שוק הרכב בישראל מסיים את שנת 2025 כאחד הענפים הדינמיים ביותר במשק. מאחורי כותרות על מסירות שיא ומעבר הולך וגובר לחשמל מסתתר סיפור מורכב בהרבה. זהו סיפור על שוק שמתנגש בין ביקוש גבוה לבין האטה, בין תהילת המותגים הסינים לבין שחיקת הרווחיות של היבואנים, בין התייקרות הדגמים החדשים לבין קריסת המחירים במכירות "אפס קילומטר", ובין צרכן שמבולבל מהמגמות אך נהנה מהזדמנויות נדירות.
זו תמונת הרכב הישראלית כפי שהיא באמת, ללא פילטרים וללא יחסי ציבור, בדיוק בשלב שבו השוק נמצא על סף שינוי ירידות במסירות, מלאי גבוה בנמלים ומותגים שנעלמים אוטוטו מהמפה.
בין ינואר לסוף אוקטובר 2025 נמסרו בישראל 261,404 כלי רכב חדשים. מדובר בזינוק של כשמונה וחצי אחוז לעומת התקופה המקבילה אשתקד, נתון שממקם את 2025 כאחת השנים החזקות בענף. חודש אוקטובר רשם מסירות בהיקף 19,369 כלי רכב, נתון נמוך יותר מספטמבר שבו נמסרו כמעט שלושים אלף, אך עדיין גבוה מהממוצע הרב שנתי.
טויוטה ממשיכה להוביל את השוק עם 30,855 מסירות. יונדאי מתייצבת מאחור עם 29,270, וקיה עם 21,679. בראש גל המותגים הסינים מתברגים צ'רי עם 22,653, ג'אקו עם יותר מארבעה עשר אלף מסירות ו BYD עם 12,161 כלי רכב חשמליים, כמעט חמישית מכלל המסירות החשמליות בישראל.
המכוניות החשמליות מהוות כעשרים אחוז מהשוק, ירידה לעומת 2024 שבה שיעורן היה עשרים וחמישה אחוז. לעומת זאת, המותגים הסיניים ממשיכים לטפס ותופסים כעת שלושים וארבעה אחוז מהשוק, קפיצה של חמישים ותשע אחוז במסירות תוך שנה. אלה נתונים שמעידים על שינוי אמיתי בהרגלי הצריכה ועל תזוזה של כוח מותגים. הרכב החשמלי הפך למיינסטרים. הסינים הפכו מהבטחה לשחקן מרכזי.
הצרכן הישראלי רואה מלאי עצום של "אפס קילומטר" ומבצעי סוף שנה אגרסיביים. בפועל, יבואני הרכב נמצאים תחת לחץ עסקי חסר תקדים. בעוד שבשנת 2022 הרוויחו יחד כחמישה מיליארד שקל, ב-2025 הם מנהלים מלחמת התשה על מלאי. כמעט כל יבואן מוביל מחזיק עודפי מלאי של עשרות אלפי כלי רכב, חלקם מדגמים שתקועים על הרציפים חודשים ארוכים. חלק גדול מהמלאי אף נרשם על שם היבואן או חברות ליסינג קשורות כדי לעמוד ביעדי מסירות ולמנוע ירידת ערך טכנית. זהו אחד הסודות הפחות מדוברים בענף: לעיתים המכונית "נמסרת" אך למעשה לא נמכרת ללקוח קצה.
היבואנים גדשו את המחסנים בסוף 2024 לקראת שינויי מס צפויים. דגמי החשמל הוזמנו בכמות אדירה. המלחמה בעזה והאי יציבות בכלכלה, יחד עם האטה בביקוש לחשמליות, יצרו משיכת יד מהשוק דווקא כאשר הסחורה כבר בדרך. עודפי המלאי בולטים במותגים הסיניים שהציפו את ישראל: MG, BYD, צ'רי, ג'ילי, ואפילו מותגי פלאג אין כמו אופל ופיג'ו שנקלעו לעודף מלאי חודשי. רבים מהדגמים מחליפים דור בקרוב ולכן היבואנים חייבים להיפטר מהם לפני שמחירי ההון שלהם נחתכים.
דגמים כמו BYD Atto 3 ו MG4 הוזלו בעשרות אלפי שקלים. ישנם דגמים שירדו בחמישים אלף שקל ויותר מאז דצמבר 2024. גם במותגים המיינסטרימיים יותר כמו יונדאי וטויוטה נרשמו עודפי מלאי חלקיים, בעיקר בגרסאות היברידיות. עודפי המלאי לא ייעלמו מהר. זו תופעה שנמשכת כבר כמעט שנה שלמה. רק צמצום המסלול הסיני, רפורמות מיסוי חדשות ועלייה בביקוש בשנים הבאות עשויים לאזן את התמונה.
