מהו בעצם בית חולים בבית?

"בית חולים בבית מיועד לאנשים הזקוקים לאשפוז, אבל לאו דווקא זקוקים למתקני בית החולים", מסביר ד"ר איתמר עופר, מומחה ברפואת ילדים ומינהל רפואי, שזה כחמש שנים עומד בראש צבר רפואה, בית החולים בבית הגדול מסוגו בישראל, המעניק אשפוז בית ליותר מ־2,200 מטופלים בכל רגע נתון.

"צבר רפואה הוקמה במטרה להעניק טיפול רפואי ורב־מקצועי איכותי לקשת רחבה של מצבים רפואיים. בשנים האחרונות, עם העלייה העצומה בביקוש לאשפוז בית בעקבות הקורונה, בשלה הקרקע להקים בישראל מודל חדש של אשפוז - בית חולים ללא קירות. מדובר בקונספט המוכר של בית חולים, הכולל מחלקות אשפוז שונות עבור מטופלים המתמודדים עם אבחנות מסוגים שונים וזקוקים למגוון טיפולים, המוצעים על ידי צוות רב־מקצועי. ההבדל המשמעותי הוא שמיטות האשפוז כבר מוכנות וזמינות ונמצאות אצל המטופלים בבית. אין כאן צורך בהנחת תשתיות, בהקמת מבנים, בגיוס צוותי תמך (צוותי ניקיון, סניטרים, טבחים וכיו"ב) או בעלויות אחרות הכרוכות בתחזוקת בניין בית חולים. ובהתחשב בכך שכל השירותים מוצעים למטופלים ללא כל עלות ובמימון מלא של קופות החולים, מדובר בפתרון אידיאלי".

"בזמן מחלה המקום שהכי נעים ונוח להיות בו הוא הבית, במיטה המוכרת", אומר ד"ר רוני צבר, המייסד והמנהל הרפואי של צבר רפואה. "מחקרים הוכיחו כי מטופלים הנמצאים בסביבתם הטבעית רגועים יותר ומגיבים טוב יותר לטיפול. וכאשר מדובר במטופלים בני הגיל השלישי, אמירה זו נכונה פי כמה וכמה. רובם המכריע של חולים בגילים אלה, יותר מ־80%, יעדיפו ואפילו יתעקשו להישאר בבית בזמן מחלה, גם אם מדובר בוויתור על קבלת טיפול רפואי. לכן היה חשוב לנו בצבר רפואה לספק לאוכלוסייה זו בפרט ולקהל הרחב בכלל מענה רפואי איכותי ובטיחותי בנוחות בביתם".

איך הכל התחיל?

צבר רפואה, שטיפל עד כה ביותר מ־55 אלף מטופלים בבתיהם בכל רחבי הארץ, החל להוביל מהלך של הקמת בית חולים בבית, הכולל כמה מחלקות אשפוז בבית ורשת רחבה של מרפאות לרפואה דחופה בקהילה. "כארגון בריאות מתקדם, אנחנו בצבר רפואה מבינים שיש לנו אחריות לא רק לאיזו תרופה תינתן או לאיזה טיפול ייבחר", מסביר עופר, שבעבר עמד בראש מדיקל סנטר בהרצליה ובית החולים לילדים ע"ש שניידר. "האחריות שלנו היא לאפשר למטופלים הבוחרים ומעדיפים לקבל את הטיפול בבית, בסביבתם הטבעית לצד יקיריהם, את הדבר. לשם כך, פרסנו רשת רחבה של צוותים מקצועיים מתאימים בכל רחבי הארץ, המטפלים באלפי מטופלים מדי חודש במימון מלא של קופות החולים שלהם".

"כצעד נוסף במהלך זה רכש צבר רפואה בשנה שעברה את חברת קלינטיקה, החברה המובילה בארץ לציוד ולטכנולוגיות הנשמה", משתף עופר. "רכישה זו מאפשרת לצוותים שלנו להציע שירותים של מחלקת התמיכה הנשימתית בבית למטופלים המתמודדים עם מצבים, כגון דום נשימה בשינה, מחלות אי־ספיקה ומחלות אחרות המצריכות הנשמה לאורך זמן. בעולמות התמיכה הנשימתית בבית יש משמעות רבה לניהול הטיפול באופן מיטבי, כך שהמטופלים לא יזדקקו לבתי חולים.

