אני בן 65 נוטל כדורים לכולסטרול למרות שהוא אינו מאוד גבוה. לפני ארבעה חודשים חזרתי מהודו ומאז אני סובל מסחרחורות קלות במהלך הליכה. אני חש לחץ באוזניים כמו במהלך נחיתה של מטוס יחד עם תחושת שיט כמו על סירה בלב ים ואינני יודע מדוע. ביצעתי בדיקות CT ונבדקתי אצל רופא אף־אוזן־גרון. מה עלי לעשות?


"אתה חש ב'דיזינס' ולא בסחרחורת. מדובר בתופעה מוכרת. התחושה הזו יכולה להיות כתוצאה משינויים פיזיולוגיים בעמוד השדרה, דבר שמאוד נפוץ בגילך או בעקבות התרופות שאתה צורך. ייתכן גם כי בעיה בוויסות בלוטת המגן, חוסר בברזל או חוסר בוויטמין B12, או חלק מהתרופות נגד מלריה עלולים לגרום לתופעה זו באופן זמני. לעתים אנשים גם חשים בדיזינס בעקבות לחץ נפשי מאירועי היום־יום. עליך להמשיך בבדיקות על מנת לשלול את מגוון ההשערות הללו. ישנם מצבים בהם תחושת הדיזינס באה והולכת מדי פעם. כל עוד אתה חש את הדיזינס רק במהלך הליכה ולא במהלך נהיגה - זה מרגיע אותי. ייתכן שמאז שחזרת מהודו אתה חש יותר במתח בעבודה. עליך להתייעץ עם הרופא שלך. אם רופא אף־אוזן־גרון שלל כל דבר אחר ואמר שיש לך רק שינוים בעמוד השדרה, נסה להתעלם מהתופעה, והיא תיעלם כמו שהיא באה. אם אתה נוטל כדורים לכולסטרול ובמידה והכולסטרול שלך לא גבוה, תוכל לנסות להפחית את השימוש בכדורים למשך שלושה שבועות ולבחון אולי הכדורים גורמים לך לתופעת לוואי של דיזינס. עשה זאת כמובן רק לאחר התייעצות עם הרופא שלך".



בתי בת 23, סטודנטית פרפקציוניסטית שסובלת מזה שנה וחצי מכאבי בטן שלא נפסקים 24/7. לפני ארבעה חודשים המצב שלה החמיר ולאחר שעברה בדיקת קולונסקופיה נאמר לה שהיא סובלת מבעיה של מעי רגיז. מה ניתן לעשות כדי להקל על כאביה והאם בכלל אפשר לעזור לה?


"אפשר לעזור לבתך.  אם אכן הכאבים שלה נובעים מתגובה של מערכת העצבים של המעיים הגורמת בין היתר לשלשולים, יש לבדוק את כל דרכי העיכול על מנת לזהות את הבעיה. אני ממליץ לכם לבצע בדיקה משלימה לקולונסקופיה ולבצע גם בדיקת גסטרוסקופיה. במקביל פנו לדיאטנית מומחית ובדקו את הרגישויות שלה למזון, על מנת לשלול הפרעות כגון צליאק ורגישות ללקטוז. בנוסף, אני ממליץ שתשלח אותה לחפש מידע באינטרנט על תזונה המיועדת למעי רגיז. ייתכן שיש להרגיע את מערכת העצבים שלה עם תרופות אחרות. במידה והיא סובלת מלחץ היא יכולה לנסות ליטול ציפרלקס או תרופת הרגעה אחרת בהוראת הרופא המטפל, שאולי גם תרגיע גם את מערכת העיכול. בכל מקרה, כדאי שתפנו לבירור מחדש אצל רופא מומחה".



אני בן 73 וסובל מלחץ דם ברמה בינונית. בחודש אפריל האחרון עברתי אירוע מוחי. הרופאים גילו שמדובר בפרפור עליות/פרוזדורים והציעו לי ליטול אספירין ולורסטין. רופא המשפחה שלי טען שבעקבות הפרפורים עליי להיזהר מקרישי דם וליטול גם קסרלטו. לאחר מספר חודשים חטפתי אירוע מוחי נוסף. באיזה מדלל דם אתה ממליץ לי לבחור?


"בעיקרון רופא המשפחה שלך צודק. לא קיבלת את האירוע המוחי בגלל הקסרלטו, אלא למרות הקסרלטו. אני מאשר את המלצת הרופא שלך ליטול את קסרלטו  (בהנחה שמדובר באוטם מוחי ולא בדמם מוחי). במקרה שלך אין שחור או לבן ולכן אני לא בטוח אם יש אדם שיכול לתת לך תשובה לשאלה שלך. עם הגיל אנחנו רק אוספים מחלות ועלינו ללמוד לחיות עם מה שהמזל מביא לנו. אני לא מכיר אותך באופן אישי ולכן אני ממליץ לך לנסות לחפש קרדיולוג נוסף, שיעבור על התיק שלך מחדש ואולי יוכל למצוא לך פתרון יצירתי לבעיה ממנה אתה סובל. ייתכן והוא גם יחליף לך את מדלל הדם לאחר. חשוב ביותר לדעת איזה אירוע מוחי היה לך, חסימתי או דימומי, לפיכך יהיה ניתן לחשוב על אסטרטגיה טיפולית חדשה".



עריכה מטעם 103FM: איתמר זיגלמן.