"לא משנה מה גובה ההכנסה שלך, אם זה מקור הכנסתך היחיד, חיזקת את מקומך בתוך מעמד הביניים המתפורר. אני למדתי זאת בדרך הקשה – מכרתי את הזמן, בניסיון לטפס הכי גבוה בהר – ההר הלא נכון. למרות השכר הנאה והתנאים הטובים הבנתי, כדי להוריד את התלות בשכר החודשי, ולחיות חיים נוחים חייבים לשנות את המשוואה: זמן = כסף. ולשם כך – עליכם לגרום לכסף לעבוד בשבילכם, לפחות באותה הנמרצות, שעבדתם עבורו".

לצד סיפורים אישיים, מתאר עומר מויאל בצורה פשוטה – מהי מפת הדרכים אשר עליכם לעבור, על מנת להגיע מעובד שכיר למשקיע בכיר. בין אם אתם שכירים, או בעלי עסק קטן – הספר הוא ההשקעה הטובה ביותר שתעשו – השקעה בעצמכם. תקבלו בהירות, כיצד להתחיל את המסע, בסופו תוכלו לייצר ביטחון פיננסי וחופש כלכלי.

להשקיע זו לא אפשרות – זו חובה

כיום בבתי הספר, שיטת הלימוד שונה מזו שהייתה כשאני הייתי תלמיד. החל באופן שבו מעבירים שיעורים, וכלה במגוון הרחב של החומר הנלמד. עם זאת, שיעורים פיננסיים ממשיים בכלכלת המשפחה, בתכנון משק הבית ובהתנהלות עם כסף (מילה גסה), כמעט ולא נלמדים אם בכלל, והם לא חלק מתוכניות הלימוד של משרד החינוך. להפך. הקונוטציה הנלווית לביטוי 'עשירים' היא שלילית, ואם היא מתלווה למשהו חיובי, היא מוצגת בסרטים ובפנטזיות, ואיתה התחושה שכדי להיות עשיר צריך מזל... אך המציאות שונה לחלוטין.

בסקר שנעשה בשנת 2017 נמצא כי כ־88% מהמיליונרים שעשו את הונם בעצמם ('Self made') , כלומר בעשר אצבעותיהם וללא ירושה, רובם אף התחילו בנקודת פתיחה קשה. מכך אפשר להבין שכדי להגיע לעושר גדול, כזה שמביא איתו חופש כלכלי אמיתי, אין צורך בהתחלה מבוססת.

"להיוולד עני זו לא אשמתך, אבל אם אתה מת עני, זו בהחלט אשמתך" (ביל גייטס)

הדרך אל העושר

'מומחים' רבים להתנהלות כלכלית לרוב ממליצים שכדי לחסוך כסף כדאי לא לאכול בחוץ כל יום. הם מייעצים לרוקן את תא המטען מהחפצים הלא נחוצים ביום־יום ובכך לחסוך דלק. מסבירים לכם שאם תערכו קניות פעם בחודש ותקנו רק מהמבצעים, תגדילו את החיסכון שלכם בכמה שקלים, כך שבתוספת לכל החסכונות שציינתי, אתם תגיעו לחיסכון של 2,500–3,000 שקל בשנה. ואם לא תבזבזו אותם במשך ארבעים שנה, אתם תגיעו לעושר.

ההמלצות האלו הובילו אותי למסקנה מייאשת אחת: אני אהיה קודם מבוגר מאוד, ורק אז עשיר מאוד. לא התרשמתי.

עוד מילדות, בכל מסגרות החינוך מחנכים אותנו להצליח בלימודים כדי להתקבל לעבודה נכספת, זו שתוביל לקריירה, זו שתוביל לתלוש המיוחל. עדיין לא הכרתי מישהו שבזכות אותו תלוש הגיע לעושר ואפילו לחוסר דאגה כלכלית.
מטרתי בספר צנועה אך כפי שאני רואה אותה היא הכרחית: להפחית את התלות בתלוש.
כפי שכבר כתבתי, המשכורת היא השוחד שהמעסיק נותן לכם כדי שתשכחו מהחלומות שלכם, אולם אין זה אומר כי בכוונתי שתגישו מכתב התפטרות ממקום עבודתכם. אם אתם נמצאים במקום עבודה שאתם אוהבים, הרי שניצחתם את 'משחק החיים' ותוכלו ליצור לכם עוד תחביבים וסיפוק. עם זאת מניסיוני האישי אנשים רבים אינם מוצאים את הסיפוק במקום עבודתם והם נמצאים שם רק בגלל שהם מוכרחים או חוששים לבצע שינוי שעלול להוביל למצב של חוסר ודאות כלכלית וקיומית, אבל אם תפעלו בצורה שקולה ואחראית תוכלו להחליט האם מקום העבודה שלכם הוא חלק מערוצי ההכנסה שלכם או לא. ואם ותשיבו בשלילה – תוכלו לוותר עליו.

