מדוע חשובה תמיכה חברתית במקומות העבודה בזמן המלחמה

מצבי משבר ובפרט אלו הנגרמים מטרור, מלווים בקשת מגוונת של רגשות שליליים כגון תחושת אובדן, כעס, תסכול וחוסר ביטחון, הפוגעים בבריאותו הפיזית והנפשית של העובד. מהו הסיוע הפסיכו-חברתי הנדרש בזירת העבודה?

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
ישיבת עובדים במשרד, אילוסטרציה
ישיבת עובדים במשרד, אילוסטרציה | צילום: אינג'אימג'

מילת המפתח ברוב הגישות העוסקות בהושטת סיוע היא משאבים ואחד העיקריים שבהם הוא משאב התמיכה החברתית. ואולם על מנת להפיק את מקסימום הרווח הגלום במשאב יקר ערך זה, יש לנהל את אופן הגשתו והנגשתו. ראשית יש לזכור שאנשים נבדלים זה מזה בצרכיהם החברתיים ובכלל זה בצורך בתמיכה חברתית. מתוך כך התמיכה החברתית צריכה להיות מוענקת ברגישות הנדרשת כך שלא תעיק ותיהפך לחיבוק דוב. שנית, יש לתת את הדעת שלמרות שהביטוי "תמיכה החברתית" נאמר בנשימה אחת, הרי שפנים רבות לו. מתוך כך ניתן להבחין בו בלא פחות מארבעה סוגים.

תמיכה חברתית שאופייה אינסטרומנטלי ושביטויה הוא מתן סיוע יישומיי וקונקרטי לאדם על מנת להתמודד עם המצוקה כגון: גילוי גמישות מצד המנהלים לאפשרות לעבוד מהבית או להיעדר מהעבודה כאשר העובד חווה קושי ומוצף רגשית. פן אחר של התמיכה החברתית הוא התמיכה הרגשית שביטויה הוא האזנה, הקשבה פעילה והכלה. תמיכה אינפורמטיבית זהו פן חשוב לא פחות, שביטויה הוא סיפוק מידע רלוונטי לצלוח את האירוע כגון מתן מידע לגבי זכויות העובדים בעת מצב חירום הנגרם כתוצאה מטרור, ולבסוף תמיכה הערכתית שעשוי להתבטא במקומות עבודה בגילוי הערכה לעובד למרות הקשיים בתפקודו בעבודה.

בעת מצבי משבר, יש ארגונים שנדרשים להעניק לעובדיהם את ארבעת סוגי התמיכה ולפעמים די באחדים מהם. על כן, נקודה חשובה בניהול נכון של הגשת התמיכה לעובדים היא זיהוי סוג התמיכה הנדרשת לעובד מתוך הנחה שלעובדים שונים נדרשת תמיכה מסוג שונה, ולעתים הענקת סוג התמיכה הלא רלוונטית מפספס את המטרה. כך למשל לעתים נדרשת תמיכה מהסוג הרגשי ועובדים זקוקים לאוזן קשבת, לעידוד ולהכלה ממנהלים ולעתים מימושה של תמיכה זו, יתבטא בהנגשת מערך יועצים ואנשי מקצוע (פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, מאמנים) אשר יתנו מענה למזור העובדים.

זאת ועוד בצד התמיכה הרגשית, בכוחם של אנשי המקצוע שהארגון יעמיד לרשות העובדים לספק גם תמיכה הערכתית על ידי סיוע לאיתור העוצמות הטמונות בכל אחד בעת  משבר. עובדים אחרים לעומת זאת זקוקים לתמיכה אינסטרומנטלית כגון: משאבים כספים הנחוצים לטפל בצרכים בוערים העולים ממצב החירום כגון שירותי שמרטפות או במצבים של אי שקט נפשי של העובדים בשל דאגה לילדיהם הרכים כשהם מצויים בעבודה. על כן על מנת לדייק את התמיכה הנחוצה, על מנהלים לפתוח ערוצי תקשורת ישירים ובלי אמצעים עם עובדים, עוקפי היררכיה ארגונית, על מנת להבין לעומק את צרכי העובדים.

תגיות:
עבודה
/
מלחמת חרבות ברזל
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף