ידידותית לסיבוב

בתחרות על התואר “המכונית החזקה ביותר של אאודי", המאבק צמוד. במקום השלישי מתייצבת ה־R8, מכונית־העל שמתגאה ב־620 כוחות סוס שמגיעים ממנוע בנזין V10 עם סאונד שמיימי. לפניה ברשימה ניצבות שתי מכוניות דנדשות, ה־RS6 וה־RS7 פרפורמנס שמרסנות 630 סוסים מוגדשים. ובמקום הראשון ניצבת לה מכונית חשמלית, אאודי RS e־tron GT על 590 סוסיה.

רגע, מה?

כן, המכונית החזקה ביותר של המותג מבליחה ל־2.5 שניות במצב Boost, שבו ההספק מזנק לכ־646 כוחות סוס והמפלצת החשמלית מזנקת ל־100 קמ"ש ב־3.3 שניות. האם זה משנה? לא ממש. גם כשהיא לא על סטרואידים יש תחושה שה־RS GT מפלצתית, בקו ישר.

את הסיפורים על היותה מכונית GT נפלאה צריך לטאטא הצדה, אם חשקה נפשכם במכונית GT חשמלית מעולה, תקנו GT רגילה. תקבלו 100 כ"ס פחות, תחסכו 412 אלף שקל ותזכו בעוד שישה ק"מ של טווח, על כל סוסיה ובגרסה מוזלת של פורשה טייקן, האחות העוד יותר מיוחסת של ה־GT, שחולקת עמה את רוב הרכיבים המכאניים. אאודי שומרת את האותיות RS לגרסאות הספורטיביות באמת לדגמים שלה, והמטרה של ה־RS החשמלית הראשונה היא להוכיח שהחוויה שהיא מספקת על כביש מסולסל טובה לפחות כמו הביצועים שלה מהמקום ל־250 קמ"ש.

על העיצוב אולי נרחיב אחר כך, ואת הסיפורים על מערכת המולטימדיה הנהדרת תוכלו לקרוא בכל מבחן על מכונית אאודי אחרת. גולת הכותרת ב־RS GT היא מערכת ההנעה. יחידת ההנעה כוללת הנעה כפולה ושני מנועים חשמליים. המנוע החשמלי מלפנים מספק 238 כ"ס והאחורי מחזיק אורווה שלא הייתה מביישת את שלמה המלך, עם 456 סוסים. איכשהו הכל מסתכם ב־590 (646) כ"ס ובלא פחות מ־83 קג"מ. עם כל הכוח הזה, אנשי השיווק שכחו להוסיף כמה אזהרות. כי כמו סיגריות, סמים או אלכוהול, לחיצה על דוושת התאוצה עלולה לגרום בעיקר להתמכרות.

התרגלנו לזה שכוח אדיר מגיע עם סאונד נפלא. ה־RS החשמלית אולי מספקת נעימה חשמלית לצד הזינוקים הבין־כוכביים קדימה, אבל היא לא מביאה את הסנסציה האקוסטית יחד איתם. מבאס? כן, עד שמגיעה הישורת הבאה ושוב אתם מצליחים להבהיל את עצמכם באמצעות דריכה חזקה של רגל ימין.

ההפתעה מגיעה כשהסיבובים מתחילים להתרגש עליכם, כי האאודי החזקה מפתיעה עם נכונות מרגשת לפנות. ידידותית לסביבה? המכונית הזאת ידידותית לסיבוב. קשה להאמין שמכונית ששוקלת 2.4 טונות פונה בכזאת נחישות. ואכן, זאת הבטטה הכי נמרצת שתפגשו, באחריות.

זה מתחיל קודם כל בהגה: העיגול הקטן והקטום בתחתיתו מספק מגע מושלם, דיוק של שוויצרי בדרכו לראיון עבודה ואפילו מעט משקל. מעל כולם, כרגיל באאודי, ניצבת הנעה כפולה האמונה על העברת הכוח לגלגל הנכון בזמן הנכון בכניסה או ביציאה מהפנייה. כשצריך להאט, פתאום צצות להן אותן 2.4 טונות. הבלמים נקראים לדגל ועושים עבודה הרואית בניסיונות לקזז קמ"שים, אבל מרגישים שלא קל להם. אם תחליטו לשים את כספכם על המכונה הזאת, עדיף לשלם עוד קצת על בלמים קרמיים.