הבינו את האבסורד. אתם מעניקים למעסיק את המשאב הכי חשוב שיש לכם – הזמן. בתמורה הוא דואג לקחת לכם עוד מאותו זמן יקר עבור תלוש נייר. גם אני מעסיק והעסקתי עובדים, אך היחסים צריכים להיות כאלו שמשתלמים לשני הצדדים, ולא ככופר עבור הזמן שלהם. למשל: העובד לומד מהניסיון שלי ונחשף לשיטות שלא הכיר לפני או משכורת על בסיס הצלחות: כשאני מרוויח – העובד מרוויח.

"אם תעבדו קשה מדי, לא יהיה לכם זמן לעשות כסף"

הרגש – שחקן ראשי בהשקעות

גם היום לימודי תואר ראשון נתפסים בעיני רבים כהכרחיים וכמדד להצלחה בקריירה.
אולם, אחרי שנים בתחום העסקים וגם אחרי שלמדתי לתואר, מסקנתי היא חד־משמעית, העובדה שהצטיינת בלימודים לא מעידה על כך שתדע לפתור בעיות ארגוניות או לקבל החלטות עסקיות נכונות – לרוב מה שהיא מעידה זה על כך שתהיה עובד טוב, שמבצע את המשימות שניתנו לו.(אני כמובן מחריג את לימודי המקצוע למיניהם, שמחייבים לימודים, כגון רפואה, הנדסה, ראיית חשבון וכו').

סר אייזק ניוטון, נחשב לאחד מהמתמטיקאים ופיזקאים הגדולים בהיסטוריה, אין עוררין לגבי חוכמתו.
הוא היה גם בין הראשונים שהכניס את כספו בעיקר למכשירים פיננסיים, אפשרות חדשה יחסית באותה תקופה. השקעותיו היו בעיקר באגרות חוב ממשלתיות ובניירות ערך של חברות מניות גדולות כמו בנק אנגליה וחברת ים הדרומית.
חברת הים הדרומית זו חברה שהחזיקה במונופול על הסחר הבריטי עם החוף המערבי של אמריקה וחלק מהחוף המזרחי של דרום אמריקה - ומכאן השם 'חברת ים הדרומית'. החברה הרוויחה בין היתר ממכירת סחורות בריטיות.
ניוטון היה משקיע מוקדם והרוויח יפה כשמחיר מניית הים הדרומי עלה במהלך 1710. 

עם זאת, בשנת 1720 חוותה מניית החברה את אחת העליות והירידות האגדיות ביותר בהיסטוריה הפיננסית. ניוטון החליט בשלבים המוקדמים של אותה מאניה שהיא תסתיים רע וחיסל את חלקו ברווח גדול. אבל הבועה המשיכה להתנפח, וניוטון קפץ פנימה כמעט בשיא.
כאן הסוף, היה כבר טוב פחות. לפי מספר מקורות, נראה כי ניוטון איבד חלק ניכר מהונו.
ניוטון אמר לכאורה שהוא יכול "לחשב את תנועות הגופים השמימיים, אבל לא את הטירוף של אנשים". 
אם כך, מתמטיקה – פחות תעזור כאן.

היה ברור לי שכדי להצליח בעולם ההשקעות ההתמקדות צריכה להיות באנשים ובפסיכולוגיה.
ניתן לראות לא אחת כיצד פרסום אחד (לדוג׳ 'ציוץ' בטוויטר) של אדם בעל השפעה, ולאו דווקא בעל הבנה בתחום, יכול להביא לתגובת עדר, של מכירה המונית, או קנייה מטורפת של מניה כלשהי.
הרי לכאורה, אם הכל היה מבוסס חישובים – האנשים החכמים ביותר, היו העשירים ביותר.
תשאלו את ניוטון, הוא יסביר לכם אחרת.

עומר מויאל הוא מומחה להשקעות ויועץ לשכירים ועצמאים בהגדלת מקורות הכנסה. שותף בחברת בנייה ויזמות Tower Moyal, בעלים בחברת ההשקעות Exito ומנהל קבוצת Mentor Money מומחים בצמיחה פיננסית. זהו ספרו הראשון שראה אור בהוצאת מדיה 10.