׳מגיפת הקורונה הביאה איתה מציאות חדשה לישראל׳. זה כנראה אחד המשפטים שממחישים הכי טוב את המונח ׳לשון המעטה׳, שהרי שגרת יומם של תושבי ישראל (ושל כל העולם, בעצם) השתנתה לחלוטין לפני חודשיים בערך, ועד להודעה חדשה כולנו נאלצים ליישר קו לפי היומיום החדש.

אחד התחומים שבוודאי השתנה מאוד הוא כל תחום ההתניידות שלנו כאזרחים. נכון, בימים של סגר על חלקים גדולים באוכלוסייה - שלא לדבר על הנחיות ריחוק חברתי - רוב ההתניידות שאנחנו מבצעים היא בין חדרי הבית השונים (עם עצירות התרעננות במקרר, כמובן), אבל מפעם לפעם מתעורר הצורך להרחיק קצת יותר מפתח הבית.

כמובן שהדברים אמורים בעיקר עבור מי שמוגדר כעובד חיוניֿ, או במקרים של יציאה למטרות רכישת מזון או תרופות, אבל בשורה התחתונה גם בתקופה זו אנחנו נאלצים לפעמים להסתמך על עוד פתרון מעבר למה שכבר הכרנו. הסיבה המרכזית לכך היא צמצום רציני באפשרויות התחבורה הציבורית בתקופת הקורונה.

צמצום המתבטא בביטול קווי אוטובוס, שינויים בתדירות ובזמינות שלהם, השבתה של רכבת ישראל, כמו גם החשש של כולנו משימוש באמצעי תחבורה צפוף באופן יחסי, בעידן שבו אנחנו נדרשים להקפיד על דיסטנס מסוים מאנשים אחרים. בהתחשב בכל זה, ועל מנת לעשות מעט סדר בדברים, הנה אפשרויות ההתניידות העומדות לרשותנו כעת:

נסיעה ברכב פרטי
עד להודעה חדשה, הנסיעה ברכב הפרטי מותרת, בתנאי שמס׳ הנוסעים ברכב לא עולה על 2 נוסעים (כלומר, נהג + נוסע). יתאפשרו חריגות מכלל האצבע הזה במקרים של הסעת אדם לצורך רפואי כלשהו, העברה של קטין בין הורים גרושים, הסעה של קטין שהאחראי עליו נדרש לצורך חיוני או לטובת טיפול במסגרת רווחה כלשהי.

אלו מבינכם שמחזיקים ברכב פרטי כבר ודאי שמו לב שבמהלך משבר הקורונה עיקר ההוצאות על אחזקת הרכב הן אלו הקשורות לביטוח שלו, שהרי צריכת הדלק אצל רובינו הצטמצמה באופן דרמטי, ושפתאום בעיות כמו פקקים נראות כמעט דמיוניות. במובן הזה, העניינים מתחילים להסתבך עבור מי שאין בבעלותו רכב פרטי. 

השכרת רכב
אם כבר נגענו (עם כפפות!) בתחום ההשכרה, חשוב לזכור שגם - ואולי דווקא - השכרת רכב בתקופת הקורונה נחשבת לפתרון די יעיל ובטיחותי. בטח כשלוקחים בחשבון את העובדה שרק מעטים מאיתנו עדיין משתמשים ברכב באותה התדירות של הימים שלפני המגיפה, שהכבישים ממילא פתוחים על גבול הריקים, ושהאופציה הזאת בעצם מאפשרת לנו לשלם רק על ימים שבהם אנחנו זקוקים לרכב, מבלי ״לממן״ אותו כשאנחנו בבית ולא באמת יוצאים לשום מקום. כמעט מיותר לציין, שעל הישראלים שיבחרו בהשכרת רכב חלים אותם הכללים וההנחיות שהגדיר משרד הבריאות גם עבור מי שמשתמש ברכב הפרטי שלו. 

חיטוי ההגה (צילום: Shutterstock)
חיטוי ההגה (צילום: Shutterstock)

נסיעה במונית
גם השימוש במוניות מותר בשלב בזה, אבל גם הוא כמובן בכפוף לשמירה על כללי הזהירות המתבקשים. בין היתר הגבלה של נוסע אחד בלבד היושב במושב האחורי, ושמירה על חלונות הרכב פתוחים למטרות אוורור. מה שכן, אם פעם מרבית הבקשות שלנו מנהגי המוניות נגעו לסוגיית המוזיקה ברכב, או לעוצמת מיזוג האוויר, כרגע מומלץ יותר להתעקש שכל היושבים ברכב יהיו מוגנים בעזרת מסכת פנים וכפפות. 

קורקינט עם מסכה (צילום: Shutterstock)
קורקינט עם מסכה (צילום: Shutterstock)

רכיבה על אופניים / קורקינט
גם האפשרות הזאת עדיין קיימת עבור מי שבשבילו מדובר בפתרון רלוונטי. קצת פחות בבואנו לערוך קניות, או כשצריך להתרגל לרעיון של נשימה בזמן מאמץ דרך מסכה, אבל עד להודעה חדשה ניתן להשתמש באופניים או קורקינט לאותן מטרות שההנחיות הכלליות מתירות. אגב, במידה ומדובר באופניים/קורקינט הניתנים להשכרה לטווח קצר, כנראה שזה לא יהיה רעיון רע להקפיד על אמצעי מיגון כמו כפפות, בשל אופי השימוש והפוטנציאל של כמות המשתמשים באמצעי התחבורה הזה. 

מכאן בעצם רק נותר לאחל לכולנו שעד מהרה נוכל להתנייד בדיוק כמו שאנחנו רוצים, לאיזה מרחק שנרצה, ולטובת כל מטרה העולה בראשנו. 

באתר משרד התחבורה ניתן למצוא בכל עת עדכונים לגבי שינויים והתאמות בעקבות ההתמודדות עם הנגיף, עד אז, שימרו על עצמכם, וסעו בזהירות.