רק בשבוע שעבר דיווחנו לכם על אופל גרנדלנד PHEV, ההיברידי הנטען, ממעמקי היער השחור, הצבוע כעת בשלג מקסים. היום נעבור למעלה מאלף קילומטרים מדרום גרמניה היישר לחבל קטלוניה שבספרד כדי לספר על פיג'ו 3008 PHEV, גם הוא נטען, נוסע על חשמל ומשלב במקרה הצורך מנוע בנזין. כמו הנציג מבית אופל גם ה־3008 מציג יכולות 4X4 למיטיבי שטח.

כן, קוראים יקרים, אם הרמתם גבה, אז זה בצדק. אתם חוזים בקרב ראש בראש, פגוש מול פגוש על לבו של הקונה ההמום. רק מה, לא נעים, אפשר לומר אפילו “מביך“, שני המועמדים שייכים לאותה משפחה. נכון, זה גרמני ותיק, והשני צרפתי בעל ייחוס, אבל קונצרן PSA, שבין היתר הוא בעליהם של פיג'ו וסיטרואן, רכש לפני כשלוש שנים את אופל, כך שהתחרות היא פנימית, ואותו מוח עומד מאחורי העסקה שנרקמת מעל לראשכם. 

אלא שאנשי PSA אומרים שלא בדיוק מדובר באותו גבר בשינוי מעיל. אומנם היכולות, כמו שבקרוב תבינו, הן כמעט אותן יכולות. מנוע, הספק, מומנט, אבל האופי של החתן שונה.

הגרנדלנד יותר מעונב, רשמי, הולך על המראה הסולידי שמבקש רשות להישאר בתוך הקופסה, ואילו ה־3008 לא סתם זכה בעבר בתואר “רכב השנה“. הוא נותן כניסה בערך כמו זו שאריאנה גרנדה נתנה בטקס הגראמי האחרון. זאת אומרת עם כל הרעש והצלצולים, כדי להודיע שהוא כאן וכדאי שהצלמים יתמקדו בפוקוס.

אבל אנשי PSA לא רק רוצים לבדל בין הרכבים, יש להם גם מטרה מוצהרת. המנכ“ל קרלוס טבארס קבע יעד: כבר בשנים הקרובות הוא רוצה שכל הרכבים שירדו מפס הייצור תהיה להם אופציה חשמלית, כזו או אחרת. חשמלית נטו או נטענת המשלבת בנזין וחשמל. אין מה לעשות, אירופה קבעה יעד להפחתת זיהום האוויר שמקורו ברכבים, וכל יצרנית שתחרוג מהתקן תשלם קנס שעשוי להיות כואב במיוחד.

אנחנו אומנם עדיין לא מרגישים את הגל החשמלי מגיע אלינו, במיוחד כשהטבות המס על רכבים ירוקים הולכות ונאכלות, אבל עולם הרכב פחות ופחות מדבר בנזין ויותר ויותר מדבר על אפס זיהום, או על רמת זיהום נמוכה. הוא צובע את עצמו בירוק של דשא ולא בשחור של אספלט. ה־3008, למשל, פולט 29 גרם פחמן דו־חמצני לקילומטר, שזה נתון בהחלט נמוך.

את ה־3008, עוד בגרסת הבנזין המסורתית, אהבתי - ולא רק אני, מדובר בבחירת ההמון. זה אולי הרכב שיותר מכל האחרים באזור החזיר את פיג'ו לקדמת הבמה ומאז יציאתו לשווקים ב־2016 הוא הצליח למכור למעלה מ־700 אלף יחידות.

הגרסה הנטענת לא שונה בצורתה מה־3008 הרגילה, אבל היכולות שודרגו וכמובן ההנעה. יש כאן מנוע בנזין בנפח 1,600 סמ“ק שאליו מצטרפים שני מנועי חשמל, אחד אחראי לגלגלים הקדמיים, השני לגלגלים האחוריים, מנועים שמוזנים מסוללות שיושבות בחלק התחתון של ירכתי הרכב.

