שוק הרכב משתנה במהירות מפתיעה, ויש לא מעט קטגוריות שנפגעות על הדרך. נתח השוק של מכוניות סדאן, מיניוואנים ומכוניות מיני כמעט התאדה. ועדיין, מצבן טוב ליד קטגוריית המכוניות הפתוחות, בטח העממיות שבהן. חובבי הרכב בטח זוכרים שלפני שנים היו המון מכוניות כאלו על הכביש: רנו מגאן, פורד פוקוס, פיג'ו 206, דייהטסו קופן, חיפושית ועוד.

זינוק של 35% בגניבות כלי רכב ברבעון הראשון של השנה‎
יש למה לחכות: הסוויפט של סוזוקי עולה רמה אחת למעלה

כמעט כל חברה שכיבדה את עצמה החזיקה מכונית אחת עם גג נפתח במבחר. חיפוש קצר באירופה, היבשת בעלת ההתמכרות למכוניות בעלות גג נפתח, מעלה שכיום יש מספר חד־ספרתי של מכוניות שיכולות להשיל את הגג במחיר הגיוני. מיני, פיאט 500, מאזדה מיאטה. זהו. במחיר פחות הגיוני, כמובן, תוכלו לקנות ב.מ.וו, אאודי, מקלארן או פרארי.

ויש עוד מכונית אחת, שונה מאוד מכולן. פולקסווגן T־Roc שמה. ואם השם נשמע לכם מוכר, זה רק משום שהיא הגיעה ארצה לא מזמן - אבל עם חמש דלתות וגג (באירופה מוצעת גרסה נוספת ל־SUV הקומפקטי). טי־רוק קבריו שונה מכל מכונית פתוחה ברשימה הקצרה, בעיקר כי היא מבוססת על מרכב SUV ולא על מכונית מנהלים, קופה, מיני או כל דבר נמוך אחר. היא אומנם לא הקרוסאובר הראשון שהפך לקונוורטיבל, אבל היא היחידה הזמינה כיום בשוק האירופי.

רכב פנאי עם גג נפתח הוא פחות או יותר אוקסימורון, והטי־רוק לא שונה. כדי להציע גג נפתח, ומנה מזדמנת של ויטמין D, הג'יפון הקומפקטי מוותר כמעט על כל מה שרכב פנאי יודע להציע. מנגנון הקיפול והגג תופסים מקום מאחור ומחסלים הלכה למעשה את מבנה ה־SUV השימושי. עם 285 ליטר, תא המטען לא ירשים גם מכוניות סופר־מיני מודרניות. לשם השוואה, הגרסה השימושית מתהדרת בכ־400 ליטר.

הגעתם עייפים לאוטו וחשבתם להכניס את הילד למושב האחורי? ברוכים הבאים לעולמם של אנשים שצריכים לקפל את מושב הנהג ולעקם את הגב בצורה לא בריאה. מהעבר השני, הגג מתקפל בזריזות ונעלם לו מאחור. או אז מתקבלת מכונית שמציעה הרבה שמש ללקוחותיה, כשיש שמש בסביבה, כמובן. כשאין, וזה קורה כשלוקחים את הרכב למבחן בשלהי פברואר באירופה, מתקבלת מכונית עם בידוד רעשים טוב בהתחשב למידת הקשיחות של הגג, אך לא מעולה.

ועדיין. מדובר על פולקסווגן, עם כל היתרונות והחסרונות. הנדסת האנוש, כמו בטי־רוק שנוחתת בארץ, טובה למדי; כפתורי השליטה במזגן הם פיזיים, ולא צריך להתברבר באיזשהו תפריט במסך אטי כדי להגיע אליהם; מסך המולטימדיה פשוט להבנה ולתפעול; ולוח המחוונים הדיגיטלי מציע שלל פריטי מידע בלי להעמיס מדי. אחלה מערכת.

פולקסווגן טי רוק קבריו (צילום: יתיר דוידוביץ')
פולקסווגן טי רוק קבריו (צילום: יתיר דוידוביץ')

תיבת המנוע היא 1,500 סמ"ק טורבו בנזין (150 כ"ס) של מותג פולקסווגן, שאינו מתקשה להביא את הקבריולה למהירות שלילה בישראל. מנגד, תיבת ההילוכים DSG - רובוטית כפולת המצמדים - קצת רועדת במהירות נמוכה, לא תמיד מחליפה הילוכים בצורה חלקה, ובאופן כללי אוטומטית כשאפשר עדיין לקנות מכוניות עם תיבה ידנית.