"בישראל יש כיום כ־700 מונשמים כרוניים במוסדות אשפוז, ובבית מונשמים כבר כיום עוד קרוב ל־1,000 מונשמים. זוהי הבחירה שלהם ושל המשפחות שלהם, וחשוב לאפשר להם את האפשרות הזאת, שמשפרת מאוד את איכות חייהם. נחסכים מהם אשפוזים מיותרים ומסוכנים, הידרדרות והתרוצצויות".

ד''ר רוני צבר, מייסד ומנהל רפואי, צבר רפואה (צילום: באדיבות צבר רפואה)
ד''ר רוני צבר, מייסד ומנהל רפואי, צבר רפואה (צילום: באדיבות צבר רפואה)

מיון בקהילה, אשפוז בבית

במהלך אסטרטגי נוסף, לפני כמה חודשים רכש צבר רפואה 50% מהבעלות על חברת טרם - מוקדי רפואה דחופה בקהילה. "כרשת המוקדים לרפואה דחופה המובילה בישראל," מסביר עופר, "מטפלת טרם באופן שיטתי בקרוב למיליון ישראלים כל שנה בקרבת ביתם, ב־24 מוקדים ברחבי הארץ, וחוסכת להם את הצורך לפנות לחדרי המיון העמוסים. המטופלים הנדרשים להמשך טיפול יוכלו לקבלו באמצעות המחלקות השונות של צבר רפואה".

"מוקדי טרם מעניקים מענה לתושבי הקהילה במטרה להפחית פניות לחדרי מיון ולהקל על הפונים בקיצור זמני המתנה", אומר מנכ"ל טרם נתן אפלבאום. "המוקדים שלנו מצוידים במיטב אמצעי הטכנולוגיה הקיימים בענף הרפואה הדחופה בקהילה, כולל בדיקות מעבדה מתקדמות, לרבות בדיקות לב ותפקודי כבד וכליות, חדרי רנטגן, חדרי הלם וחדרי אשפוז יום. החיבור לצבר רפואה הוא חשוב מאוד, מכיוון שכך הצוותים שלנו, שמזהים מטופלים שזקוקים לאשפוז, יוכלו להפנותם בתיאום עם קופות החולים היישר לצבר רפואה, ובכך להקל עליהם ולחסוך להם פנייה למיון ואשפוז בבית חולים".

מחלקות אשפוז בבית במגוון מצבים רפואיים

"יזמנו מהלך אסטרטגי של הרחבת שירותי הרפואה המתקדמת של צבר רפואה כבית חולים בבית במגוון שירותים במימון מלא של קופות החולים - החל ממוקדי רפואה דחופה בקהילה, דרך אשפוז במחלקת פנימית בבית, הוספיס ורפואה פליאטיבית, מחלקת שיקום אינטנסיבי בבית, מחלקת אשפוז פסיכיאטרי בבית וכלה במחלקת תמיכה נשימתית", מסביר המשנה לנשיא צבר רפואה גדי לוי. "בדיוק כמו בבית חולים, במובן המסורתי שלו, גם בית החולים בבית שמפעיל צבר רפואה מעניק מעטפת טיפולית רב־מקצועית בזמינות מלאה 24/7 עבור קשת רחבה של מצבים רפואיים".

"בעבר צבר רפואה היה מוכר בעיקר בזכות השירותים האיכותיים שהעניק לעשרות אלפי מטופלי הוספיס בית", נזכר צבר, מומחה ברפואת משפחה וברפואה פליאטיבית, שאף פרסם לאחרונה את ספרו "בין החלמה לריפוי - מסע בטיפול הפליאטיבי". "זה באמת היה השירות החלוצי שלנו: הענקת טיפול רפואי וסיעודי למתמודדים עם מחלות חשוכות מרפא בשלבים מתקדמים. עד היום מחלקת הוספיס בית וטיפול פליאטיבי היא הגדולה ביותר בצבר רפואה, המעניקה טיפול בכל רגע נתון ליותר מ־1,000 מטופלים המתמודדים עם מחלות, כגון סרטן, ALS, אלצהיימר וטרשת נפוצה. השירות ניתן למטופלים הבוחרים לשהות בתקופת חייהם האחרונה בבתיהם, כשהם מוקפים במשפחתם, בחפצים האהובים עליהם ובזיכרונות חייהם".

