אבירם כץ טעם את יינות 'להט לבן' ו'להט ואדום' מבציר 2014 של איתי להט, וחושב שככה נראים יינות של יינן שאומר פחות ועושה יותר...

גם בקרב חובבי יין רציניים, אני לא בטוח כמה השם 'איתי להט' יצלצל מוכר. על אף שמדובר באחד מאנשי היין העסוקים במחוזותינו, האיש - כך נדמה לי - קצת נחבא אל הכלים ומתמקד בעיקר בעשייה ופחות ביחסי-ציבור. להט משמש כיועץ יין המלווה הרבה מאוד יקבים, כשאת חלקם הוא פוקד באופן אינטנסיבי ולחלקם הוא קופץ מדי פעם לתת עצה או שתיים. נזכיר את חלקם: 'גוש עציון', 'צובה', 'אורטל' ו'כישור' - יקבים הניצבים בחזית יקבי הבוטיק המקומיים. בעבודת הייעוץ שלו אפשר בהחלט לחוש בטביעת האצבע של להט העוברת כחוט השני בין כל היינות, אך מדובר בטביעת אצבע - ולא בדריסת רגל - וזה הבדל גדול; כל יקב עדיין שומר על האופי שלו, ואני לא חושב שאפשר לומר שלכל היינות שלהט נוגע בהם יש טעם זהה.

אפשר בהחלט לחוש בטביעת האצבע של להט, אך מדובר בטביעת אצבע - ולא בדריסת רגל - וזה הבדל גדול... (צילומים: עדי פרץ)
אפשר בהחלט לחוש בטביעת האצבע של להט, אך מדובר בטביעת אצבע - ולא בדריסת רגל - וזה הבדל גדול... (צילומים: עדי פרץ)
"זו הפינה האישית שלי, יינות המשקפים את הפילוסופיה הפרטית שלי, ללא שיקולים נוספים..." (צלם: עדי פרץ)

כשהוא לא מייעץ ליקבים הוא מנהל את תוכנית לימודי היין ב'מכללת תל-חי', ובין לבין הוא גם נותן תמיכה טכנית בארץ למעבדות Lallemand - יצרנית השמרים הגדולה בעולם - ומייצג עוד כמה חברות המשווקות מה שצריך לתעשיית היין. בנוסף לכך - כי כנראה שהבנאדם לא ממש מאמין בזמן פנוי - הוא חתום על שני יינות אישיים, כמו שהוא קורא להם. תווית פרטית, בכמויות קטנות. "הפינה האישית שלי, יינות המשקפים את הפילוסופיה הפרטית שלי, ללא שיקולים נוספים", מסביר להט. הבציר הראשון היה 2012, עם 'להט לבן', ועכשיו עם הבציר השלישי (2014) הצטרף גם חבר אדום.

להט לבן 2014 - בקבוק
להט לבן 2014 - בקבוק
להט לבן, 2014

80% רוסאן ו-20% ויונייה שהגיעו מהרי ירושלים. היין התיישן כמעט שנה בחביות, אך מדובר בחביות גדולות יחסית (300 ו-400 ליטר), ומשומשות, וכאלו שנועדו ליין לבן, כך שאין כאן שום עץ שמשתלט, אלא רק מסגרת נעימה שעוטפת את הפרי. יש כאן פרחוניות נעימה לצד מעט תיבול - הייתי מקצין ואומר עוגיות ג'ינג'ר, וריחות משמש ואפרסק. יין סמיך, עשיר ומורכב, עם סיומת ארוכה. יין כבד אך לא מכביד, זה לבן שהוא חלק מלבנים ישראלים רבים ואהובים עלי בשנים האחרונות, של יינות מורכבים, עשירים, יינות 'רציניים' שכאלו, לא מהז'אנר הלבן שאתה רק רוצה לשתות עם קרח על שפת הים, אלא דווקא יין שמבקש ארוחה נאה לצדו, וכל זאת מבלי להפוך למפלצת עץ ובשלות פרי מעיקה. אגב, בטעימה טעמנו גם את בציר 2012, וכמה יפה היין התיישן, ופיתח עוד שכבה של פרי דבשי ומורכבות. לבן למרחקים ארוכים. 2,000 בקבוקים יוצרו ממנו.

להט לבן, 2014. מחיר: 120 ₪

להט אדום 2014 - בקבוק
להט אדום 2014 - בקבוק
להט אדום, 2014

85% סירה ו-15% קברנה סוביניון שהגיעו מכרם אורטל בצפון-רמת הגולן. גם כאן העץ רק נותן נשיקה לפרי ולא מאפיל. אם על היין הלבן אפשר לומר שהוא כמעט 'הכי אדום' מבין הלבנים, אז כאן התחושה היא של יין אדום שעבר ייננות 'לבנה'. הרעיון היה לייצר אדום 'שתי', כזה שאפשר ליהנות ממנו גם בצעירותו, ומאידך - שגם יידע להתיישן כמה שנים טובות. האף אינטנסיבי, עם פרי יער במרכז עטוף בתבלינים שפוגשים בסירה. יין מהודק ומדויק, עם ירקרקות נעימה ומרעננת, שבהחלט "מחליק טוב בגרון" כמו שלהט רצה. 1,200 בקבוקים יוצרו מהיין הזה.

להט אדום, 2014. מחיר: 120 ₪

להשיג בחנויות מובחרות, מסעדות ודרך האתר: http://www.itaylahat.co.il/