אי הגעת פועלים זרים ארצה, ביטול טיסות לסין ורתיעה מרכישת מוצרים באתרים הסיניים הם רק חלק מתופעות הלוואי של נגיף הקורונה המסתורי בעיר ווהאן שבסין. הנגיף הסיני מעורר בהלה רבה ברחבי העולם וממשיך לגבות קורבנות מדי יום ולהתפשט לעוד ועוד מדינות. מספר הנדבקים הרשמי, נכון לכתיבת שורות אלה, הוא עשרות אלפים, מתוכם כ־500 מקרי מוות, אך יש להביא בחשבון שיש מי שמפקפקים באמיתות הנתונים הרשמיים שמספקת ממשלת סין וחושדים שהמספר האמיתי הוא גבוה יותר. כאמור, לנגיף הקטלני יש השפעה לא רק בהיבט הרפואי. 

"לקורונה יש השפעה על ענף הבנייה בישראל בשני מישורים", אומר ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ. "המישור המיידי הוא בנושא של כוח אדם. המישור השני קשור לחומרי בנייה וציוד בנייה המגיעים מסין. בהיבט של כוח אדם, יש לנו היום 16,000 עובדים זרים בישראל, שכמחציתם מגיעים מסין. הבעיה של הקורונה יצרה מצב שהעובדים הסינים הוותיקים שנמצאים בישראל והיו צריכים לחזור לסין, לא יכולים עכשיו לחזור. במהלך חודש פברואר היו אמורים לצאת 2,000 עובדים מישראל ו־2,000 עובדים חדשים היו אמורים להיכנס במקומם. כמובן שהם לא ייכנסו בגלל המצב. לכן, גם שרת הבינוי והשיכון ד"ר יפעת שאשא־ביטון הודיעה שהעובדים הסינים, שהיו אמורים על פי חוק לעזוב את ישראל בקרוב, יוכלו להישאר בארץ ולעבוד עוד מספר חודשים".

קורונה בסין. צילום: רויטרס
קורונה בסין. צילום: רויטרס

סרוגו מוסיף ואומר ש"באופן כללי, בלי שום קשר לקורונה, יש לנו מחסור בעובדים זרים. זה מייצר מצב שהקבלנים והיזמים לא בונים יותר ולא מגדילים את היקפי הבנייה. נגיף הקורונה מוסיף עכשיו עוד לחץ. יש לנו גם עובדים זרים ממולדובה ומאוקראינה.

"ברגע שהם עוזבים ואין אחרים שיכולים להיכנס במקומם, זה מייצר בעיה" אומר סרוגו והוסיף כי "פרויקטים שנמצאים בתהליכי בנייה, משך הבנייה שלהם מתארך. מצד שני, אנחנו לא מתחילים התחלות בנייה חדשות ואנחנו זקוקים לכל זוג ידיים עובדות, והמקור העיקרי הם עובדים זרים מסין. לכן, המדינה צריכה היום להתעשת ולחתום הסכמים בילטרליים עם מדינות נוספות, כדי שיהיה אפשר להביא עובדים זרים. יש עובדי בניין טובים מטורקיה ומרומניה שעבדו פעם בישראל, ואני קורא למדינת ישראל לחתום עם שתי המדינות האלה על הסכמים בילטרליים. כאמור, המישור של כוח אדם זו הפגיעה המיידית. אני גם צופה שהסיפור של הקורונה לא ייגמר מהר ויהיו לנו בעיות נוספות בנושא הזה של עובדים. חייבים למצוא פתרונות ממקומות אחרים".

באילו עוד מישורים קיימת פגיעה? 

"בנושא של חומרי בנייה וציוד, יש הרבה מאוד פריטים המיוצרים בסין. למשל ריצופים, כלים סניטריים, ברזים. יש הרבה מאוד ציוד שמגיע משם, והעדר הציוד מייצר לחץ עולמי. לא מדובר רק בישראל. בכל העולם משתמשים בציוד סיני. לכן, ככל שהכלכלה הסינית תהיה מושבתת, זה ייצר מחסור באותם ציודים וכלים המהווים רכיבים בתוך הפרויקטים שלנו. למשל, יש הרבה מאוד פרויקטים של מחיר משתכן ששם, בגלל עלות הבנייה הזולה, קנו כמויות אדירות של ריצופים וחיפויים מסין. לדעתי, גם הם עלולים להתעכב. כרגע הסינים השביתו את המפעלים שלהם, כולם נמצאים בבית, ויש כאן בעיה". 

מה יכול להיות הפתרון?

"הפתרון זה לקנות ממקומות אחרים ולהשתמש בייצור מקומי. מדינת ישראל צריכה לשמור על התעשייה המקומית שלה, ועכשיו אנחנו גם רואים למה. ככל שנהיה תלויים בגורמי חוץ, זה ייצור בעיות. אבל שוב, הבעיה היא בכך שייווצר מחסור עולמי. התעשייה הסינית וכלכלתה מהוות 13% מהתוצר הגולמי העולמי. לכן המצב כיום יגרום מחסור בהרבה מאוד כלכלות ותעשיות. זאת גם הסיבה שאנחנו רואים את הנפילות בבורסה. זה קורה בגלל ההשפעה הסינית העולמית. אני מקווה שכל הסיפור הזה ייגמר מהר, שזה לא יתפשט בעולם, ושסין תדע להתגבר על המכה הזאת".

