לאסף אבן חיים, יזם ישראלי מבאר שבע, שהחיים גלגלו אותו מסטארט־אפ לסטארט־אפ עד לאקזיט המיוחל, היה רעיון שהצליח לשנות את התפיסה בקרב חברות הפארמה הגדולות בארה"ב ולהוביל לשינוי עצום בתחום הבריאות ומדעי החיים.
אבן חיים הקים בשנת 2007 את חברת Crossix Solutions (קרוסיקס), החברה השלישית שהקים, שמטרתה לשפר ולייעל באמצעות טכנולוגיה את מסד הנתונים. מה זה אומר בפועל? מתן גישה פשוטה ומאובטחת לחברות תרופות וחברות ביוטק לנתוני מטופלים משוק הבריאות ופלטפורמה לניתוח המידע.
הסטארט־אפ של אבן חיים מציע פלטפורמת נתונים מאובטחת, שאוספת ומספקת נתוני מטופלים ומבצעת אנליזה שלהם, תוך שמירה הדוקה על פרטיות ואנונימיות של נתונים, בהתאם לרגולציית הגנת הפרטיות האמריקאית - HIPAA. זו הסיבה שיש לה דרישה גבוהה הן מצד חברות תרופות והן מצד גופי מחקר ומוסדות בריאות, שיכולים בעזרת הנתונים והתובנות העולות מהם, לקבל החלטות שיווקיות טובות יותר בהגעה לשוק ולשפר את תוצאותיהן.
אבן חיים מסביר שבשונה מהשוק הישראלי והשוק העולמי, רק בארה"ב ובניו זילנד ישנה אפשרות לשיווק ישיר של תרופות מרשם ללקוח קצה על ידי פרסומות בטלוויזיה. לנו זה נראה מוזר, מכיוון שכאן זה לא קורה בפרסומות בטלוויזיה, אלא דרך מאמרים מקצועיים או אייטמים יח"צניים.
גם בפן השיווקי מוסיף אבן חיים יש ערך עצום ללקוח הקצה. "כאמור, לא מדובר רק בתרופות של כולסטרול ולחץ דם, אלא תרופות לקרוהן ולמחלות נוספות עם קהלים מאוד מכוונים. הכוח של הדאטה מכוון את התרופה באופן שיווקי גם לאנשים שצריכים אותה, במלוא מיצוי הפוטנציאל. לרופאים שמתמחים בכיוון הזה או מטפלים בתחום הזה ואחרים".
בשנת 2019 קרוסיקס ואבן חיים בראשה עשו אקזיט כשחברת Veeva (ויוה) רכשה אותם, לאחר שקרוסיקס כבר תפסה יותר מ־70% משוק הדאטה אנליטיקס בארה"ב, בסכום של 550 מיליון דולר, וזאת לאחר שאבן חיים גייס בסך הכל שלושה מיליון דולר עם תחילת פעילות החברה. עובדי החברה זכו בעסקת הרכישה באחזקות בהיקף של 120 מיליון דולר, ובניגוד ליזמים אחרים שלוקחים את הכסף יחד עם תפנית בחייהם אחרי האקזיט, גם היום, ארבע שנים אחרי, הוא נותר מנכ"ל החברה וממשיך לעבוד כרגיל כמנכ"ל Veeva-Crossix ממקום מושבו בניו יורק, שם הוא אחראי לניהול אחד ממנועי הצמיחה המשמעותיים בוויוה.
קרוסיקס מחזיקה כיום במידע רפואי מאובטח של כ־300 מיליון אמריקאים. המידע הזה הוא שהפך את החברה הישראלית לשעבר לאחד ממנועי הצמיחה המשמעותיים ביותר של Veeva העולמית, ואוצר זה מוצע כאמור לתעשיית מדעי החיים למטרת קידום ופיתוח תרופות וטיפולים ולקידום מחקרים רפואיים. יש לומר כי ויוה היא החברה הציבורית הראשונה שהפכה לתאגיד לתועלת הציבור והיא פועלת לטובת כל בעלי העניין בתעשייה (למשל מטופלים, עובדים, קהילות) ולא רק לטובת המשקיעים שלה.
החיבור לתעשיית הבריאות הגיע כמו שתמיד קורה בסיפורי ההצלחה הללו די במקרה. אבן חיים בכלל שאב השראה ממיזם פיננסי והחליט לנסות לקחת אותו לכיוון הבריאות - personal health management. "זה היה רעיון די נאיבי" הוא מספר, "ניסינו למכור את זה ופנינו לבתי חולים וחברות ביטוח רפואיות, אבל כולם אמרו לנו לא. זה היה מוקדם מדי. ממש רגע לפני שנגמר הכסף הגענו לחברות התרופות. זו הייתה בדיוק התקופה שהן החלו לשווק לצרכנים תרופות בשיווק ישיר וזה היה עולם די חדש עבורן להתחיל להתרכז בחולה במקום בתועמלנים לרופאים. חברות התרופות ראו את הפלטפורמה כאמצעי יצירת קשר של הלקוחות עם התרופה שמעניינת אותם, אז למשל החלה לתפוס תאוצה התרופה לטרשת נפוצה, ומשם הכל התגלגל".
מאז האקזיט הפך אבן חיים לאחד הישראלים הבכירים ביותר בענף הטכנולוגיה לתחום מדעי החיים, אבל גם ממקום מושבו בארה"ב וחברה שהיא כיום כבר אמריקאית לחלוטין, מרכז הפיתוח שלה היה מיומה הראשון ונותר גם לאחר הרכישה כאן בישראל, בקריית אונו.