פחות מיממה לאחר שהצהיר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי בכוונתם להמשיך בחקיקת הרפורמה במערכת המשפט, הבוקר (שישי) נודעה כי ישיבת הממשלה שתוכננה ליום ראשון לא תתקיים ובמקביל הכנסת תכונס באופן חריג, זאת לצד המשך הדיונים בוועדת החוקה. 

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

גורמים שבקיאים בפרטים טוענים שנתניהו עשה סיבוב פרסה בדקה התשעים. נתניהו, כך אומרים גורמים ביטחוניים מבין היטב את חומרת המצב בזירה הביטחונית מדינית ואת המשבר העמוק במערך המילואים ובחיל האוויר, שם כבר עכשיו החלו טייסים להודיע על הקפאת הטיסה הפעילה שלהם הוא התכוון להודיע על הקפאת החקיקה אבל בדיקת הלקמוס על גבו של הביטחון, הבהירה לו שהוא עלול להישאר ללא ממשלה, אולם הלחץ מהבית היה זה שהכריע אותו סופית.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

כאמור אמש הודיע נתניהו כי החוק לשינוי ועדת שופטים יעלה בשבוע הבא וטען כי "פסקת התגברות גורפת בלתי מוגברת שתביא לכך שכל רוב קטן בכנסת יוכל לפסול כל החלטה של ביהמ"ש - זה לא יקרה". מוקדם יותר השבוע סיכמו ראשי הקואליציה בישיבתם השבועית על השלמת חקיקת מבנה הוועדה לבחירת שופטים עד חג הפסח.

התיקון ביחס להרכב הוועדה לבחירת שופטים יתבצע על בסיס ההרכב שהוצג בועדת חוקה - שלושה שופטי עליון (נשיא בית המשפט ושניים נוספים), שלושה שרים (כולל שר המשפטים), שלושה חברי כנסת מהקואליציה (כולל יו"ר ועדת חוקה) ושני חברי אופוזיציה מסיעות שונות. 

עיקרי הרפורמה המשפטית והמשמעויות (צילום: ללא קרדיט)
עיקרי הרפורמה המשפטית והמשמעויות (צילום: ללא קרדיט)

בנוסף, נקבע כי לראשונה יבוטל הווטו האוטומטי של השופטים בוועדה לבחירת שופטים, החלטה שלטענת ראשי הקואליציה, תאפשר איזון וגיוון בהרכב בית המשפט העליון. כמו כן, נציגי לשכת עורכי הדין יוצאו מהועדה.  על שאר סעיפי החקיקה של הרפורמה המשפטית נאמר כי הם יובאו לאישור עם תחילת מושב הקיץ של הכנסת, בתום הפגרה.

לקראת ישיבת ראשי הקואליציה, יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט, ח"כ שמחה רוטמן, הציג סט של תיקונים שעשויים לשנות את ההצעה המקורית ולדעת הקואליציה, ריככה. רוטמן אמר בדיון בוועדה: "אני חושב שהדבר הנכון הוא להיענות לביקורת. המסורת היום בוועדה לבחירת שופטים שבה חברים שלושה שופטי העליון - אני מציע להשאיר זאת כאשר דנים במינוי שופטים לעליון".

הצעת הפשרה של ח"כ רוטמן ברפורמה המשפטית (צילום: ערוץ כנסת)

"כאשר דנים בערכאות נמוכות הרכב השופטים יהיה שלושה נשיאים: נשיא העליון, נשיא מחוזי ונשיא שלום - כך הרכב השופטים מאבד את הוטו. למעשה אני מציע שיהיו שתי ועדות הזהות בהרכבן למעט חלקם של השופטים: במינויים לעליון יהיו חברים שלושה שופטי עליון ובמינויים למחוזי והשלום יהיו שלושה נשיאים כמפורט מעלה".