חשש לטוס למזרח

סין היא יעד אטרקטיבי עבור ישראלים. מגיעים אליה תיירים וגם אנשי עסקים ועובדי חברות שונות שטסים למספר יעדים בתחומה לעתים תכופות לצורך עבודתם. הביטולים, מן הסתם, לא איחרו להגיע. גם מספר החיפושים ברשת אחר יעדים בסין ירד פלאים, מה שמעיד שהיעד בתקופה זו הפך אפשר לומר ללא רלוונטי. 

"ראינו שמ־30 בינואר ועד 1 בפברואר הייתה ירידה של 90% בחיפושים אחר יעדים בסין, בהשוואה לאותם ימים בשבוע קודם לכן, כלומר בין  23־25 בינואר", אומרת מיטל להט, סמנכ"ל השיווק של אתר טרווליסט, המבצע השוואות מחירים בתיירות. "כשרק התחילו לדבר על נגיף הקורונה, הירידות בחיפוש היו כ־20%. זה הלך והתעצם. בנוסף לכך, יש כבר יעדים נוספים במזרח אסיה שמצטרפים לירידה בביקושים. למשל, בהשוואה של אותם התאריכים שציינתי קודם, רואים 30% ירידה בביקושים לבנגקוק, ירידה של 50% בביקושים למנילה שבפיליפיניים, וירידה של 20% בביקושים לטוקיו".

על מה זה בעצם מעיד?

"אנשים כרגע בחשש מאוד גדול לטוס לסין וגם מתלבטים לגבי נסיעות בכלל לחו"ל. תחשבי מה זה להיות היום בשדה תעופה, במקום סגור, עם הרבה מאוד אנשים שאת לא יודעת מאיפה הגיעו. אנשים כיום חוששים להעלות על מטוס, בטח ובטח כשמדובר בסין. רוב האנשים שהיו צריכים להגיע לסין, ביטלו את טיסתם. היום בכל העולם חוששים לנסוע לסין, וחברות תעופה רבות הפסיקו את טיסותיהן לסין. אנשים מאוד חוששים להגיע לשם. יש כאן השלכות ברמות מדיניות. זה כמובן גם מאוד פוגע בתחום התיירות. הסינים הם גורם מאוד משמעותי בתיירות העולמית. סינים מטיילים בקבוצות בכל העולם".

קיצור תולדות הזמן

לדברי תימור גורדון, יועץ לקמעונאות דיגיטלית ומגיש הפודקאסט הישראלי לאיקומרס - Commersation, ישראלים קונים בשנה מהאתרים הסיניים בסדר גודל של מיליארד וחצי עד שני מיליארד שקלים. "הם קונים בעיקר ב'עלי אקספרס', שתופס כ־70%־80% מהמכירות מבין כלל האתרים הסיניים", הוא אומר, "ישראלים קונים מסין יותר מאשר מאמזון ומאיביי. כמות הקניות הכי גדולה בארץ היא מסין".

מה עושים מכורי האתרים הסיניים  עכשיו?

"אנחנו יודעים שבסין חופשת ראש השנה הסיני הוארכה בגלל הקורונה עד אמצע פברואר, ואולי יאריכו אותה עוד יותר. אין כרגע עובדים סינים ששולחים חבילות. כבר מדברים בהערכה זהירה שמה שאתה תזמין היום, יגיע בעוד חצי שנה או שמונה חודשים. לכן, הסיבה העיקרית לא להזמין כרגע מהאתרים הסיניים היא אי הוודאות לגבי זמן הגעת הסחורה לישראל. לדעתי, הפחד הוא לא מפני הידבקות מהחבילה. גם משרד הבריאות ציין שנגיפי קורונה אינם מועברים באמצעות חפצים. לכן מה שבאמת מרתיע זו הידיעה שהמשלוח פשוט יגיע באיחור כזה שלא שווה את הקנייה. אף אחד לא רוצה לחכות שלושה חודשים או חצי שנה למשלוח. כיום כבר רגילים לקבל משלוחים מסין תוך שבועיים־שלושה".

קורונה. צילום: רויטרס
קורונה. צילום: רויטרס

גורדון ממשיך ומסביר שמכיוון שהישראלי הוא חיית קניות ולא יכול להפסיק לקנות, "אז עכשיו ישראלים יעברו יותר לקנות באתרים האירופאיים והאמריקאיים. זה מצב שאנחנו רואים גם בכל העולם. אגב, שיעור ניכר מהמוצרים שקונים מאמזון או מאיביי גם הם מקורם בסין. אבל באמזון, כנראה, לא יאפשרו לך לעשות הזמנה של מוצר שלא עומד בסטנדרט המשלוח שלהם. אני מניח שאם נעשה סיכום בעוד חודש־חודשיים, נגלה שהישראלים לא קנו פחות באונליין, אלא קנו יותר ממקומות אחרים ולא מסין. ההזמנות באון־ליין לא יירדו, אלא יחליפו את מקורות הקנייה. ישראלים, וכך גם אנשים בכל העולם, יקנו יותר באמזון, באתרים אירופאיים ובאתרים המקומיים.

גם אם כמות ההזמנות תרד, הרי שהיקפי הקנייה לא ישתנו, אם כי נשלם קצת יותר מכפי שהתרגלנו לשלם. אני גם לא צופה שהקניות באתרים הסיניים יירדו לאפס. הם יפחתו, אבל לא יירדו לאפס. זאת עד אשר יעבור זעם, עד שנדע מה קורה. כשבהלת הקורונה תסתיים, הישראלים יחזרו לאתרים הסיניים".