המפגש הראשון שלי (רמי גלבוע, שכותב את המדור השבוע) עם מרצדס Geländewagen התרחש בתחילת שנות ה־80, כאשר יצאתי למסע השלג הצרפתי La Croisiere Blanche. אורי הראל גייס למשימה מרצדס G300 קצר, עם מרכב 3 דלתות. בליל סופה מושלג ירדנו מבריסל אל האלפים הצרפתיים, 125 קמ"ש הייתה המהירות המרבית שאליה הסכים ה־G להגיע.

יש חשמל באוויר: מעל מיליון כלי רכב חשמליים צפויים לנסוע בישראל בשנת 2030
כל הדרך לשותפות עם BMW: הפיתוח הישראלי שישמור על הרכבים האוטונומיים

על האוטוסטרדה הוא היה נבלה עייפה, אבל ברגע שהגענו לשבילים המושלגים, הוא הפך להיות מלך: הרכבנו עליו שרשרות שלג, נעלנו שלושה דיפרנציאלים, ושום דבר לא עצר את הקובייה הקומפקטית. מסע השלג נצרב בזיכרוני, והיום, 40 שנה אחרי, אני פוגש את הדור העדכני שכבר נקרא G־Class. המרכב הרבוע צמח מ־3.94 ל־4.81 מטר, הספק המנוע חומש מ־88 ל־422 כ"ס, הצמיגים גדלו מ־205/80R16 דקיקים ל־265/60R18 שמנמנים, המהירות המרבית כמעט הוכפלה ל־210 קמ"ש. עולם אחר.

השינוי בשמו, מ־Geländewagen כפי שקראה לו מרצדס במקור ("רכב שטח" בגרמנית), ל־G־קלאס, כפי שהוא נקרא כיום, הוא רק אחד מרבים שעבר מאז. לא רק אבולוציה טכנולוגית של ארבעה עשורים, אלא ביטוי לשינויים חברתיים ותרבותיים שכמעט הכחידו את עולם ה־4X4 הקשוח לטובת סביבה נוצצת ועירונית יותר, אותה מובילה מהפכת הקרוסאוברים. שפע רכבי השטח של המאה שעברה הצטמצם לקומץ כלים שעדיין ראויים לכינוי ״רכב שטח״, ומרצדס G הוא אחד הבולטים שבהם.

במשך השנים הצליחה מרצדס לשמור על הדנ"א הקדמוני של ה־G, אבל הקדמה הטכנולוגית עולה ביוקר; רכב המבחן, G500, עולה 1.43 מיליון שקל, סכום המגלם בתוכו את המוצר הייחודי, אבל גם את תג המחיר הכרוך במותג מרצדס. עבור גרסת AMG G63 הספורטיבית תתבקשו לשלם 1.96 מיליון שקל, מחיר מדהים עבור בני תמותה רגילים. במחירים אלו נשאר בסביבת ה־G רק מתחרה אחד, ריינג' רובר, המתומחר בסביבות 1.2־1.4 מיליון שקל.

עיצוב: כאשר חושבים על ההתפתחות הטכנולוגית האדירה שחלה ב־G־קלאס לעומת הסבא מ־1979, אי אפשר שלא להתפעל מהמאמץ האדיר שאותו השקיעה מרצדס כדי לשמר את המראה האייקוני הרבוע. המעצבים התעלמו לחלוטין ממגמות העיצוב העכשוויות, לא ניסו להיות לימוזינה או קרוסאובר: G־קלאס נשאר רכב שטח אותנטי בעל חרטום קרבי עם כנפיים שטוחות "כמו פעם", חזית מתנשאת, קובייה ענקית מאחור.

הכל נראה דומה עד תעתוע, כולל פריטים קטנים כמו ידיות דלתות נוסטלגיות, מחווני איתות על הכנפיים השטוחות (הנבלעים בתוך הכנף במקרה של תאונה!), פס מגן הנמתח כסרגל לאורך הדפנות, וכמובן גלגל חלופי בגודל מלא התלוי מאחור. עבור שוחרי וינטג' ורכבי שטח קלאסיים, אין בעולם שום דבר היכול להתחרות בקסמו של ה־G.

