא הם שם באמת על-מנת לכוון את הלקוחות ליין המתאים ביותר. והנה, גם לכתיבת הטקסט הזה נכנסתי לא שתויה ויצאתי רוויית יין ושיכורת אהבה.