תופעת הדר מוכתר ועד האהדה לח"כ איתמר בן גביר – כיצד ייראו דפוסי ההצבעה של הצעירים בבחירות הקרובות, ובאיזה אופן הם יהיו שונים ממערכות בחירות קודמות? "החבר'ה הצעירים, על פי החיתוך של בני 18־25, הם הרבה יותר ימניים מכלל הציבור בישראל", אומר מנחם לזר, מנהל מכון המחקר פאנלס פוליטיקס המבצע סקרים עבור כלי תקשורת וגופים פוליטיים. "אם מכלל היהודים 57% מגדירים עצמם ימין, אז אצל הצעירים כ־71% אומרים שהם ימניים. דבר נוסף שאנחנו רואים בסקרים האחרונים הוא ששתי המפלגות, הליכוד ומפלגת הציונות הדתית, הן המובילות אצלם. וכשאני אומר הציונות הדתית, זה יותר עוצמה יהודית של בן גביר. כשעשינו הפרדה בין המפלגה של בן גביר לזו של בצלאל סמוטריץ', ראינו שהמפלגה השנייה המועדפת על הצעירים אחרי הליכוד היא של בן גביר".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

איך תסביר זאת?
"באופן כללי, לאורך כל השנים הציבור היהודי נע ימינה. יש תנועה רציפה עקבית ימינה, והצעירים תמיד היו יותר קיצונים מהמבוגרים, והם הולכים יותר ימינה. כמו כן, אנחנו ממעיטים בערך של השפעת האירועים של שומר החומות על תושבי הערים המעורבות ועל הציבור הישראלי. חלקנו ממעיטים בטראומה שזה יצר, ולא סתם יש בציבור הימני מי שקורא לזה פרעות תשפ"א. זה חולל שבר גדול אצלם, ולכאורה בן גביר נותן להם פתרון. הוא התלבש על חוסר המשילות ודורש לנקוט יד קשה מול הציבור הערבי".

מנחם לזר (צילום: ארכיון מעריב)
מנחם לזר (צילום: ארכיון מעריב)

בשבוע שעבר הגיע יו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, להתארח בתיכון בליך ברמת גן לשיחה עם התלמידים, בהזמנת מנהלת בית הספר. הביקור עורר סערה ציבורית וביקורת נוקבת. במסגרת הביקור תלמידים קראו "שיישרף לכם הכפר" לעבר מפגינים נגד הגעתו של ח"כ בן גביר לבית הספר.

קבלת הפנים בתיכון בליך הפתיעה אותך?
"ממש לא הופתעתי. הציבור שתומך בבן גביר הוא לא דתי, לא חרדי, הוא כלל־ישראלי בדגש על צעירים. בליך במקרה הזה שוב היה לדעתי מראה של החברה הצעירה הישראלית".

הפגנה בתיכון בליך ברמת גן לקראת הגעתו של בן גביר, אנשי הדממה

לצד האהדה לבן גביר, מי שעוד מסמנת את הלכי הרוח החדשים הנושבים בקרב צעירים היא אושיית הרשת הדר מוכתר, שבמרץ 2022 הקימה את מפלגת צעירים בוערים והכריזה על ריצתה של המפלגה לכנסת ה־25, אף שהיא עצמה לא יכולה להיבחר כי היא עדיין לא בת 21.

מהו הסיכוי של הדר מוכתר?
"היא מקבלת שברירי אחוזים בסקרים שלנו, ובמקרים כאלה קשה לפענח. כרגע אני לא רואה שהעניין איתה מתרומם. זה נראה לי יותר רעש תקשורתי מאשר דבר אמיתי. אני לא רואה איך היא מתרוממת, אבל לך תדע".