מחירי הרכב החדשים עולים, אך הצרכן משלם פחות
הפרדוקס הגדול של 2025 הוא שהמחירים הרשמיים עולים אך המחיר שמשלם הצרכן בפועל יורד ברכבים רבים. הדגמים החדשים התייקרו בשניים עד חמישה אחוז. פיקנטו עלתה בכחמשת אלפים, קיה סיד בשבעת אלפים, מאזדה 3 שודרגה במחיר של ששת אלפים שקל. מנגד, ברכבי "אפס קילומטר" אפשר למצוא הנחות של עשרים עד שלושים אחוז, וברכבי פלאג אין וחשמליים אפילו עד שלושים אחוז. הוזלות אלה מקטינות משמעותית את הרווח ליחידה, אך מצילות את היבואנים מהפסד עמוק יותר על מלאי ישן. יש דגמים שמחירם כחדשים נמוך ממחירון יד שנייה של שנה מאותו הדגם. זו מציאות שכמעט לא נראתה בישראל מעולם.
רכבים חשמליים והיברידיים מציגים ירידת ערך מתונה יותר בשנה הראשונה, אך השוק עדיין תנודתי. דגמים שנפגעו מהעלאת המע"מ או מהוזלות חדות מאבדים עד שנים עשרה אחוז מערכם בשנה. מחירי רכב משומש מושפעים כמעט ישירות ממבצעי "אפס קילומטר", תופעה שמבלבלת צרכנים רבים.
2025 לא טובה לכולם. מותגים כמו WEY, פולסטר, אורה, סוזוקי, טסלה ו DS חווים ירידות חדות במסירות, חלקם עד כדי עצירה מוחלטת של השיווק. מותגים יוקרתיים כמו יגואר ומזראטי כמעט נעלמו. מותגים סיניים קטנים שלא ביססו אחיזה מקומית נמצאים בסיכון להיעלם כליל. הסיבות: תחרות מחירים אגרסיבית, היעדר חידושים טכנולוגיים, חוסר יציבות ביבוא הרשמי, אובדן אמון צרכנים ומעבר של השוק לדגמים חשמליים היברידיים מודרניים בהרבה.
למרות חוסר הוודאות הכלכלית, הצרכן הישראלי נמצא בעמדה מעניינת. מצד אחד מחירי הרכב הרשמי עלו. מצד שני עודף המלאי יצר הזדמנויות חסרות תקדים. צרכנים גמישים, שמבצעים סקר שוק ומוכנים לשקול "אפס קילומטר", יכולים לחסוך עשרות אלפי שקלים. אך יש גם צד שני. חלק מהדגמים החדשים ייעלמו בהמשך. חלק מהמותגים הסיניים חלשים ולא ברור מה יהיה ערך המשומש שלהם בעוד שנתיים. חוסר הוודאות גדל, ולכן צרכנים רבים מתייעצים עם גורמים מקצועיים ובודקים שיקולי ירידת ערך ושרות לפני קבלת החלטה.
שנת 2026 צפויה להיות שנת מבחן לענף. העלאת המס על רכבים חשמליים תפחית חלק מהביקושים. יצרנים סינים ימשיכו להציף את השוק, אך יתחילו להתחרות גם בינם לבין עצמם. יבואנים ינסו לנקות מלאים ולהחזיר רווחיות, וציי הרכב ימשיכו לקבל הנחות שאינן נגישות לצרכן הפרטי. המעבר לחשמל יימשך, אך בצורה איטית ושקולה יותר. השוק הולך לכיוון חדש שבו ערך מוסף, איכות השירות, ושקיפות מלאים יהפכו להיות פרמטרים משמעותיים לא פחות מהמחיר.
שוק הרכב הישראלי ב 2025 הוא אחד המעניינים והמורכבים שנראו כאן. מצד אחד מסירות שיא. מצד שני עודף מלאי. מצד אחד התייקרות דגמים חדשים. מצד שני הוזלות אגרסיביות שלא נראו שנים. מצד אחד שוק חשמלי מתקדם. מצד שני ירידה בביקוש.
זוהי שנה שבה הצרכן הרוויח לטווח קצר והיבואנים נלחמו על כל עסקה. שנה שבה המותגים הסיניים הפכו לעובדה מוגמרת. שנה שמציבה את ישראל כמגרש ניסוי בינלאומי למעבר המואץ לחשמל ולקריסת מודלים עסקיים ישנים. ובעיקר, זו שנה שמלמדת שהשוק הזה לא דומה לשום דבר שהכרנו. וכל זה רק הפרק הראשון.