התיישבנו בכיסאות ובחוץ היה חושך. המטוס התחיל להתגלגל על מסלול ההמראה, הראות הייתה נמוכה מאוד, החל גשם שוטף והדריכות הייתה בשיאה. בדיוק כשחצינו מהירות של 250 קמ״ש, נשמע פיצוץ חזק מאזור המנוע, והמטוס החל להיסחף לצדו הימני של המסלול. צלצולים ומנורות החלו להדליק את תא הטייסים החשוך, ואנו, כמו מתוכנתים, התחלנו לטפל בתקלה שרק החריפה. המטוס המשיך בהמראה, ובמערכת הכריזה הסברנו כי אנו נידרש לנחות בשדה התעופה הקרוב.

הנוסעים לא הרגישו דבר בדרך ליעד, כי במקרה הזה לא היו נוסעים - זה היה במתקן הסימולטור החשוך. אובדן מנוע בהמראה הוא תרחיש קיצוני ונפוץ באימון, שחווים כל טייס וטייסת בעולם, והוא מצטרף לרשימה אינסופית של תקלות שמתרגלים הצוותים אחת לחצי שנה כחלק מחידוש רישיון הטיסה האישי שלהם.

ברוב המקצועות בעולם נדרש מבחן הסמכה, תקופת התמחות ומשם - פרט לבדיקות רפואיות אחת לכמה שנים - שגרת העבודה ממשיכה כרגיל ובאין מפריע. בעולם הטיסה הדבר שונה מהותית: כל אנשי הצוות נעזרים בסימולטור בתהליך ההכשרה וההסמכה שלהם. יתרה מכך, הם פוקדים את הסימולטור אחת לחצי שנה לאימון ולמבחן לחידוש הרישיון, שבלעדיו לא יוכלו להמשיך לטוס בחברת התעופה. אלו לצד בדיקות רפואיות בשגרה כל כמה חודשים ומעקב אחר עדכונים שוטפים שיש ללמוד באופן תדיר. כל אלו יחד הופכים את רמת האימון והכשירות של צוותי האוויר בעולם להיות מהגבוהות, מהמסובכות ומהמנוטרות שרק ניתן, והכל לפי חוק.

כולנו זוכרים את לימודי הנהיגה, עם הלחץ והמורה בתוך תנועה חיה בסביבה נושמת ופעילה, ואז מגיע הטסט. שקט יותר, מלחיץ יותר ושרק נעבור. אבל מעולם לא תרגלו אותנו בתקלת מנוע שאולי תתרחש לנו בחיים או בתקר שקורה לעתים. אז דמיינו לכם צוות טייסים וטייסות שמגיע כל כמה חודשים לטסט, שבו מתרגלים תרחישים קיצוניים יותר או פחות, תקלות שונות וטיסה במזג אוויר משתנה. הרי בסימולטור אפשר לעשות כמעט הכל, בכל מקום ובכל מזג אוויר, כשהמעבר בין מציאות אחת לאחרת נמשך דקות בודדות בלבד.

עולם הסימולטורים, המכונים בשפה העברית "מַדְמִים", צומח ומתפתח בארץ ובעולם. כולנו חווים רמת סימולציה כזו או אחרת במשחקי המחשב השונים. המכוניות שלנו היום עתירות במנורות ובתצוגות, כמות המסכים המקיפים אותנו מזכירה לפעמים תא טייס משוכלל מאוד, אך זה עדיין לא דומה לסימולטור שבו עולם הטיסה הוא מהמובילים בתחום זה עשרות שנים.

מדריך בן מאה

אימון צוותים בתרחיש קיצוני הוא יקר מאוד ואינו יכול להתבצע בטיסות שבהן יש נוסעים מפאת הסיכון הרב. לא ניתן גם להשתמש במטוסים ״ריקים״, משום שאלו אמורים באותו הזמן להטיס נוסעים. הסימולטור שנולד לפני כמאה שנה בא לענות בדיוק על אתגרים אלו. מדובר בתא הזהה לזה שבסוג המטוס שבו מתאמנים, המונח על זרועות הידראוליות אשר מקנות לו יכולת תנועה כמו של מטוס באוויר.

ניתן לחוש בו את ההאצה ואת הבלימה, הוא יודע לפנות, לנסוק, להנמיך ולדמות תקלות וביצועים התואמים בזהות מוחלטת מטוס אמיתי. חוות סימולטורים, המאכלסות עשרות תאים כאלו, מצויות ברחבי העולם במרכזי הדרכה בינלאומיים גדולים, ולכל סוג ודגם יש קופסה משלו המחוברת לגשר שמתנתק בתחילת האימון, ואז הסימולטור חופשי לתמרן בהתאם לאימון הצוות.

מדהים לראות צוותים מכל העולם מגיעים לטוס באותן קופסאות - כולם לפי אותם נוהלי הפעלה ובשפה אנגלית־תעופתית, כך שהמשותף כמעט זהה, וההבדלים בין צוותים ממזרח אסיה לעמיתיהם מאירופה זניחים לגמרי. שני טייסים מתיישבים במקומם, כאשר מאחוריהם, בכיסא המדריך, מוצב הבוחן ומולו מסכי הפעלה שונים, אשר בלחיצת כפתור יכולים להוריד גשם, לשנות את תנאי הראות ולהדליק אש בלתי נשלטת באחד המנועים. צוות האימון יכול להמריא מניו יורק ולאחר כמה דקות לנחות בסידני. האימון מתוכנן ברובו ומתוחקר עד תומו - הכל עד לפעם הבאה.

עולם המאמנים הוא חלק מתרבות הטיסה הבינלאומית, אבן יסוד בתהליכי ההכשרה ושמירת כשירות הצוותים. הוא חודר היום גם לתחומים אחרים, כמו רפואה ונהיגה, פיקוח טיסה ואפילו ספנות. היכולת להתאמן בלי להסתכן והידע הנצבר בלימוד התרחישים השונים מחדדים והופכים את צוותי האוויר לאוכלוסייה ברמת מיומנות שאין דומה לה. טוב ייעשה ללימודי הנהיגה אם יכללו אימוני סימולטור, כך שצעיר וצעירה יחוו פעם תקר תוך כדי נסיעה, החלקה בכביש רטוב בלי לסכן את העוברים והשבים ויידעו בעתיד כיצד לנהוג טוב יותר, יסכנו פחות את הסביבה וישמרו על הנוסעים.

אז בפעם הבאה שאתם מתיישבים בנוחות במטוס וחווים המראה חלקה ונחיתה נעימה, ובין לבין רואים סרט או נחים מעט בדרך ליעד, דעו כי הטייס והטייסת מלפנים דרוכים ומאומנים לתרחישים השונים, כדי שגם אם יקרו, יוכלו להתמודד איתם ולשמור עליכם ועל האווירה הנינוחה ככל שניתן. זאת משום שאף טייס או טייסת לא מייחלים לתקלת מנוע במהלך ההמראה, אך כל טייס וטייסת מוכנים לכך בזכות האימון באותן קופסאות נפלאות ומחדשים את רישיונם האישי אחת לחצי שנה. עכשיו נותר לנו רק לקוות שאולי בעתיד נוכל כולנו ״לטעום״ מאותו האימון, כאשר אנו לומדים או מחדשים גם את רישיון הנהיגה.

הטייס האוטומטי הוא טור קבוע מבית איגוד הטייסים הישראלי, ביתם של כל הצוותים הישראליים, אלו שעובדים בשבילכם, ויביא עבורכם מדי שבוע מידע מקצועי ועדכני.

קברניט מידן בר הוא יו"ר איגוד הטייסים הישראלי