"אסטרטגיית ליל כל הקדושים", המכונה גם "אפקט ליל כל הקדושים" (באנגלית: Halloween Strategy) הינו כינוי לאסטרטגיית השקעות לפיו על המשקיע בשוק ההון לרכוש מניות בתחילת חודש נובמבר ולמכור אותן בסוף אפריל. מהסיבה הזו אסטרטגיית ההשקעות הזו מוכרת גם בכינוי "קנה בנובמבר, מכור במאי".

רוג'ר ווטרס שובר שיאי נבזיות: "מתקפת ה-7/10 מוצדקת, הישראלים ממציאים סיפורים"
לאחר הביקורות: אוהד חמו זועם - "כוונו את האש נגד חמאס, לא נגדי"

אסטרטגיית השקעות זו נתמכת על ידי מחקרים רבים שמצאו כי היסטורית, תשואות השוק בחודשי החורף גבוהות דרמטית מאשר בחודשי הקיץ. נתונים אלו הן גם המקור לביטוי השגור בפי כל משקיעי שוק ההון בעולם: "sell in May and go away" (ובעברית: תמכור במאי ותלך).

המצדדים באסטרטגיית ליל כל הקדושים מסבירים את נכונות השיטה בעובדה שהחג הנוצרי אשר מצוין ב-31 לאוקטובר מניע גל רכישות עצום מצד הצרכנים. בסמוך לחג הזה, מציינים הצרכנים חגיגות קניות משמעותיות רבות דוגמת "חג הרווקים הסיני", "יום שישי השחור" ו"סייבר מאנדיי" כאשר השיא הן חגיגות חג המולד הנוצרי.

רכישות הצרכנים הרבות מעבירות את דו"חות החברות הנסחרות בבורסה מרווח להפסד הפסד לרווח ומייצרות אופטימיות רבה בשווקים. המניות מגיבות בחיוב ומשקיעים נוספים מבקשים ליהנות מהתשואה הגבוהה ובכך ממשיכים להזין את הראלי החיובי בבורסה.

חג המולד מתאפיין גם בלא מעט בונוסים משמעותיים שמעסיקים ברחבי העולם נוהגים להוסיף למשכורות העובדים. השילוב בין כסף פנוי למצב רוח חיובי, כאשר במקביל מפקידים רבים כספים לחסכונותיהם על מנת לנצל הטבות מס, מניע את מה שמכונה "ראלי סוף שנה" - גאות בשווקים שחוזרת על עצמה כמעט מדי סוף שנה.

יש שיאמרו כי מדובר בצירוף מקרים נדיר, אך אם נחבר בין הנפילות הגדולות של הבורסה ללוח השנה שלנו, נופתע לגלות שהן תמיד התרחשו בחצי שנה החמם יותר. כך לדוגמה רשם במאי 2010 מדד הדאו ג'ונס ירידה תוך-יומית של 1,000 נקודות תוך דקות, באוקטובר של משבר הסאב-פריים צנח מדד S&P500 ביותר מ-16%, וגם הקריסה הגדולה ביותר בשוק האמריקאי ו"יום שלישי השחור" בתקופת המיתון הגדולה של אמריקה היו בחודש אוקטובר.

למרות המחקרים והנתונים הללו, ייתכן שבשנים בהן אסטרטגיית ליל כל הקדושים עבדה, היא עבדה אך ורק בשל היותה נבואה שמגשימה את עצמה. האמונה של המשקיעים בעליות שערים בתקופה זו מייצרת גל ביקושים אשר מניבות תשואה חיובית, והחשש מירידות חדות בחודשי הקיץ מניע גל שלילי בחודש מאי. בכך הופכת אסטרטגיה זו לכזו שאכן מצליחה, בעיקר בשל היותה נבואה שמגשימה את עצמה.

כמו כל אסטרטגיית השקעות, חשוב גם הפעם לזכור שמה שעובד בדרך כלל לא בהכרח יצליח הפעם. על מנת שהאסטרטגיה תצליח יש להקפיד, לכל הפחות, להתאים את האסטרטגיה לרוח התקופה ואופי ההשקעה. כך לדוגמה, על משקיע במניות ישראליות לקחת בחשבון כי חברות אלו יושפעו פחות מצריכה משמעותית. שכן הישראלים ירכשו בחג הפסח יותר מאשר בחג המולד. הדבר נכון גם לגבי הוספת "מתנת חג" כספית לתלוש המשכורת. כמו כן, חשוב לזכור כי ישראל נמצאת בימים אלו במלחמה. המלחמה אמנם מאפשרת לנו לרכוש מניות בהנחה משמעותית, אך לצד זאת חשוב לנתח מי מהחברות תרווחנה ומי תפסדנה מהמלחמה.

הכותב הוא מנכ"ל 'הירשוביץ פיננסים'. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם