הנורמליזציה מתרחקת? מקורות פלסטינים דיווחו אמש, כי משלחת של ארגון חמאס, בראשות ראש הלשכה המדינית אסמאעיל הנייה, ובכיר הארגון בחו"ל, ח'אלד משעל, תגיע היום (ראשון) לביקור בסעודיה.

על פי הדיווח, גורם המעורה בפרטים, מסר כי נציגי חמאס יקיימו פגישות עם גורמים סעודים, על מנת לדון בנושאים "חשובים", ובהם החזרת היחסים בין שני הצדדים, ונושא העצורים הפלסטינים בממלכה. בארגון הטרור בירכו על ההתקרבות הדיפלומטית, ומסרו כי הם רואים בכך "צעד חשוב לאיחוד שורות האומה, להגברת הביטחון וההבנה בין מדינות ערב והמדינות המוסלמיות להשגת היציבות באזור". עוד נמסר מטעם הארגון, כי "חמאס רואה במהלך אינטרס של העניין הפלסטיני, ותומך בעמידתו האיתנה של העם הפלסטיני מול ישראל והמשך התוקפנות שלו נגד העם הפלסטיני וקדושתו".

טקס חתימת ההסכם לחידוש היחסים בין סעודיה לאיראן בבייג'ינג (צילום: China Daily via REUTERS)
טקס חתימת ההסכם לחידוש היחסים בין סעודיה לאיראן בבייג'ינג (צילום: China Daily via REUTERS)

היחסים בין חמאס לסעודיה הידרדרו בעקבות קריסת "הסכם מכה", שנחתם ב-2007 בחסות ריאד, ונועד להקים ממשלת אחדות לאומית פלסטינית ולשים סוף למאבקים הפנימיים בין פתח לחמאס. למרות היעדר היחסים בין ארגון הטרור לסעודיה, בחמאס ניסו לשקם את היחסים עם ריאד, אך ללא הצלחה. בשנת 2019, חלה הידרדרות נוספת ביחסים, כאשר סעודיה עצרה את מוחמד אל-חודארי, לשעבר נציג ארגון הטרור בממלכה. לאחר מספר בקשות של חמאס לאורך השנים, הסכימו בממלכה לשחרר אותו שלוש שנים לאחר מכן, באוקטובר 2022.

בחודש שעבר, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, מוסא אבו מרזוק, רמז על התקרבות בין הצדדים ואמר כי "הרשויות בסעודיה עשו ויתורים בנושא האסירים הפלסטינים ושחררו יותר משמונה עצורים שהיו כלואים בבתי הכלא הסעודים". עוד ציין, כי "התנועה פתוחה להסדרת היחסים עם ריאד, והיא תמשיך במאמציה לעשות זאת, אני כולי תקווה שהיחסים בין ריאד לחאמס יחזרו למסלולם הרגיל, וכי כל המחלוקות בין שתי הצדדים יתסיימו. פלסטין לא יצרה בעיות עקב מעצר הפלסטינים על ידי סעודיה, לפני כחמש שנים, נושא העצורים החל להצטמצם בהדרגה, מה שיוביל ליחסים טובים עם סעודיה".

חשוב לזכור, כי המפגש מתקיים בצל חידוש היחסים הדיפלומטיים בין סעודיה לאיראן. מוקדם יותר החודש, נפגש שר החוץ הסעודי, פייסל בן פרחאן, עם מקבילו האירני, חוסיין אמיר עבדולחיאן, בבייג'ינג, על מנת לדון בשלבים הבאים במסגרת חידוש היחסים. זאת, לאחר שבחודש מרץ האחרון הושגה הסכמה עם סעודיה על חידוש הקשרים הבילטרליים ופתיחתן מחדש של השגרירויות בחודשיים הקרובים.