"יש להקפיא את מחירי החשמל, המים והארנונה, ולהוביל הורדה מדורגת של מע"מ". כך ממליץ שר הכלכלה לשעבר ח"כ אלי כהן, שחושף תוכנית שגיבש להורדת יוקר המחיה והאינפלציה. כהן כבש בסערה את הפריימריז בליכוד, שנערכו לפני מספר שבועות, והתברג בחמישייה הראשונה.


כהן הגיע מהסקטור העסקי, והוא מכיר היטב את נושאי הכלכלה, ואף שואף לקבל תפקיד כלכלי בכיר לאחר הבחירות. תוכניתו מתואמת עם נתניהו ומזכירה בחלקים ממנה את התוכנית הכלכלית שאותה גיבשה מפלגת הליכוד ופרסמה לפני כחודש.

לדברי כהן, "המלחמה באינפלציה ושמירה על יציבות המחירים חיונית לכל משק כלכלי, אך יחד עם זאת, המלחמה בה על ידי הריבית בלבד לוקחת זמן והיא פוגעת בעסקים, במשקי הבית בכלל ובבעלי המשכנתאות, ומרחיבה את הפערים החברתיים".


עלות התוכנית של כהן נאמדת ב־9 מיליארד שקל, ומימונה יתבצע על ידי ניצול העודפים שבקופת המדינה, הנאמדים ב־34.5 מיליארד שקל.
בהתאם לתוכנית, תבוטל העלאת מחירי החשמל מאוגוסט האחרון, ובמסגרתה נקבעה התייקרות של 8.6%. מחירי המים והארנונה יוקפאו עד סוף 2023 בעלות חד־פעמית של 3 מיליארד שקל.


בנוסף, תיושם תוכנית להורדה מדורגת של המע״מ מ־17% ל־12% על פני חמש שנים בקצב של 1% בשנה, בעלות של 6 מיליארד שקל לשנה. העלות השנתית של התוכנית עד סוף שנת 2023 (הקפאה והפחתת מע"מ) מסתכמת כאמור ב־9 מיליארד שקל.

בשיחה עם "מעריב" הוסיף ח"כ כהן כי "ייקור המוצרים הבסיסיים על ידי המדינה מתדלק את עליית המחירים, שכן חשמל, מים וארנונה הם תשומות עיקריות כמעט בכל עסק. מדובר בשירותים חיוניים שנצרכים בכל בית באופן שמקטין את ההכנסה הפנויה ופוגע בצריכה הפרטית במשק".


עוד הדגיש כהן: "ממשלת ישראל חייבת להפעיל תוכנית חירום לבלימת עליית המחירים ולצמצום יוקר המחיה, שכן השימוש בריבית בלבד פוגע במשק ובעיקר בעסקים הקטנים, מקטין את הצריכה הפרטית, מרחיב את הפערים החברתיים, ובעיקר פוגע במקבלי המשכנתאות המשלמים עוד מאות שקלים בחודש״.