כאשר נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, התייצב אתמול לנאום מצב האומה 1,300 חברי האסיפה הלאומית במוסקבה, הציפיות לא היו גבוהות במיוחד. את הכותרות המפוצצות שומר פוטין בדרך כלל לאירוע השאלות והתשובות המסורתי בסיומה של כל שנה או לנאומים בפני ראשי משרד ההגנה, כפי שאכן קרה בסוף החודש שעבר. 
 
כך גם התנהל הנאום הפעם, שהחל בהתייחסות מקיפה על הקצב האיטי של גידול האוכלוסין ברוסיה ועל הצורך לעודד את הילודה, לפני שפוטין עבר לעסוק בסוגיות של חינוך, בריאות וצמיחה כלכלית ולאחר מכן גם דיבר על מדע, כלכלה וענייני חוץ וביטחון.
 
אולם כאשר נראה כי הנאום יסתיים ללא חדשות מיוחדות, פנה פוטין לדבר על החוקה שהתקבלה בשנת 1993, ועל אף שהדגיש כי אינו רואה צורך בגיבוש של חוקה חדשה, הוא הציע לבצע "מספר תיקונים הגיוניים וחשובים עבור התפתחות נוספת של רוסיה בתור מדינת רווחה עם שלטון חוק".

ולדימיר פוטין. צילום: רויטרס
ולדימיר פוטין. צילום: רויטרס

 
בין השאר, פוטין הציע שהפרלמנט (הדומה) הוא שימנה את ראש הממשלה ושריו ולנשיא לא תהיה יכולת לפסול את המינויים. כמו כן, הוא קרא לקבוע בחוקה שאף מועמד לנשיאות לא יוכל להיות תושב חוץ בהווה או בעבר. "כל אלה שינויים דרסטיים במערכת הפוליטית", אמר. "אבל בהתחשב בבגרות של הארגונים הפוליטיים שלנו ושל המפלגות, ובמוניטין של החברה האזרחית, אני מאמין שההצעות האלה מוצדקות", הסביר.
 
זמן קצר לאחר מכן, המשיך כדור השלג להתגלגל כאשר ראש הממשלה מאז 2012 והנשיא לשעבר, דמיטרי מדבדב, התפטר, או שמא פוטר, עם כל שריו בטיעון שמדובר בצעד הכרחי כדי לאפשר את העברת הרפורמות החוקתיות
 
פוטין עצמו הסביר שאינו רואה צורך בשינוי מספר הכהונות של הנשיא, ובכך רמז שבכוונתו לפרוש בבחירות הבאות בשנת 2024, אבל השינויים החוקתיים – שצפויים להיות מאושרים בתוך חודשים לא רבים בפרלמנט ולאחר מכן בהצבעה ציבורית – מצביעים על כך שפוטין לא מתכוון לעזוב את הזירה לאחר מכן. 
 
חיזוק כוחה של הממשלה מול הנשיא עשוי לאפשר לפוטין לחזור על התרגיל של 2008, כאשר הוא עזב את הנשיאות לארבע שנים לטובת משרד ראש הממשלה, בעוד שמדבדב שימש נשיא (לפחות בתואר), לפני ששב למשרד החשוב ביותר בקרמלין. אולם גם ייתכן שהשינויים הקרובים גם יבססו את מעמדו של גוף מייעץ בשם מועצת המדינה, ויעניקו לעומד בראשה סמכויות נרחבות יותר ולמעשה יעצבו אותה במיוחד עבור פוטין גם ללא תואר של נשיא או ראש ממשלה.

מיכאיל מישוסטין. צילום: רויטרס
מיכאיל מישוסטין. צילום: רויטרס

 
התייחסותו של פוטין לכך שהוא יעזוב את לשכת הנשיאות בעוד ארבע שנים גם יכולה להיחשב כיריית הפתיחה לחיפוש אחרי היורש, שמעמדו אמור להיות חלש יותר משל פוטין כיום לנוכח השינויים בחוקה. מיכאיל מישוסטין, ראש רשות המסים מזה עשור ודמות בלתי מוכרת וללא שאיפות פוליטיות שבדיוק מונה לראש הממשלה החדש, מהווה את הדגם המתאים לחזונו של פוטין, אולם לא ברור אם הוא אכן יהיה מועמד מפלגת השלטון ב-2024 או שמא פוטין עצמו עדיין לא מצא את המועמד המתאים שיוכל לאפשר לו להמשיך ולעצב את רוסיה המודרנית בדמותו. 
 
האופוזיציה עדיין לא החלה לצאת לרחובות בעקבות ההתפתחויות, אולם סביר להניח שנראה לא מעט מחאות, במיוחד כאשר יגובשו התיקונים המוצעים. בינתיים, אלכסיי נבלני, שנחשב למנהיג הבולט ביותר באופוזיציה הרוסית, סיכם את ההתרחשויות האחרונות: "איך נפלו כל מי שאמרו שפוטין יעזוב ב-2024. הוא יישאר המנהיג היחיד לכל החיים, יקבל בעלות על כל המדינה והקצאת הון לעצמו ולחבריו זו המטרה היחידה של פוטין ושל המשטר שלו".