בתוך חצי שנה מאז ההשקה שלה בישראל הצליחה BYD הסינית להפוך לאחד מחמשת יצרני הרכב הכי נמכרים בארץ, עוקפת מותגים מכובדים ופופולריים כמו סקודה, מיצובישי וסוזוקי, ולהציב את הקרוסאובר שלה, האטו 3, כמכונית הנמכרת ביותר בארץ. זה קצב חדירה שאף מותג יפני או קוריאני לא זכה לו.

כשמדברים על חדירת המכוניות החשמליות, דווקא טסלה היא ששואפת את כל החמצן בחדר, אבל BYD מסרה בשישה חודשים מספרים שלטסלה לקח שנה, בין השאר כי כבר עכשיו היא מכסה את השוק טוב יותר: האטו 3 עולה 163.5־175.5 אלף שקלים ומככב בשוק המשפחתי; הטאנג המגודל, הקרוסאובר החשמלי שבעה מקומות היחידי בשוק (315 אלף שקלים), וההאן (מנהלים, 335 אלף שקלים) משלימים אותה מלמעלה.

כעת הזמינה אותנו BYD לברצלונה כדי להראות לנו ובעיקר להעביר מסר למתחרים שהיא לא עומדת לעצור כאן, ושהיא מתחילה לסגור את החורים הגדולים במגוון שלה ולכסות שני פלחי שוק חדשים: משפחתית קומפקטית ומנהלים, או כמו שקוראים לזה היום, עוד מתחרה לטסלה מודל 3.

למשפחה: חשמלית במחיר אחר

דולפין היא המשפחתית. כמו מכונית המנהלים סיל, גם היא עוצבה בידי וולפגנג אגר הגרמני, שלאחר קריירה נאה בסיאט, אלפא רומיאו ואאודי, נחת ב־2017 בסין. כמה שנים קודם לכן הנחיתה קיה בקוריאה הדרומית את פיטר שרייר הגרמני, גם הוא בוגר קבוצת פולקסווגן, ששדרג מאוד את המוצרים שלה, והפך אותה תחרותית הרבה יותר. BYD ראו ועשו גם.

הדולפין היא לא המכונית שאגר יבליט בתיק העבודות שלו. היא נאה, אבל נראית כמו תערובת של עיצובי מכוניות, בעיקר מיני־ואנים קטנים מיפן, שכבר ראינו. סביבת הנהג נאה יותר, פיתוח של זו שכבר ראינו באטו 3, גם כן עם מסך מולטימדיה גדול (12.8 אינץ' כאן) ומסתובב. איכות החומרים טובה ורמת האבזור גבוהה. מושבים חשמליים ומשטח טעינה לנייד יהיו כנראה סטנדרטיים במפרט הישראלי, צבע דו־גוני יוצע ברמת האבזור הגבוהה מבין השלוש שיגיעו.

בדרך מסין עברה הדולפין תהליך מעניין: היא התארכה ב־15 סנטימטר, מ־4.12 מטר ל־4.29 מטר, כשכל השינוי נעשה בחזית ובחלק האחורי. ב־BYD מסבירים שהשדרוג נועד להבטיח שהמכונית תקבל את ציון 5 הכוכבים המרבי במבחן הריסוק האירופי.

אבל לי יש תחושה שהוא נועד לא פחות לסייע במיצוב שלה: מכוניות חשמליות יעילות יותר בניצול האורך שלהן. לדולפין גם במקור יש בסיס גלגלים של 2.70 מטר, שלא השתנה בגרסה האירופית, שזה 8 סנטימטר יותר מפולקסווגן גולף - אבל אורך של מכונית סופר־מיני, מה שעלול להרתיע לקוחות. אז לאירופה היא קיבלה גם אורך של גולף.