תא הנוסעים: ככל שהמעצבים נאבקו לשמר את מראהו החיצוני של ה־G, תא הנוסעים עבר מהפכה של ממש. הוא נשאר רבוע ובעל חלונות גדולים, אבל מרצדס הצליחה לרבע את המעגל ולשלב בו אווירת נוסטלגיה יוקרתית מצד אחד, מול טכנולוגיה עדכנית מצד שני. תורמים לתחושה זו שני מסכי המולטימדיה המותקנים מלפנים, 12.3 אינץ' כל אחד. הם מופעלים באמצעות גלגלת, צריך להתרגל, אבל זה עובד מצוין.

על גלגל ההגה יש שפע מתגים ואפילו שני משטחי מגע מיניאטוריים. שורת מתגים פיזיים, קצת צפופים לטעמי, מפעילה את המיזוג. 16 רמקולים ינעימו לנוסעים את הזמן, בדרך למסלול השטח. לטובת המתקשים בנהיגה עירונית יש מערכת עזר לחניה ומצלמות 360 מעלות.

מרצדס G-קלטס (צילום: רמי גלבוע)
מרצדס G-קלטס (צילום: רמי גלבוע)

המושבים הקדמיים מצוינים ותומכים היטב בגוף. מתחת לריפוד העור האיכותי מתחבאים מנועים, קירור, חימום, משענת המתהדקת סביבך, הכי טוב שיש. תנוחת הישיבה גבוהה ושולטת, והחלונות גדולים ונרחבים, יש הרגשה של ״יוצאים לטיול״. אין הרבה תאי אחסון זמינים, אין מקום להנחת טלפונים או מצלמה. מאחור יש מרחב טוב, אם כי התחושה לא אוורירית. יש חימום למושבים האחוריים וארבעה פתחי מיזוג עם שליטה עצמאית. מצאנו מאחור רק שקע USB אחד + שקע 12 וולט. מלפנים המצב לא הרבה יותר טוב, שני USB + 12 וולט בודד. תא המטען מרובע וגבוה אך לא גדול במיוחד, 454 ליטר.

ביצועי מנוע / צריכת דלק: כלמוביל מייבאת לישראל את G־קלאס עם שלושה מנועים: G350 דיזל בהספק 286 כוח סוס, G63 בנזין בהספק 585 כ"ס, ואת רכב המבחן G500 בעל מנוע בנזין V8 כפול מגדשים בנפח 4.0 ליטר. יש לו 422 כ"ס ו־62.2 קג"מ המתייצבים לעבודה כבר ב־2,000 סל"ד. המנוע הוא היהלום שבכתר 500G, בשרני ונחרץ, אלוף בתאוצות ביניים ו־0־100 תוך 5.9 שניות. 5.9 עשוי להיראות נתון ״סבבה״ אבל כאשר הוא מוצמד למכונית כבדה בעלת אווירודינמיקה של בלוק בטון, זה פשוט סנסציוני. ה־G לא הפסיק לענג אותנו בתאוצות ארוכות ומשכרות, מנגן קונצ'רטו נפלא לשמונה פיסטונים ומצערת, תענוג בלתי פוסק.

ניתן לבחור בין חמישה סגנונות נהיגה: Desert לעבודת שטח, Eco ,Comfort ,Sport ,Individual. במצב "ספורט" רועם המנוע בסל"ד גבוה יותר, המתלים וההיגוי מוקשחים, המפלטים משמיעים קולות נפלאים בהורדות הילוכים. תיבת תשעת ההילוכים עושה עבודה טובה, עקיפות ביניים חולפות תוך מצמוץ קצרצר. כאשר אתה זוכר שמעבר לביצועי הכביש יש באוטו הזה גם מכלולי שטח מסיביים ואיכותיים, אינך יכול שלא להתמוגג.

