מה היית עושה לו ידעת שבמכונית שלך, במרחק 20 ס"מ מהפרצוף שלך או של מי שיושב לצדך, מותקן חומר נפץ מסוכן? לו ידעת שבתאונה הקלה ביותר שתגרום להפעלת כריות האוויר, יפרוץ זרם של חלקי מתכת לוהטים וירטש את הראש שלך או של הנוסע שלידך?



ואיך היית מרגיש לו ידעת שמי שאמור למנוע את הסכנה הזאת – אנשי משרד התחבורה הישראלי – לא פועלים כדי לסלק את הסכנה מהמכונית שלך, אף על פי שהם יכולים לעשות את זה?



פרשת הכריות המתפוצצות באופן לא מבוקר החלה בתחילת שנות ה־2000 והתפוצצה ברעש גדול במחצית שנת 2014, כלומר לפני כמעט שנתיים. כיום ידוע שמדובר בכריות אוויר שהתקינו 20 יצרניות רכב בעשרות מיליוני מכוניות בארצות הברית (בחלק מן המכוניות הותקנה יותר מכרית אחת), ובעשרות או מאות מיליוני מכוניות נוספות שנמכרו ברחבי העולם, כולל גם אצל לפחות 16 יצרניות שמיוצגות בישראל.



לפני שבועיים הרחיב מינהל הבטיחות בדרכים הפדרלי האמריקאי את היקף הקריאות לתיקון של כריות האוויר הקטלניות מתוצרת החברה היפנית טקאטה. לפי הערכות שונות, עומד כעת מניין הכריות שאמורות להיות מוחלפות לפני שיגרמו לאסון על כ־100 מיליון - כלומר, שזאת הקריאה לתיקון הגדולה ביותר בתולדות תעשיית הרכב מאז ומעולם.



במקביל להרחבת היקף התיקונים הודיעו אנשי המינהל שכעת, לאחר שחקרו את הנושא ביסודיות, יש בידיהם ממצאים מדעיים שמצביעים על שורש הבעיה אשר גרמה למותם של יותר מ־14 בני אדם ולפציעתם של למעלה מ־1,000: בכל הכריות הללו נמצא מנגנון הפעלה אשר מכיל חנקת אמוניום, שהוא חומר נפץ אלים אשר משמש גם טרוריסטים להרכבת מטעני חבלה.



מנגנון ההפעלה שמכיל חנקת אמוניום, שמשמשת גם להכנת מטעני חבלה. צילום: רויטרס
מנגנון ההפעלה שמכיל חנקת אמוניום, שמשמשת גם להכנת מטעני חבלה. צילום: רויטרס



הדבר החמור ביותר בתקלה הזאת, ובשונה מכל הקריאות לתיקון הבטיחותיות האחרות, הוא שמדובר בתקלה שמחמירה ככל שחולף הזמן. במילים אחרות, לא מדובר רק בכשל סדרתי רגיל שעלול לגרום לתאונה, אלא בכשל שהופך חמור מיום ליום בגלל חשיפה מתמשכת לחום וללחות. וזה צריך להטריד במיוחד אותנו, הישראלים. כל יום קיץ דביק ולח מגדיל את הסיכון שמישהו מאיתנו או אחד מיקירינו ייפגע או אף ייהרג כתוצאה מכרית אוויר פגומה.



בסיכון גבוה


טקאטה, יצרנית כריות האוויר השנייה בגודלה בעולם, בחרה בחומר הזה מפני שהוא זול יותר מחומרים אחרים שבהם משתמשים יצרני כריות אוויר אחרים לאותה מטרה, ותוך שמהנדסיה מתעלמים מתקלות ומסימני האזהרה לחוסר היציבות של החומר ונטייתו להתפוצץ בעוצמה רבה מזו שלה תוכנן מראש.


מינהל הבטיחות בדרכים האמריקאי, שביצע חקירה חיצונית מטעמו ובה בדק, בין השאר, את ממצאיהן של שלוש חקירות אחרות - שבוצעו על ידי טקאטה עצמה, על ידי הונדה (שהיא ככל הנראה היצרנית שרכשה הכי הרבה כריות כאלה) ועל ידי התאגדות מיוחדת של יצרניות רכב שהוקמה במיוחד כדי לטפל בפרשה - מצא כי תכנון לא מתאים של מנגנון הניפוח מאפשר ללחות לחדור מבעד למכל המתכת שבו מאוחסן חומר הנפץ, וזו הופכת אותו לבלתי יציב. תהליך ההידרדרות של חנקת האמוניום מואץ ככל שהסביבה לחה וחמה יותר.



במצבו הירוד מתפוצץ חומר הנפץ בעוצמה רבה כאשר מופעלת כרית אוויר, וזאת אפילו במקרים של תאונת פגוש קלה שלא אמורה לגרום לנפגעים. או אז מרסק החומר את מכל האחסנה לרסיסים ואלה עפים לתוך חלל הרכב ומרטשים את כל העומד בדרכם.