ואכן ישיבה בה מעלה מכונית מרווחת לנהג ולנוסעים מאחור, יותר ממכוניות סופר־מיני ואפילו יותר ממשפחתית כמו מאזדה 3. עם זאת, רוחב המושב אינו נדיב לשלושה (1.77 מטר, שני סנטימטרים פחות מאשר בגולף) למרות רצפה שטוחה, ואין לה יציאת מזגן למושב האחורי. הישיבה גבוהה, פועל יוצא של הגובה הקרוסאוברי (1.57 מטר) מתחת לגג זכוכית פנורמי החביב על יצרני החשמליות הסיניים, וגם על טסלה. לתא המטען נפח של 345 ליטר, קרוב יותר לסיאט איביזה (355 ליטר) מאשר לגולף (381).

למנוע יש 204 כ"ס והנעה קדמית ולסוללה 60 קוט"ש, כמו לאטו 3. משום שהדולפין קלה יותר, היא מאיצה מ־0 ל־100 קמ"ש בתוך 7 שניות, שפעם אפילו גולף VR6 לא הייתה מסוגלת לשחזר, בדרך ל־160 קמ"ש. הטווח עומד על 427 קילומטר, רק שבעה יותר מאשר האטו. טעינה מהירה מתאפשרת בקצב אטי יחסית של 88 קוט"ש, 29 דקות מ־30% ל־80%, או בטעינה אטית ב־11 קילוואט.

BYD אפשרו לנו לנהוג בה כקילומטר בלבד במסלול מוגדר מראש בין קונוסים, ולבצע מבחן בלימה קצר בסיומו. אפשר היה לקבל התרשמות ראשונית מהשקט ומשליטה טובה בתנודות הגוף, אבל נהיגת מבחן זו לא הייתה. נחכה שתגיע לארץ באוגוסט, ואז גם נדע מה המחיר. כרגע ההערכה היא בין 140 ל־150 אלף שקלים, דומה לקומפקטיות בנזין, וזול יותר מחשמליות וקרוסאוברים משפחתיים שכבר כאן, כמו אורה פאנקי קאט וג'ילי גיאומטרי C, אבל לא מחיר שומט לסתות. כזה יהיה כנראה לגרסה שתוצג בהמשך, עם סוללת 45 קוט"ש וטווח של 327 קילומטר, שצפויה לעלות 120־130 אלף שקלים, ולהביא את החשמליות לסביבת מחיר חדשה ונגישה.

למנהלים: הסיפור של הסיל

הסיל תמכור פחות, אבל היא מהווה כרטיס ביקור חשוב של BYD, בהצגת היכולות שלה מול טסלה. אילון מאסק עוד לא הצליח להשיק חשמלית עממית באמת, אבל מודל 3 היא הבנצ'מרק לסדאן חשמלית.

הסיל בנויה כמו בתצורת סדאן קופה, אבל יותר סדאן מאשר קופה, כולל תא מטען שהדלת שלו אינה מתרוממת עם החלון האחורי, מה שמגביל את הגישה אליו, וחבל. אבל הגוף מפוסל וספורטיבי ומעניין יותר מזה של ה־3, לפחות לפני מתיחת הפנים המתוכננת לאחרונה. סיל גם גדולה יותר מה־3: 4.80 מטר אורך לעומת 4.69, 1.87 מטר רוחב לעומת 1.85 מטר, ו־1.46 מטר גובה לעומת 1.44 מטר. בסיס הגלגלים מתארך ל־2.92 מטר לעומת 2.875 בטסלה.

תא הנוסעים משודרג יותר, כולל כרגיל מסך מולטימדיה גדול, ובניגוד לטסלה, גם מסך גדול יחסית נפרד לנהג. המרווח מצוין מלפנים וגם מאחור, כאשר כאן יש גם יציאת מזגן ליושבים מאחור. וזה חשוב לאור גג הזכוכית הפנורמי, שעלול להתגלות כמקור חום משמעותי בימים חמים. לתא המטען נפח של 402 ליטר צנועים, אפילו למודל 3 יש אחד יותר גדול (425 ליטר), שגם נגיש יותר בזכות דלת חמישית.