מכיוון משאבת הדלק, העניינים קצת פחות מזהירים. אני משער שמי שנוהג ב־G באופן יומיומי יהיה פחות נלהב עם דוושת הגז, אבל אנחנו קיבלנו 4.5־5.0 קילומטר לליטר, ובאמת לא היינו אלימים מדי. המנוע פשוט דורש לתת עבודה, וזה עולה בדלק. במצב ECO ובנסיעה בין־עירונית רגועה הוא העניק לנו 6.7 קמ״ל, זה כנראה המקסימום שאליו אפשר לצפות. מערכות הבטיחות כוללות ניטור שטחים מתים, התרעת ותיקון סטייה מנתיב, בלימת חירום ובקרת שיוט אדפטיבית.

התנהגות כביש / נוחות: כאשר אתה משכיב על רכב סופר־פרימיום מיליון וחצי שקל, אתה מצפה לרמה הגבוהה ביותר של פינוק ונוחות. מצד שני, אנחנו מדברים על רכב השוקל 2.5 טונות, המחויב למורשת השטח שלו - ולצערנו, זה מתבטא בנוחות נסיעה מאכזבת למדי. בפניות כביש חדות רוכן המרכב לא מעט, ומצד שני המתלים נוקשים למדי, מעבירים לישבנך שיבושי אספלט, גדודיות וכיו"ב. כאשר אנו מכירים את המחויבות הגדולה ליכולות שטח, זה פחות מפתיע, אבל בכל זאת - במחיר הזה, היינו מצפים לנוחות נסיעה טובה יותר.

הנושא הטריד אותנו וכדי לוודא שאנחנו לא טועים, יזמנו מפגש עם ריינג' רובר עדכני לבחינת הסוגיה. הריינג' רובר זול מה־G בכ־200 אלף שקל, יש לו יכולות שטח טובות (אם כי לא ברמה של המרצדס), כולל הילוך כוח ונעילות דיפרנציאל. יש לו גם מתלי אוויר המאפשרים לטוס נמוך על הכביש ולהתרומם בשטח למרווח גחון של 29.5 סנטימטרים. הסיבוב הקצר בריינג' מול ה־G המחיש לנו את הפער העצום - הריינג' מלכותי ומיוצב, גם בהגבהה מרבית הוא היה נוח משמעותית מה־G. עולם אחר.

לזכות ה־G500 נאמר שהוא מטפל בגדודיות במלכותיות, אבל בסופו של דבר - הוא מטלטל את נוסעיו לא מעט. מרצדס יודעת לייצר מכוניות הרבה יותר נוחות. יכול להיות שכאן היא הלכה רחוק מדי בהיצמדות למפרט השטח. נראה גם כי דרישות אלה מנעו ממרצדס להתקין ב־G מתלי אוויר, שהיו יכולים לשפר מאוד את רמת הנוחות.

בדקנו גם את התנהגות הכביש של ה־G. במשקל 2.5 טונות ועם מרכב גבוה על קפיצים ארוכי מהלך, לא ציפינו להתנהגות ספורטיבית מושחזת. גילינו רכב שטח בטיחותי ומהיר אבל הוא לא מאפשר נהיגה ספורטיבית, למרות המנוע המצוין. נציין כי צמיגי ה־פאלקן AT מעניקים יתרונות שטח מרובים, אך לא פוגעים בחוויית הכביש. הם אוחזים היטב, וכמעט לא משמיעים רעשי גלגול. רעשי רוח יש לעומת זאת, תוצאה של החלון הקדמי הזקוף.

שטח: מאז 1979 טיפס ה־G על כל פסגה, צלח כל מדבר והשתכשך בנהרות האמזונס. אנחנו יותר צנועים, וכל שאנחנו מבקשים לדעת הוא האם יכול ה־500G לצלוח את נחל נקרות? להזדחל במעלה עשוש? לטפס את ה"מרזבה"? לא נסענו למדבר, אבל דגמנו אותו במספיק מקומות כדי שנוכל לאשר בשמחה ש־G־קלאס 2023 שומר על גחלת השטח, זהו רכב שטח מצוין ולא קשקוש שיווקי.