מודה שבכל פעם מחדש הפגישה עם רכב חשמלי מפתיעה. הכוח הזה שממהר כל כך להגיע עם הלחיצה על הדוושה, כי אם מזראטי סיפרה לא מזמן שהיא כבר בשלב הניסויים על גרסה חשמלית, אז תאמינו לי שזו לא בושה לנהוג על אחד כזה. 

אחרי הניתוק מהשקע אפשר לנסוע כ־59 קילומטרים רק בעזרת מנועי החשמל. על זה גם בונים אנשי המכירות, שתיסעו על חשמל מהבית לעבודה ובחזרה, ובכך לא רק שלא תזהמו את הסביבה, אלא גם תחסכו מעצמכם תדלוק יקר.

אבל הרכב הזה הוא גם מהיר וחזק. קחו את מנועי הבנזין והחשמל, ותגיעו להספק של 300 כ“ס. תוסיפו לזה מומנט פסיכי של 52 קג“מ, תיבה אוטומטית בת שמונה הילוכים, וה־3008 יעופף על הכביש. על פי הנתונים, הוא יגיע מ־0 ל־100 קמ“ש תוך 5.9 ש', ומהירותו המקסימלית תהיה 235 קמ“ש.

כדי להמחיש את היכולות לקחו אותנו בקטלוניה לפרברי סיטג'ס, עיירת חוף קטנה, כ־40 דקות נסיעה מברצלונה. שם, באחד הכבישים הצדדיים, יש מעבר כמעט בלתי נראה לשבילון עפר שאורכו קצת יותר מקילומטר ובסיומו עומד שער הכניסה הישן לאוטודרום טראמאר. 

האוטודרום הוא אחד ממסלולי מרוצי המכוניות העתיקים באירופה. הוא נפתח ב־1923, אורכו כשני קילומטרים, צורתו אובאלית, וממישור הוא הופך בסיבובים לקיר בזווית של 60 מעלות. המרוצים הרשמיים האחרונים שנערכו עליו היו אי־שם בשנות ה־50, ומאז הוא כמעט נטוש. אם מגיעים אליו, זה משום שהוא בדרך לחוות התרנגולות הסמוכה.

אנשי פיג'ו פתחו את המתחם במיוחד כדי שה־3008 יפגין עליו יכולות, והרכב הזה טס. אומנם המשטח זקוק לחידוש ולתיקון, אבל ניתן להרביץ עליו, לטפס על הקירות, והצרפתי הזה התמסר בכיף. 

מצטער, אבל כמה שניסיתי, לא הצלחתי לשבור את שיא ההקפה השייך לקרלוס סאינז הספרדי, שעשה זאת לפני שמונה שנים ב־42.6 שניות עם אאודי R8.

מהמסלול המאתגר הורידו אותנו למסלול שטח סמוך כדי להוכיח שיכולות העבירות של ה־3008 הן לא רק איור בחוברת הנלווית. העברנו למצב נהיגה 4X4, והרכב עבר בקלות את ערימות הבוץ, לא נרתע משיפועים וגם הפגין יכולת מרשימה בבקרת הירידה במדרון. הנה עוד שימוש לרכב הפנאי המרשים.

ה-3008 הייבריד 4, כך נקראת הגרסה הנטענת, יגיע כמובן עם כל האבזור הבטיחותי המוכר של בקרת שיוט אדפטיבית ובלימה בזמן חירום. הוא אמור לנחות בישראל רק בחציה השני של השנה, אבל כבר אני אומר שהוא לא יהיה זול. בכל זאת גרסה נטענת, 300 כ“ס, 4X4. למי שזה קצת כבד עליו, בהמשך תגיע גם גרסה נטענת ללא הנעה כפולה ועם הספק של 225 כ“ס שתהיה מן הסתם זולה יותר. 

