חודש הקניות כבר כאן ומבצעי "בלאק פריידי" רבים פורסמו זה מכבר. מבצעים אחרים צפויים להתפרסם בימים הקרובים וצרכנים רבים משריינים ברגעים אלו את מסגרות האשראי ויתרות המזומנים לצורך מימוש הטבות משמעותיות שיאפשרו להם לרכוש את המוצרים והשירותים שלא יכלו להרשות לעצמם עד כה.

איך יציינו את ה"בלאק פריידיי" בעידן שלאחר השבת השחורה?

"יום שישי השחור" מכונה כך, מאחר ובדוחו"ת חשבונאיים שורות הרווח כתובות בצבע שחור, לעומת שורות ההפסד הנכתבות באדום. מאחר וביום זה מזנקים דרמטית רווחי החברות, הוא נקרא "יום שישי השחור". הזינוק ברווחים נובע בעיקר ממחזור מכירות גבוה במאות ואף אלפי אחוזים בהשוואה לימים רגילים, וזאת ברקע מבצעים רבים התקפים ביום זה ובסמוך לו.

בעוד צרכנים רבים בוחרים לנצל את "בלאק פריידי" לצריכה מוגזמת של פריטי מותרות, יש מי שבוחר להקצות את ההון הזמין לו דווקא על מנת להגדיל את ההון הצבור שלו - וזאת באמצעות ניצול הזדמנויות השקעה ייחודיות אשר מושפעות מהמכירות המשמעותיות ביום שישי השחור.

חגיגת הקניות, אשר מזניקה את רווחי החברות, משפיעה לטובה על דוחו"תיהן וכתוצאה מכך מזנקות לעתים רבות מניותיהן בהיקפים משמעותיים. דבר המשפיע בין היתר על מה שמכונה "ראלי סוף שנה". ההשפעה על שוק המניות מורגשת לרוב עם פרסום הדיווחים על מחזורי המכירות של חברות אלו בחגיגת "בלאק פריידי".

מי שמרוויחות, ובגדול, מחגיגות "יום שישי השחור" הן כמובן ענקיות האי-קומרס וחברות כרטיסי אשראי, דרכן נסלקות ומתבצעות מרבית העסקאות ביום זה. בנוסף לחברות הקמעונאיות עצמן, אשר משווקות את מוצריהן לציבור הלקוחות ביום זה.

בלאק פריידי - בין קורונה לחרבות ברזל

עם זאת, יש לציין כי שוק המניות תנודתי למדי וכי גם מה שמוכח היסטורית כאירוע שחוזר על עצמו - לא בהכרח יתרחש השנה. כך לדוגמה, בשנת הקורונה הגיבו מניות הקמעונאות בירידות לאחר "בלאק פריידי" וזאת בשל החשש מהתפרצות ווריאנט חדש לנגיף שהפך זה מכבר לשגרתי לחלוטין. זה כמובן לא מנע מהצרכנים לשבור שיאי רכישות חדשים ביום זה.

שנת הקורונה לא בהכרח תהיה השנה היחידה שבה השוק הגיב אחרת מבשנים קודמות. אם לדייק, ישנה סבירות גבוהה לכך שגם השנה נהיה עדים לתגובה ייחודית של שוק ההון לאירועי "בלאק פריידי", וזאת בעיקר בשוק המקומי.

מלחמת "חרבות ברזל" שינתה דרמטית את מפת הצרכנות הישראלית, כאשר האווירה הציבורית נוטה לתמוך ככל הניתן בייצור, בתעשייה ובמסחר הישראלי. התשוקה הציבורית לתת לעסקים הישראליים גב חזק ובכך לחזק את כלכלת ישראל תורגמה זה מכבר למגוון הכרזות על "בלו פריידי" כחלק ממגמת ההזדהות עם התעשייה הישראלית. הדבר עשוי להגביר דרמטית את רכישות הישראלים דווקא מעסקים מקומיים, גם ולמרות העובדה שמעבר לים מוצעים לרוב הטבות משתלמות יותר.

מעבר לעניין האידיאולוגי ואווירת התמיכה בעסקים ישראליים, תומכים במגמה גם שערי המטבע הגבוהים. כלומר הישראלים שרוכשים בחו"ל נאלצים לשלם השנה יותר שקלים עבור אותו המוצר. וזאת בנוסף לבעיות השילוח הרבות והעיכובים המשמעותיים בשל התעבורה האווירית הנמוכה לישראל וממנה בשעת מלחמה.

משמעות הדבר שחברות צריכה וקמעונאות מקומיות עשויות לרשום השנה רווחים גבוהים בהרבה בהשוואה לשנים קודמות, וזאת דווקא לאחר שמניותיהן צנחו דרמטית בתחילת המלחמה ברקע החשש לפגיעה דרמטית ברווחיהן. הדבר מייצר הזדמנות נדירה של השקעה במניות זולות כאשר הפוטנציאל גבוה מבשנים קודמות.

יש לציין כי בעולם המציאות עשויה להיות שונה לחלוטין. השווקים בעולם זינקו בחדות בחודש האחרון והמדדים המובילים מתקרבים לנקודות השיא, מה שיקשה על זינוק חד נוסף בשוק המניות. זאת, בזמן שהריבית הגבוהה וההידוק המוניטרי מאלץ צרכנים רבים להגביל את רכישותיהם למרות המבצעים המשמעותיים ביום זה.

אם גם אתם רוצים שיום שישי הקרוב יהיה שחור עבורכם - כזה שיביא לרישום שורת רווח נוספת בדו"ח הפיננסי שלכם - זה הזמן לבחון ולאתר את המניות המקומיות שמועמדות להרוויח מחגיגת הקניות.

דניאל שבקס הוא מנכ"ל ’הירשוביץ פיננסים'. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם