חברת האוטו-טק סיפיה וויז'ן דיווחה לאחרונה על זכייה במכרז לאספקת מערכות החברה ל-10 דגמים של יצרנית הרכב הענקית CHERY, אשר נמנית בין יצואניות הרכב הגדולות בסין. עם הזכייה הזו, עומדים מספר דגמי הרכב עימם החברה עובדת על 50 דגמים סך הכל, מתוכם 18 דגמים של חברת הרכב CHERY. העסקה משלימה זינוק של כ-78% במספר דגמי בהם זכתה  החברה, מ-28 דגמים בתחילת השנה. 

הצורך בניטור נהג ופנים רכב

מקרי המוות המרובים בעקבות תאונות על הדרכים, מהווים את אחת הבעיות המרכזיות בעולם המערבי של ימינו, כאשר על פי ארגון הבריאות העולמי (ה-WHO)  עומד היקפם על כ-1,350,000 מקרי מוות בשנה, לכך יש להוסיף אינספור מקרי פציעות – וכן נזק משמעותי הנגרם לרכוש. על פי ה-NHTSA (המקבילה של הרלב"ד בארה"ב) כ-80% ממקרי המוות נגרמו כתוצאה מאי שימת לב מספקת ב-3 השניות שקדמו לתאונה.

במקביל – עם ההתקרבות וההתפתחות של תחום הרכבים האוטונומיים, לצד גידול בפונקציונאליות של הרכבים הקיימים, מעלים הרגולטורים על נס את הצורך בבקרה על הנהג, ומניעה של שימוש לרעה ביכולות האוטונומיות למחצה – ובעתיד גם יכולות האוטונומיה המלאה של הרכב. הן באירופה, בסין ובארצות הברית החלו המחוקקים בהליכי חקיקה על מנת למסד את מערכות הפיקוח על הנהג ברכב ולהפוך אותן לכלי אינטגרלי במלחמה בתאונות בדרכים.

לאחר מספר שנות פיתוח, והשקעה של כספים מרובים, פיתחה סיפיה מערכת מתקדמת, מבוססת אלגוריתמיקה ובינה מלאכותית, המאפשרת זיהוי של אי ריכוז של הנהג כגון התעסקות עם הטלפון בזמן הנהיגה או עייפות קיצונית. את המערכת סיפיה מספקת ליצרניות רכב אשר משתמשות במידע המסופק על מנת למזער את הסיכוי לתאונה, זאת באמצעות מתן התראות לנהג בזמן אמת, כגון התראה קולית או רטט של ההגה. מעבר לכך, עבור ציי רכב, לחברה מערכת ייעודית בשם Cipia-FS10, אשר ניתנת להתקנה כתוסף ברכבי צי ומסוגלת לתת התרעות ופידבק בזמן אמת לנהג ומנהל הצי. מערכות החברה, כאמור, כבר "עובדות בשטח" ונמצאות ברכבים על הכביש, ולאחר הזכייה צפויות להתרחב לכ-50 דגמי רכב של מספר יצרניות רכב שונות ברחבי העולם.

רגולציה תומכת

שוק כלי הרכב העולמי, יש לציין הוא שוק בעל ממדים אדירים. כאשר לפי ה-EAMA בשנת 2022 לבדה יוצרו כ-85.4 מיליון כלי רכב ברחבי העולם,  גידול של כ-5.7% אל מול 80.8 מיליון רכבים שיוצרו ברחבי העולם בשנת 2021 – גידול הנתמך הן בגידול הטבעי באוכלוסיית העולם, והן בעלייה ברמת העושר של מעמד הביניים במספר מדינות מתפתחות. הגידול במספר היצרניות בשוק, לראשונה מזה עשרות שנים, לצד גידול במגוון דגמי הרכב – תומכים בצורך ביצירת רגולציה אחידה וברורה בכל הקשור למערכות הבטיחות והניטור שברכב. 

יצויין כי ככל שהרכב בו מותקנת המערכת של סיפיה יותר מתוחכם, כך גם הפעולות שניתן לעשות על מנת למנוע את הסחת הדעת רבות יותר. ברכבים עם רמת אוטונומיות מסוימת, למשל יכולה מערכת החברה להשבית פונקציות נהיגה מסוימת – ככל והמערכת מזהה כי הנהג עייף, או לחלופין אינו מתרכז כלל בנהיגתו. 

הגידול בתחכום של הרכבים, לצד עלייה בתשומת הלב של השחקנים בשוק לפתרונות מבוססי אלגוריתמיקה – וגידול בהיקף שוק הרכבים עצמו, נותנים רוח גבית משמעותית לפעילותה העסקית של סיפיה. מהכנסות של כ-1.7 מיליון דולרים בשנת 2020, זינקו הכנסותיה של החברה במעל ל-200% עד להכנסות של כ-5.3 מיליון דולרים בשנת 2022.

השנים הקרובות עשויות להיות משמעותיות ביותר עבור סיפיה – במסגרתן תצטרך החברה להוכיח את יכולתה בהצגת המשך הגידול שרשמה עד כה בהיקף דגמי הרכב, לצד יצירת שיתופי פעולה משמעותיים עם חברות רכב, כדוגמת פעילות החברה אל מול CHERY.