ב־2018 הוחלף הסרן הקדמי במתלים עצמאיים, אבל כבר מזמן הבנו שגם מתלים עצמאיים יכולים להגיע רחוק. מעבר לכך, הכל כמו שהיה: יש שלדת סולם מסיבית, הילוך כוח קצר, צמיגי Falken Wildpeak A/T קשוחים במידה 265/60R18. צמיגים אלה מאפשרים הורדת לחץ אוויר, הדופן שלהם קשוחה, הפרופיל ראוי. הכי כיף היה למצוא שלושה מתגים נפרדים לנעילת דיפרנציאל מרכזי, אחורי וקדמי. בלי אלקטרוניקה, בלי התחכמות - אתה לוחץ על מתג, והאוטו נעול ב־100%.

התוצאה בשטח מרשימה מאוד: ה־G דוהר בשבילים בתחושת חוסן יוצאת דופן, החרטום לא קורס תחת טלטולים. גם כאן הוא קופצני למדי אבל אין בעיה, מורידים לחץ אוויר ל־22־25 ומקבלים רכב נוח ויעיל ביותר. בשעשועי עבירות הוא מזדחל בשליטה מלאה על סלעים ומכשולים הודות לנעילת דיפרנציאלים מהירה ואפקטיבית. דוושות הגז והבלם נוחות מאוד להפעלה מדויקת, קל לרדת מסלעים או לזחול במעלה מדרגות מאיימות. שני המחוונים על הכנפיים מראים לך איפה נמצאות פינות המרכב, זה עוזר להתקדמות בלי מכוון קרקעי. כמובן שיש גם אוזני גרירה מסיביות, ארבעת המפלטים מוגנים מפגיעה, הכל טוב!

זוויות המרכב טובות, אם כי אינן קיצוניות: 31 מעלות גישה, נטישה 30, זה לא יוצא דופן. אבל מעבר למספרים אתה רואה שמי שתכנן את האוטו הזה, יודע משהו על נהיגת שטח. פינות הפגושים מעוצבות באלכסון המאפשר גישה נקייה אל סלעים, בגחון אין חריגות כלפי מטה כך שעם מרווח גחון של 24 סנטימטרים, קל לחלוף מעל סוללות ומדרגות. המתלים העצמאיים משפרים את ההיגוי בשבילים מהירים, ואינם מעבירים שיבושי דרך אל גלגל ההגה.

אין ספק שגם ב־2023, G500 הוא רכב שטח מצוין. למי שמתעקש לטפס על הרי געש פעילים נוכל להציע את דגם AMG G63 4x4² הסנסציוני היושב על שני סרנים פורטליים, נועל צמיגי שטח קשוחים ועולה בערך כפליים מ־G63 ״רגיל״. לא מספיק לכם? לכו עלG63 AMG 6x6 המפלצתי, זה ירגיע אתכם לכמה חודשים.

דרך ארוכה עבר מרצדס G מאז הוצג כרכב שטח צבאי ועד להפיכתו לאייקון יוקרתי, מהכיכר האדומה במוסקבה ועד שדרת הכוכבים של הוליווד. משך עשרות שנים קפא ה־G על שמריו אבל הדגם הנוכחי שהושק ב־2018 עשה קפיצת דרך גדולה. G־קלאס אינו מנסה להיות עוד קרוסאובר עתידני, רכב עבירות בסיסי או מכונת תפירה חשמלית - זהו רכב פרימיום השומר על מורשתו, מנופף בה ומוכן לשלם את המחיר על הדנ"א הקדמוני.

המנוע משכר בעוצמתו, תא הנוסעים משלב מזיגה ייחודית של שימושיות ונוסטלגיה, יכולות השטח גבוהות מאוד. הבעיה היחידה היא נוחות נסיעה פחות טובה בכביש; בשטח היא פחות מטרידה, מכיוון שניתן לפתור אותה על ידי התאמת לחץ האוויר בצמיגים. אנחנו משערים שגם בהמשך הדרך יימצאו למרצדס G500 לקוחות שיתמגנטו על ידי עשרות שנות מוניטין, נחשקות המותג והאותנטיות המוחלטת שלGeländewagen לדורותיו.

השתתף במבחן: ג׳וי בירן