צחי ימין פינה לעצמו זמן כדי להשתעשע ב-WINEUP - אפליקציית היין החדשה של יקב רמת-הגולן, וחשב כמה חבל שהיא לא היתה קיימת בתקופת המלצרות האפורה שלו...

רגע לפני שנציג פה את WINEUP - אפליקציית היין החדשה של יקב רמת-הגולן, בואו ניזכר לרגע בעבודת המלצרות, אפיזודה חולפת בחייהם של מיטב בנינו ובנותינו. העניין הוא שמלצרות בארץ היא קצת כמו מחלה ויראלית. מן תקופה קצרה ולא נעימה בחיים שרובנו חווינו כדי לעשות כסף במהירות וללא הרבה התחייבויות. חלקנו עשה זאת רק אחרי הצבא כדי לחסוך לטיול הגדול שאחרי, חלקנו עשה זאת במהלך לימודי התואר, ורק בודדים מבינינו לקחו את זה ברצינות ועשו מזה מקצוע של ממש, וגם זה רק עד גיל שלושים, כשהאמא היהודייה שלך התחילה להטיף לך שזה לא באמת מקצוע...

WINEUP - לא להסביר על הניואנסים הדקים בין דומדמניות אדומות לכחולות, אלא להשתמש בשפה ברורה... (צילום: יח"צ)
WINEUP - לא להסביר על הניואנסים הדקים בין דומדמניות אדומות לכחולות, אלא להשתמש בשפה ברורה... (צילום: יח"צ)
לא להסביר על הניואנסים הדקים בין דומדמניות אדומות לכחולות, אלא להשתמש בשפה ברורה... (צילום: יח"צ)

מה שאני רוצה להגיד הוא שאין למלצר הממוצע, בין אם בבית-הקפה השכונתי ובין אם במסעדה נחשבת, ותק של ממש - בטח לא בהשוואה למסעדות בחו"ל - וכפועל יוצא מכך, אין למלצר הישראלי הממוצע רקע שירותי או קולינרי שהצטבר עם השנים, ובפרט לא ידע על יין. וזהו אחד האתגרים הכי גדולים של ענף המסעדנות שעל-מנת לנפצו מנסים כל העת בעלי מסעדות ומשווקי יין לחנך את המלצרים, אם באמצעות הדרכות יין תקופתיות במסעדה ובין אם באמצעות ביקורים ביקבים.

אפליקציית יין - מסך רקע
אפליקציית יין - מסך רקע

בסופו של יום, מסעדה יכולה להתגאות בתפריט יין יפהפה ומגוון הכולל יינות מתיישנים, ביודינאמיים או סתם בקבוקים מארץ יין אקזוטית, אך כשהמלצר שאמור לשמש כפרזנטור של כל העסק הזה, לא יודע את ההבדל בין קברנה סוביניון ובין סוביניון בלאן, או לא יודע איך לחלוץ את פקק השעם מהבקבוק כשהוא ניצב מול הלקוח, זו בעיה.

כדי להתמודד עם התופעה הזאת, השיקו לאחרונה ביקב רמת-הגולן אפליקציית יין ייחודית לסמארטפון בשם WINEUP שכל מטרתה בשלב זה היא לחנך מלצרים לדעת יין. החל מסרטונים שמראים איך לפתוח בקבוק יין, דרך הסברים על ההבדלים בין צורותיהם של כוסות היין ובקבוקי היין השונים ועד מילון מונחים מעולם היין. גם המלצות להתאמה בין יינות לסוגי מטבחים יש ב-WINEUP ואפילו מיני-אנציקלופדיה של זני ענבים. הרעיון לפתח אפליקציה שכזו, הועלה בפני אנשי היקב על-ידי ערן לס, בעל חברת "יינות אילת", מפיץ יינות יקב רמת-הגולן באילת ואושיית יין בפני עצמו.

אפליקציית יין
אפליקציית יין

במהלך השבוע האחרון יצא לי לשחק עם גרסת הבטא של WINEUP שכבר עלתה לאוויר וזמינה גם לגרסת האנדרואיד וגם לאייפון, ובואנה, חבל שכל הטוב הזה לא היה כשאני מלצרתי פעם. וכדי הבין קצת יותר לעומק את הרעיון שעומד מאחורי WINEUP התקשרתי לג'וניור, אחראי תחום מסעדות ביקב רמת-הגולן. ג'וניור, רועי יניב, בשבילכם, מכתת רגליים מדי יום בין מסעדות ומלמד מלצרים ומסעדנים כיצד להקנות לסועדים חוויית יין טובה יותר.

"זו עבודה שוחקת", הוא אומר. "לא עובר יום שאני לא מתעסק בהדרכת מלצרים, וכמעט כל הדרכה חוזרת על עצמה מחדש כי הצוות מתחלף מהר מאוד, והצוות החדש שנכנס לא יודע כמעט כלום על יין. חוץ מזה, הדרכה אחת לא עוזרת - צריך שתהיה המשכיות וקשה לבנות אותה כאשר כל פעם צריך להתחיל מאפס".

למה שיקב יוציא כסף דווקא על אפליקציה כמו WINEUP? מה הרעיון שעומד מאחוריה ומי קהל היעד?

"יקב רמת-הגולן חרט על דגלו לקדם את תרבות היין ולשמור על חדשנות, ולכן החלטנו להשיק אפליקציה שתסייע לקידום היין בתחום המסעדות. גרסת הבטא של WINEUP מיועדת בעיקר למסעדות - מלצרים ומנהלים, ואילו בהמשך נתאים אותה גם למוכרנים בחנויות יין.

זה צורך שעלה מהשטח, בשביל למכור יין צריך לדבר בביטחון ולהיות בקיא בתפריט היין. צריך שיהיה סיפור מעניין על היין, וצריך לדבר בגובה העיניים - לא להסביר על הניואנסים הדקים בין דומדמניות יער אדומות לכחולות, אלא להשתמש בשפה ברורה - טעים, חמצמץ, נגיש. ואת כל זה יכול המלצר לקרוא ב- WINEUP מהסמארטפון שלו, שנייה לפני שהוא ניגש לעוד שולחן".

אפליקציית יין
אפליקציית יין

ג'וניור סיפר גם שאמנם לא תתאפשר רכישה של יין ישירות דרך האפליקציה הזו, אך היא מחוברת למרכז המבקרים של היקב ואפשר למצוא בה עדכונים בנוגע לאירועים שמקיים היקב כמו מסיבת החרמון השנתית, קהילת הקפסולה ופרס ירדן 2018. בעיני, WINEUP היא אחת היציאות הטובות של היקב בתקופה האחרונה, וזה ממש לא טריוויאלי.

נכון שיש עוד יקבים שאיכשהו מקפידים להנגיש את המידע הזה באינטרנט, אם כי מרביתם עושים זאת רק כדי לצאת ידי חובה וכותבים קצת על טאנינים או על עפיצות, לצד איזשהו דף יינן שכתוב בצורה לאקונית ובנאלית. והנה בא יקב רמת-הגולן ומגיש את כל המידע הזה בצורה מהירה ועדכנית שתתאים גם למתקדמים וגם לאחרון ההדיוטות. יפה להם.