לזר עושה הבחנה בין תמיכת הצעירים בבן גביר ובין הבעת התמיכה של צעירים בבחירות עבר במשה פייגלין או במפלגת הגמלאים. "פייגלין דיבר בזמנו על כלכלה חופשית ולגליזציה של קנאביס", הוא אומר. "זה נשמע טוב לחבר'ה האלה, אבל בסוף זה התפוגג. צעירים בעבר הצביעו למפלגת הגמלאים כי זו הייתה יותר הצבעת מחאה נגד פוליטיקאים שלא מתעניינים בהם, ולכן הם הלכו עם הגמלאים. יש את אלמנט המחאה גם בתמיכה בבן גביר, אבל אצלו זה לא העיקר, אצלו זה משהו הרבה יותר עמוק. אני חושב שהפעם העניין בבן גביר משקף תהליכים פנימיים בחברה היהודית בישראל, ולכן זה לא יתפוגג. מה יהיה המספר הסופי של המנדטים? קשה לדעת כרגע".

הדר מוכתר (צילום: צילום מסך טוויטר)
הדר מוכתר (צילום: צילום מסך טוויטר)

לא מאמינים

"נתונים של סקרים לאורך עשרות שנים בישראל משנות ה־70 ועד היום מראים שב־15 השנה האחרונות יש פערים מאוד גדולים בין צעירים ומבוגרים בעמדות הפוליטיות שקשורות בסכסוך, בעמדות הביטחוניות - פערים שלא ראו אותם קודם בישראל", אומרת ד"ר לירן הרסגור, חברת סגל בבית הספר למדעי המדינה באוניברסיטת חיפה, שחוקרת את נושא ההצבעה בישראל. "הצעירים הם יותר נציים, פחות תומכים בפשרות טריטוריאליות, בפתרון שתי המדינות. זה משהו שלא ראינו באופן גורף בשנות ה־90. השוני המובהק הזה בין צעירים ממבוגרים התרחש בעשור־שניים האחרונים".

ממה זה נובע?
"אני חושבת שזה קשור באופן כללי בדעת הקהל בישראל לגבי הסכסוך. האמונה שיכול להיות פתרון לסכסוך מאוד־מאוד ירדה. זה תהליך שהתחיל אחרי האינתיפאדה השנייה והתעצם אחרי העלייה של חמאס ב־2006. אומנם הצעירים של היום לא זוכרים את האינתיפאדה השנייה, הם בקושי נולדו כשהאוטובוסים התפוצצו, אבל אם המבוגרים זוכרים שלבים שונים בסכסוך היהודי־פלסטיני - תקופות של משא ומתן, זזנו לפה, זזנו לשם - אז הצעירים גדלו מבחינה פוליטית בתקופה שבה אין פרטנר מבחינת הישראלים. זו דעת הקהל: לא מאמינים שבכלל יש אפשרות לפתור את הסכסוך. אז כששואלים צעירים: 'האם אתה בעד הקמת מדינה פלסטינית?', הם לא מבינים במה מדובר בכלל, ולכן אוטומטית הם מתחברים יותר ימינה. אגב, פעמים רבות מייחסים את הימניות של הצעירים למגמות דמוגרפיות. יש בזה מן האמת המסוימת, אבל גם אצל חילונים, לא רק אצל דתיים, רואים את אותן המגמות - הצעירים יותר ימנים מהמבוגרים".

ד''ר לירן הרסגור (צילום: בר שניר)
ד''ר לירן הרסגור (צילום: בר שניר)

בכל העולם

לדברי הרסגור, עמדות הצעירים משקפות גם את המגמות הכלליות ברחבי העולם. "רואים בכל העולם שאנשים מושפעים מהכוח הפוליטי הדומיננטי בתקופה שבה הם עוברים את הסוציאליזציה הפוליטית", היא אומרת. "בארצות הברית, למשל, בתקופה שהדמוקרטים היו בשלטון הרבה שנים, גדל דור של צעירים שנשאר נאמן להם לאורך שנים. אז הגיוני גם שצעירים שהחלו להצביע בתקופה שבה הליכוד היה מאוד חזק, ושנתניהו היה ראש ממשלה דומיננטי – יישארו במחנה הזה. זה משאיר חותם על דור".