אנשי פיג'ו הפגיזו חזק באותה בשקה. הם הביאו לא פחות ארבעה רכבים ביניהם ה־208 וה־2008 החשמליות שעליהן כבר סיפרתי, אבל גם את ה־508 ההיברידית, נטענת. אותו רכב מנהלים מרהיב שאת גרסת הבנזין שלה כבר פגשנו והתרשמנו ממנה לטובה. 

גם כאן יש רכב שמסוגל לעשות את 54 הקילומטרים הראשונים על חשמל ואז במקרה הצורך לשלב את הבנזין. הספק משולב של 225 כ“ס, תאוצה של 7.9 ש' מ־0 ל־100 קמ“ש ומהירות מקסימלית של 240 קמ“ש. 

רכב יפה מבפנים ומבחוץ, אבל למי שסובל מכאבי גב ומבעיות של כניסה ויציאה ממכוניות ספורטיביות מומלץ לבדוק אם היפיופה הזו מתאימה לו. על יופי לפעמים משלמים בנוחות.

אז בתוך שבוע פגשנו את אופל גרנדלנד ופיג'ו 3008 הייבריד 4. אותם ממדים, אותן יכולות, אותם הורים. אם הייתם מצמידים אותי לקיר, מאיימים עם קלצ'ניקוב ושואלים "את מי?", הייתי כנראה אומר שאת ה־3008. עם כל הכבוד לאופל, בעל האופי הסולידי והרזומה המרשים, אי־שם בגילי המתקדם התחלתי לחפש רכבים שגם מלטפים בנהיגה וגם עפים על עצמם.

 הכותב היה אורח של פיג'ו

גלגלים רזרביים

 בימים האחרונים רצים מהשקה להשקה. כלמוביל הנחיתה את רכב המיני המצליח יונדאי I10 (בתמונה למטה), שמאז הגעתו ב־2008 נמכרו בישראל כ־54 אלף רכבים. הרכב יגיע בגרסה ידנית, שמחירה יחל ב־70 אלף שקל וגם בגרסה אוטומטית שמחירה יחל ב־80 אלף שקל. חייבים להודות שהרכב נראה טוב, עדכני. הוא מגיע עם מנוע בנפח 1,200 סמ“ק, מערכות בטיחות מתקדמות ובגרסה האוטומטית עם גיר רובוטי, שאנשי יונדאי מתחייבים שהוא עובד בצורה נפלאה. מקווה שנוכל לבדוק זאת.

יונדאי I10.  צילום: יח"צ
יונדאי I10. צילום: יח"צ

חברת לובינסקי חנכה את אופל קורסה החדשה, הסופר־מיני שמגיעה לכאן עם הדור השישי. בכל זאת קצת כבוד לרכב שיצא לאוויר העולם לפני 37 שנים. הקורסה תגיע בגרסה אוטומטית, עם אפשרות בחירה בין שני מנועי 1,200 סמ“ק טורבו, אחד בעל הספק של 100 כ“ס והשני בעל הספק של 130 כ“ס, מחירה יחל ב־106 אלף שקל. באופל מספרים על רכב מהיר וקל משקל, שנבנה על הפלטפורמה החדשנית של קבוצת PSA, שבעזרתה השיל ממשקלו 108 ק“ג לעומת הדור היוצא.

 קבוצת UMI הגדילה את היצע הדגמים של שברולט בלייזר, כשהוסיפה לבחירה גם מנוע 2,000 סמ“ק טורבו שיודע לתת הספק של 230 כ“ס ומומנט של 35.7 קג“מ, המתקבל כבר ב־1,500 סל“ד. מדובר במנוע קצת יותר צנוע לעומת הבלייזר שכבר משווק כאן עם מנוע 3,600 סמ“ק, אימתני. מחיר המצטרף החדש - 285 אלף שקל.