"מחלקה נוספת בצבר רפואה היא מחלקת שיקום נמרץ בבית", ממשיך צבר. "צוות רפואי, צוות סיעודי, עובדים סוציאליים וצוותי כל מקצועות הבריאות מעניקים טיפול שיקום אורתופדי ונוירולוגי ושיקום קימום לאחר מקרים, כגון ניתוח אורתופדי, שבץ או פגיעה מוחית ואשפוז ארוך".

"לפני כחמש שנים הקמנו בצבר רפואה מחלקת אשפוז פנימית בבית", מוסיף עופר, "במטרה להעניק טיפול יומי אקוטי למצבים, כמו דלקות, זיהומים והידרדרות במחלות כרוניות, כדי למנוע את הצורך באשפוז במחלקות פנימיות ובמקביל להפחית את העומסים העצומים על מחלקות אלה בבתי החולים. עם פרוץ הקורונה הפכה המחלקה הזאת למשמעותית ביותר, כאשר כבר בגלים המוקדמים טיפלנו בחולי קורונה בבית והצלחנו, בשיתוף עם קופות החולים, להעניק מענה בזמן אמת ליותר מ־180 מטופלים, כלומר סדר גודל של כחמש־שש מחלקות פנימיות".

"התחום הנוסף שחשוב היה לנו בצבר רפואה לתת לו מענה בקהילה ובבית הוא עולם בריאות הנפש", מציין לוי. "העומס במוסדות לבריאות הנפש בארץ עצום. התחום הזה משווע לפתרונות נוספים, ולכן לפני כשלוש שנים הקמנו את מחלקת האשפוז הפסיכיאטרי בבית, שהיא תחליף אשפוזי איכותי ועוטף למטופלים המתאימים לכך ולמשפחותיהם. הצוותים שלנו נושאים באחריות רפואית למטופלים ומעניקים להם ולמשפחותיהם את כל התמיכה הנדרשת כדי להחזירם בהדרגתיות לחיי שגרה בקהילה. אנחנו שמחים מאוד שיש באפשרותנו להעניק את השירות הכל כך נחוץ הזה".

עוד כתבות בנושא:

מהפכת אשפוז הבית של שירותי בריאות כללית

לא רק בקורונה: עתיד הרפואה נמצא בבית

מהפכה בשירותי הבריאות הציבוריים בישראל

"הקמנו תשתית כלל־ארצית של מערך רפואה מתקדמת בבית", מדגיש עופר. "אנחנו פועלים להקמת עולם תוכן חדש בעולם הבריאות בישראל - שינוי פרדיגמה של עולם האשפוז לכיוון של בית חולים בבית. אפשר להגיד שמדובר במהפכה בהגדרה של שירותי בריאות ציבוריים בארץ. אם יש משהו שהקורונה גרמה גם למערכת הבריאות וגם לקהל הרחב להפנים, הוא שאשפוז בית אינו אלטרנטיבה משנית או אקראית, אלא חלופה חשובה, חיונית ובטוחה הרבה יותר".

עופר מסביר שהיה צורך בקידום ובהובלה של מערכת הבריאות וברתימת כל הגורמים המעורבים על מנת להפוך את החזון למציאות. "הכנו את הקרקע בסיוע הרבה מאוד משאבים, כולל גורמים רגולטוריים וכמובן קופות החולים, המממנות את השירות למבוטחים. במקביל חשוב לנו מאוד להעלות את המודעות של הקהל הרחב ושל צוותים רפואיים בקהילה ובבתי החולים. כל הגורמים המעורבים צריכים להיות מודעים לכך שאשפוז מוסדי כבר אינו הפתרון היחיד לכל אבחנה רפואית. ניתן וחשוב להפנות משאבים ומטופלים לאשפוז בבית גם לצורך שמירה על בריאותם לאורך זמן, וכמובן, גם לצורך הפחתת עומסים בבתי חולים והוזלה משמעותית של העלויות למערכת הבריאות".