הדרך שבה בן גביר התקבל בתיכון בליך יכולה להעיד על משהו?
"קשה לדעת האם אפשר להסיק מכך על מגמות רחבות יותר, כי יש לנו היום את תרבות הסלבס ובן גביר הוא אחד שרוצים לעשות איתו סלפי. אני לא יודעת אם מהביטוי 'שיישרף לכם הכפר', שכולם ציטטו מאותו הביקור, אפשר באמת להסיק משהו על דור שלם, אבל זה מתחבר עם הנתונים שבן גביר פופולרי בקרב צעירים".

"הדורות המבוגרים בישראל קצת יותר סגורים על עצמם מבחינת עמדות. יש להם עמדות פחות נציות ויותר פשרניות מאשר הצעירים", אומר ד"ר אלון יקטר, מרצה בבית הספר למדעי המדינה באוניברסיטת תל אביב. "לקראת בחירות אנו מבצעים סקר אקדמי מעמיק מאז שנת 1969. בסקרים אנחנו לא מסתכלים על מנדטים אלא על מגמות עומק. בתוך שבוע נריץ גם את הסקר לקראת הבחירות הקרובות. בפרספקטיבה של עשורים אנו רואים שהדור הצעיר הרבה יותר נצי בכל מה שנוגע לסכסוך עם הפלסטינים, ויחסי יהודים־ערבים. מה שמנבא הכי טוב את תוצאות הבחירות זה לא מה חושבים על יוקר המחיה, אלא מה חושבים על ערבים, על פלסטינים. במובן הזה הדור הצעיר הרבה יותר ימני, הרבה יותר נצי כלפי פלסטינים. כל האנשים נוטים קצת ימינה כשיש פיגועים, מבצעים, אבל הדור הצעיר כל הזמן בתפיסות כאלה, וזה דווקא לא הדור שלחם במלחמות. זה הדור שחווה את הייאוש אחרי האינתיפאדה. זה דור שלקח את הייאוש של הדורות הקודמים כנתון: אין עם מי לדבר, אין טעם, פלסטינים רוצים להרוג אותנו וכדומה".

איך תופעת בן גביר קשורה לזה?
"יש תופעה כלל־עולמית בכל הדמוקרטיה המערבית של אמון נמוך ותחושות תסכול מהתפקוד של המערכת הפוליטית. כל תנועת הפופוליזם האירופית, וגם דונלד טראמפ במידה מסוימת, נבנים על התחושות האלה. בן גביר הוא אאוטסיידר למערכת הפוליטית וגם מציג עצמו ככזה. הוא בא עם מסרים מאוד קליטים, הוא זוכה להמון תשומת לב בתקשורת ופועל במיוחד על אנשים צעירים שלא יודעים עדיין למי הם רוצים להצביע ולא כל כך אוהבים את ההיצע הקיים. על הדרך בן גביר גם משווק כל מיני מסרים המדברים לנציות שמאפיינת את הצעירים. יכול להיות שחלק מהגידול המדהים בכוח שלו כרגע קשור לצעירים מתלבטים, ויכול להיות שחלקם לא יצביעו לו בסוף. הצעירים גם אמרו בזמנו בסקרים שיצביעו לפייגלין, אבל בסוף זה התפוגג. אצל בן גביר כן יש בסיס - גם של דתיים לאומיים וחרדים שמאוכזבים מהמפלגות שלהם - אבל להגיד שהבסיס הזה הוא 12 מנדטים - אני בספק".

מה הצפי לגבי אחוזי הצבעה של צעירים?
"הנתונים שלנו מחזקים את זה שצעירים מצביעים פחות ממבוגרים. כאמור, זה לא דפוס ייחודי לישראל. בכל העולם שיעור ההצבעה עולה עם הגיל. הדפוס הכללי הזה מרמז שזה לא עניין של הדור הזה ספציפית, אלא של שלב בחיים. בכל דור הצעירים מצביעים פחות, ואז יוצאים יותר להצביע ככל שהם מתבגרים, מפתחים עניין רב יותר בפוליטיקה ומגבשים העדפות פוליטיות יותר עקביות".

ד''ר אלון יקטר (צילום: פרטי)
ד''ר אלון יקטר (צילום: פרטי)