לאחר הכפלת מספר הכריות שכלולות בקריאה לתיקון פרסם מינהל הבטיחות האמריקאי הודעה רשמית ובה מצוטט שר התחבורה אנתוני פוקס כך: “(מדובר ב)צעד משמעותי של משרד התחבורה האמריקאי בהגברת הפיקוח על (מעשיה של) חברת טקאטה והובלתה לפעולה בשמם של נהגים ונוסעים בכל רחבי אמריקה. האצת הקריאה לתיקון והרחבתה מבוססת על ראיות מדעיות, והיא תגן על כל האמריקאים מפני מנגנוני הניפוח שעלולים להפוך לבלתי בטוחים".



היות שמדובר במספר עצום של כריות, ומכיוון שיצרניות הכריות לא מסוגלות להתמודד עם היקפי ייצור כה גדולים, חולקו כל המכוניות הנגועות לחמש קבוצות, באופן שבו ניתנת עדיפות לתיקון של המכוניות שמצויות בסיכון גבוה – למשל כאלה שנמצאות במדינות שבהן אקלים חם ולח.



“צעד משמעותי בהגברת הפיקוח".  שר התחבורה האמריקאי אנתוני פוקס. צילום: רויטרס
“צעד משמעותי בהגברת הפיקוח". שר התחבורה האמריקאי אנתוני פוקס. צילום: רויטרס



לא רציניים


אתר האינטרנט של משרד התחבורה הישראלי אמור לפרסם את כל הקריאות לתיקון שמבוצעות בישראל, אלא שבשונה מן האתר האמריקאי, אצלנו יתקשה מאוד בעל המכונית לפענח האם גם מכוניתו זקוקה לתיקון סדרתי בעל משמעות בטיחותית.



סריקת האתר בשבוע שעבר העלתה שמתוך 16 המותגים שנקראו לתיקון בארצות הברית, רק שישה פרסמו קריאות לתיקון של כריות אוויר בישראל. וגם אם אדם מצליח להתגבר על סרבול האתר ולחקור אותו, הוא יתקשה להבין במה דברים אמורים, מפני שכל אחד מששת היצרנים שהכריזו על קריאות בישראל מתאר את התקלה אחרת.



כך למשל היא מתוארת בקריאה של מיצובישי לאנסר: “עקב חשש לחדירת לחות, בהפעלת כרית נוסע בזמן תאונה, יחידת הניפוח עלולה לגרום לפליטת גבישים של מארז היחידה".



לגבי סובארו אימפרזה נכתב: “תקלה בגרסת SPI של יחידת ניפוח כרית האוויר (מחולל גז) של כריות האוויר של הנוסע הקדמי".



“תקלה בגרסת SPI של יחידת ניפוח כרית האוויר של הנוסע הקדמי". מתוך הקריאה של סובארו. צילום: רוטירס
“תקלה בגרסת SPI של יחידת ניפוח כרית האוויר של הנוסע הקדמי". מתוך הקריאה של סובארו. צילום: רוטירס



על מגוון דגמי הונדה נכתב: “יחידת ניפוח כרית אוויר צד נהג עלולה לפזר חלקיקי מתכת בזמן פתיחה".



ואילו אצל ניסאן מתוארת הסכנה כך: “במקרה של הפעלת כרית אוויר נהג, הלחץ הפנימי במחולל הגז בה עלול לעלות באופן חריג ובמקרה קיצוני לגרום לקריעת בית מחולל הגז של כרית האוויר של הנהג".



אבל על אף חוסר האחידות בתיאורים וחרף העובדה שלא כל יצרניות הרכב הנוגעות בדבר פרסמו קריאות לתיקון, המשמעות של כל אחת מן הקריאות של יצרניות הרכב היא אחת: אם במכונית שלכם מותקנת כרית אוויר בטיחותית שמנגנון הניפוח שלה יוצר על ידי חברת טקאטה והיא מכילה חנקת אמוניום – הרי שהפעלתה עלולה לרסק את מכל המתכת שבתוכה ולשלוח חלקי מתכת שעלולים להרוג אתכם.



אולם התלונות העיקריות לא צריכות להיות מופנות ליבואני ויצרני הרכב אלא כלפי מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי. בעוד שבארצות הברית מקפיד משרד התחבורה, באמצעות מינהל הבטיחות, לפרסם לציבור את כל המידע שברשותו – בישראל אין כל עדות לכך שמישהו במשרד התחבורה בכלל מתייחס לנושא הזה ברצינות.



ובעוד שמינהל הבטיחות האמריקאי הטיל כבר קנסות בסך 200 מיליון דולר על חברת טקאטה מכיוון שזו הסתירה מידע, הנהלים והחוקים בישראל בתחום הקריאות לתיקון בכלל לא מגיעים עד ליצרניות הרכב ולכן גם לא מזיזים להן. הבעיה במקרה הזה היא שייתכן שחלק מיצרניות הרכב מבצעות הערכת סיכונים ומתאמצות לפתור את הבעיה שלהן במדינות שבהן הן צפויות לעונשים. כלומר, לא בישראל.



ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: “מאחר שאינך מתייחס לתגובותינו בצורה עניינית, אין לנו עניין להשיב לטענות".