אולי אנחנו טיפה קשים איתה (זה הדדי), כי בכל זאת בכביש בין־עירוני היא בסדר. היא גם אחראית לצריכת הדלק המעולה. ימי המבחן כללו נהיגה רגועה (כי בהולנד אסור במשך רוב שעות היום לעבור את ה־100 קמ"ש, רחמנא ליצלן), טיסה על האוטובאן (כי צריך לפצות על הזחילה) וקצת כבישים מפותלים. לאחר כל אלו נרשמה צריכה של 15 ק"מ לליטר.

ולסיום, האיכויות של הרכב, החומרים, ההרכבה, האבזור ועוד, כולם עומדים בסטנדרט הידוע של המותג. היו אי אלו ביקורות על איכות החומרים בדור הקודם, אבל אחרי מתיחת הפנים הטי־רוק נראה איכותי ומאוד פולקסווגני. הבחירה להוריד רכיב מרכזי בחוזק המבני של המכונית מכתיב חיזוקים אחרים של השלדה. זה הופך את המכונית לכבדה יותר ופחות עמידה בעומסים.

הטי־רוק רכה מדי בשביל לספק חוויית נהיגה מוצלחת ונוקשה מדי מכדי שתיחשב “נוחה". על רוב השיבושים היא חולפת בצורה מתקבלת על הדעת, אך השילוב של מהמורות גדולות וחדות לצד שלדה חתוכה גורם לה להגיב בצורה פחות נעימה באופן יחסי. מנגד, המכונית הזאת מספקת סטייל וחוויה שמכוניות אחרות פשוט לא יכולות להתחרות בה.

פה כדאי להסביר שבאירופה אנשים סובלים מהתמכרות קשה לוויטמין D. כן, השמש שכאן שולחת אתכם למזגן היא התרופה שלהם. בשביל מנה גדולה הם מוכנים לעשות הכל, וזה כולל כמובן ויתורים כואבים כמו תא מטען מינימלי, נוחות סבירה ומחיר גבוה.

וכאן הטי־רוק קבריו מוכיחה מה היא באמת שווה. נכון שמדובר במבנה ג'יפוני, כלומר הכי שימושי שיש, אבל המושג “יחסי" פה הוא הסיפור. כי המכונית האחרונה שהקבריו מתחרה בה היא הטי־רוק הרגיל. רכב הפנאי הפתוח הזה מתחרה בכל מכונית אחרת שמציעה קרני שמש שוזפות וכאן הג'יפון של פולקסווגן הוא המנצח הגדול.

עם שני מושבים יותר מבמיאטה, גג נפתח אמיתי ותא מטען שמאפשר לאכלס ציוד לילדים, הקבריו הוא אחד הרכבים הפתוחים השימושיים ביותר. אפילו המחיר לא מופרך: באירופה הוא עולה כ־10% יותר מטי־רוק בעלות מנוע ותיבת הילוכים דומים, מה שאומר שבארץ הוא יכול היה להתחיל בפחות מ־200 אלף שקל. לא מחיר שיבריח את מי שכבר נכנס לאולם התצוגה של פולקסווגן.

אם יש סיבה שהמכונית הזאת לא תגיע לישראל, היא אולי אותן קרני שמש. מי שרוצה מכונית פתוחה בישראל מוותר על השימושיות, הנוחות והמרווח רק כדי לקבל כוויות בדרגה 3. כמו שאומרים, זבל של אדם שזוף אחד הוא היהלום של לבנבן אירופי אחר.

תעודת זהות / פולקסווגן טי־רוק קבריו

מנוע: טורבו בנזין, 1,498 סמ"ק. 150 כ"ס, 25.5 קג"מ
תיבת הילוכים: אוט', רובוטית כפולת מצמדים, 7 הילוכים. הנעה קדמית
ביצועים (יצרן): 9.6 שניות מ־0 ל־100 קמ”ש, 201 קמ"ש מהירות מרבית, 19.1 ק"מ לליטר במשולב
בטיחות: גרסת הקבריו לא נבחנה במבחן ריסוק פומבי, הרגילה קיבלה 5 מ־5 כוכבים במבחן הריסוק האירופי. בטיחות אקטיבית מלאה
אחריות: 3 שנים או 100 אלף ק"מ
מחיר משוער: מ־200 אלף שקל
רוח בשיער, שימושי למשפחה, מחיר יחסית לרכבים פתוחים אחרים
תיבת הילוכים רובוטית
ציון: 9