סופה של שנת 2022 כבר מתחיל להיראות באופק, אבל סוף לירידות בשווקים – עדיין לא. יחסית למדרון הכללי והסערה שבה מנווטים גופי שוק ההון בימים אלו, שומר דירוג בתי ההשקעות של מעריב-וואלה בשיתוף קלריטי קפיטל, על יציבות ושקט – ורוב בתי ההשקעות בו נותרו במקום שבו עמדו בדירוג הקודם.

חודש ספטמבר היה אחד החודשים הקשים ביותר בשנים האחרונות עבור קופות הגמל וקרנות ההשתלמות. במהלך העלו בנקים מרכזיים ברחבי העולם את הריבית - במטרה לרסן את האינפלציה הגלובלית הגואה. העלאות הריבית הביאו לירידות חדות בשוקי המניות והאג"ח הגלובליים אשר ירדו לשפלים חדשים.

דירוג בתי השקעות ספטמבר (צילום: מעריב אונליין)
דירוג בתי השקעות ספטמבר (צילום: מעריב אונליין)

מדד ה-S&P500 האמריקאי, המרכז את 500 המניות הגדולות בוול-סטריט, ירד ב-9.22% בחודש ספטמבר וב-23.88% מתחילת השנה. מדד ה- Barclays US Aggregate Total Return Value (מדד הייחוס לאגרות חוב דולריות בדירוג השקעה) איבד 4.32% החודש ו-4.61% מתחילת השנה. 

הירידות החדות לא פסחו על שוק המניות המקומי – מדד ת"א 125 ומדד ת"א 35 ירדו בשיעורים של 9.09% ו-8.8% בהתאמה. מדדי התל בונד הציגו ביצועים טוב יותר מאשר מדדי האג"ח הגלובליים, אך עדיין סיימו בטריטוריה השלילית - מדד תל בונד 60 ירד ב-2.21% ומדד תל בונד שקלי ירד ב-1.82%.

דירוג ספטמבר: מי התחזק ומי נחלש

  למרות התנודות הדרמטיות בשווקים, דירוג בתי ההשקעות נותר כאמור יציב באופן יחסי. רק שלושה מבין עשרת בתי ההשקעות במודל הדירוג החליפו את מיקומם בדירוג בחודש ספטמבר: הראל והפניקס עלו במקום אחד (ל-5 ו-6, בהתאמה), בעוד מגדל ירדה שני מקומות (למקום 7). חשוב להזכיר כי על אף שהתשואות החודשיות משתקללות במודל, עיקר המשקל בו ניתן לתוצאות בתי ההשקעות בטווח הבינוני והארוך (עד חמש שנים).

 זהו חודש שלישי ברציפות שבו השלישיה מור, כלל ומיטב מובילה את הדירוג. מור ומיטב מדורגים בשלישיה המובילה מאז תחילת השנה. מור בולט גם מול בתי ההשקעות האחרים במספר הקטגוריות שבהן הוא מופיע בשלישייה הראשונה: 7 מתוך 10 הקטגוריות בהן הוא משתתף. בשנה בה שוקי המניות מצויים במגמה שלילית חזקה ושוק ההון בישראל מציג ביצועי-יתר (יחסיים) אל מול השווקים הבינלאומיים, החשיפה הנמוכה באופן יחסי של שני בתי ההשקעות הללו לשוקי המניות ולשווקים הגלובליים תומכת בדירוגם הגבוה. 

דרוגים בתי השקעות נוספים:

דירוג בתי השקעות חודש 08/2022
דירוג בתי השקעות חודש 07/2022

מי שנחשף חטף

 "זה באמת היה חודש נורא לשוק ההון" אומר ערן פלג, האסטרטג הראשי בקלריטי. "זה בעצם המשך של אותו הסיפור מהחודשים הקודמים – האינפלציה שלא יורדת ובנקים מרכזיים מעלים ריביות, אלא שהפעם השוק המקומי – שעד כה החזיק יותר טוב מהשוק הגלובלי, חטף גם הוא. זה מסוג החודשים האלה שבהם אפשר להגיד שכולם חטפו".

האם המגמה הזאת תימשך עד סוף השנה? "קשה לנבא", אומר פלג", אבל כבר עכשיו אפשר להגיד שאוקטובר היה טוב יותר לשווקים. אמנם לא באופן מהותי, אבל תיקון טכני – וגם זה משהו".

פלג מצביע על המגמה הבולטת בדירוג: "קשה לפספס את צמרת ותחתית הטבלה – שני מקומות שמעידים באופן בולט ממש על הסיכון שהיה בשנה האחרונה בחשיפה לחו"ל.  אלטשולר, שלהם יש את החשיפה הכי גדולה לחו"ל, ממשיכים לסבול במקום האחרון". 

ערן פלג אסטרטג ראשי קלריטי קפיטל (צילום: ערן סולטן)
ערן פלג אסטרטג ראשי קלריטי קפיטל (צילום: ערן סולטן)