נוחות? קודם כל צל"ש למתלי האוויר המעולים. מי שיכול להסתדר עם חישוקי 21 אינץ' ברחובות משובשים יוכל להסתדר עם חמישה ילדים באוגוסט. זה לא אומר שה־RS לא עסוקה ולא מעבירה טלטלות פנימה, היא זזה הרבה ומעבירה פנימה לא מעט, היא פשוט חוסכת מכם מכות וזעזועים קשים.

מצד שני, מחוץ לעיר, כמעט על כל משטח היא נותנת הרגשה נוחה ומבודדת, כאילו מדובר במכונית מנהלים. לא רק שהיא מסננת הרבה מתלאות הדרך, היא מצליחה גם לבודד רעשים היטב. אם גם הבידוד לא עוזר, תמיד יש מערכת סאונד נפלאה של B&O שסוגרת את הפינה.
אבל לא הכל ב־RS e־tron זה תותים. בגלל פתחה הצר של הדלת והגג שהולך ויורד עד ים המלח, הכניסה למושב והיציאה ממנו הן לא חוויה מרנינה. תוסיפו גם מרווח בינוני לרגליים ולראש. גם הבלימה הרגנרטיבית לא ממש מוצלחת, בעיקר במצב הידני.

וישנו גם העניין הזה של הטווח. רשמית מדובר בטווח משולב של כ־470 ק"מ, שהם תיאורטיים כמו חופשה במאדים. בשיוט רגוע יחסית על האוטובאן אולי תצליחו לחלץ ממנה 350־370 ק"מ מפתיעים לטובה. אם תחליטו לתת למנועים לעשות את מה שהם יודעים לעשות, תמצאו את עצמכם מתחננים לעמדת טעינה כמו נרקומנים. במקרה הזה אפילו 300 ק"מ עשויים להיות גבוליים.

בסופו של דבר, קשה שלא לאהוב את האאודי הזאת. לא רק שהיא פורטת על מיתרי הפאן, היא גם מוסיפה בס ודיסטורשן לחגיגה. היא טסה בין הסיבובים, מגיבה כמו לברדור נלהב לכל הפניית הגה ואוחזת באובססיה ממכרת. לכל אלו היא מוסיפה איכויות שיוט מעולות, נוחות טובה בכבישים מהירים ותא נוסעים מוכר ומצוין מבית אאודי.

יותר מהכל ה־RS החשמלית מגניבה לנו הצצה לעתיד של חוויית הנהיגה במכוניות המבוססות על סוללה, והעתיד נראה ורוד. עם פחות משקל, יותר טווח וסאונד מבית מלחין הוליוודי זה או אחר - הדור הבא של המכוניות החשמליות יוודא שכל הכיף הזה שנקרא נהיגה בכביש מפותל לא הולך לשום מקום.

דרך אגב, לא כתבנו מילה על העיצוב, אבל אנחנו מקווים שהתמונות טובות מספיק, וכך או כך נגמרו לנו המילים. 

תעודת זהות / אאודי RS e־tron GT

מנוע: חשמלי, שניים. 590 כ"ס הספק משולב (646 במצב בוסט), 83.7 קג"מ מומנט
תיבת הילוכים: אוט', 2 הילוכים. הנעה כפולה
חשמל: סוללת 83.7 קוט"ש, מהירות טעינה מרבית 270 קילוואט
ביצועים: 3.3 שניות מ־0 ל־100 קמ"ש, 250 קמ"ש מהירות מרבית, 470 ק"מ טווח משולב
בטיחות: לא נבחנה במבחן הריסוק האירופי, חבילה אקטיבית מלאה
אחריות: 3 שנים או 100 אלף ק"מ לרכב, 8 שנים או 160 אלף ק"מ לסוללה
מחיר: 1.2 מיליון שקל
אהבנו: ביצועים, עיצוב, אחיזה, טכנולוגיה, יוקרה.
לא אהבנו: בלימה רגנרטיבית, טווח.

ציון: 9/10