הסיל, כמו הדולפין, מצוידת בכל אביזרי הבטיחות האקטיביים המקובלים, כולל בלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, מצלמת 360 מעלות והתרעת תנועה חוצה מאחור, כולל בלימה. יש גם שמירת נתיב והתרעה על רכב בשטח מת. לסיל יש עוד פיתוח מעניין: הסוללה שממוקמת בתחתית המרכב משמשת גם כרצפת המכונית, מה שמפנה עוד סנטימטר אחד למרווח הראש, אבל עלול לחשוף את הסוללה ליותר נזק בתאונה בהיותה חלק ממבנה המכונית.

הסוללה היא בקיבולת של 82 קוט"ש, ללא קובלט יקר, עם קצב טעינה מרבי של 150 קוט"ש, לעומת 250 קוט"ש בטסלה ו־350 קוט"ש ביונדאי איוניק 6 שתושק בקרוב, כך שטעינה מ־30 ל־80% אורכת 26 דקות.

הסיל מיוצרת בגרסאות הנעה אחורית (313 כ"ס) וכפולה (530 כ"ס). הראשונה נזקקת ל־5.9 שניות כדי להאיץ מ־0 ל־100 קמ"ש, ומגיעה לטווח מרבי של 520 קילומטר. השנייה מקצרת ל־3.8 שניות, בדרך ל־570 קילומטר. זה אומר שלשתי גרסאות הסיל יש יתרון בטווח על פני מודל 3 סטנדרט ופרפורמנס, אבל הפרפורנס זריזה יותר.

כדי לשכנע אותנו בביצועים אפשרה לנו BYD להאיץ את הסיל הנעה כפולה במסלול ישר ל־100 קמ"ש ולבלום, כדי שגם אנחנו נרגיש גיבורים שהאצנו ל־100 תוך 3.8 שניות, ולנהוג בגרסת ההנעה האחורית במסלול סלאלום, כדי לקבל התרשמות ראשונית גם כן משליטה טובה בגוף, והיגוי מוצלח. ושוב, לא היינו אומרים שבאמת נהגנו בה, זה יקרה כשכבר תגיע לארץ בסביבות ספטמבר.

כאן דווקא שאלת המחיר פשוטה יותר: מודל 3 קובעת את החוקים, בהתאם למחיר שיהיה לה בעוד חצי שנה. כדי להיות תחרותית תצטרך הסיל להיות בטווח של 200־250 אלף שקלים. חברות הליסינג שרכשו מודל 3 ונכוו מהוזלת המחיר שלה, יהססו פחות עם הסיל, שתעניק תחרות רצינית ליונדאי סונטה, סקודה סופרב ומאזדה 6 בשוק המנהלים. עוד קטגוריית שוק בדרך ליפול בידי החשמליות. 

הכותב היה אורח BYD בספרד 

תעודת זהות: BYD דולפין

מנוע: חשמלי, 204 כ״ס, הנעה קדמית. סוללה: 60 קילוואט.

תיבת הילוכים: אוטומטית, הילוך בודד.

ביצועים: 7 שניות מ־0 ל־100 קמ״ש, 160 קמ״ש מהירות מרבית, 427 ק״מ טווח.

בטיחות: טרם נבחנה במבחן הריסוק האירופי.

מחיר משוער: 140־150 אלף שקל.

ציון: ייקבע אחרי נהיגה בארץ.

BYD דולפין (צילום: יצרן)
BYD דולפין (צילום: יצרן)

תעודת זהות: BYD סיל

מנוע: חשמלי, 313 כ״ס בהנעה אחורית, 530 כ״ס בהנעה כפולה. סוללה: 82 קילוואט.

תיבת הילוכים: אוטומטית, הילוך בודד.

ביצועים: 5.9 שניות מ־0 ל־100 קמ״ש, 180 קמ״ש מהירות מרבית, 520 ק״מ טווח בדגם ההנעה האחורית (3.8 שניות, 180 קמ״ש ו־570 קמ״ש בכפולה).

בטיחות: טרם נבחנה במבחן הריסוק האירופי.

מחיר משוער: 200־250 אלף שקל.

ציון: ייקבע אחרי נהיגה בארץ. 

BYD סיל  (צילום: יצרן)
BYD סיל (צילום: יצרן)