רק מהמחשבה על השם המפורש “פורד פוקוס" אני מתחיל לנקר בעמידה. זוכרים את אותה מכונית שאכלסה בהמוניה את ציי הרכב אי־אז כשהיינו צעירים? מכונית שהפכה לכל כך מונוטונית ואפרורית, עד שבסוף אפילו פורד הגדולה נעלמה מטבלת המכירות, והשאירה את הבמה לנציגות הקוריאניות והיפניות.

כדי לחזור לעניינים פורד הייתה חייבת איזה מעורר תיאבון פסיכי, ואני מתכוון לרכב אמיתי ולא לסרט החובה “פורד נגד פרארי". חשבתי יותר על משהו בסגנון המוסטנג המיתולוגית, אבל תאמינו לי שגם הפורד פוקוס אקטיב X יכולה לעשות עבורם את העבודה.

נכון שתקופת הקורונה היא לא אידיאלית להצגת רכב חדש, מתכון ללהיט, אבל אם אתם בעניין של רכישת קרוסאובר קומפקטי, קצת שונה מהעדר, חתיכת שיחוק - תבדקו את הגברת הנ"ל וגם בגלל המחיר - 132 אלף שקלים.

עזבו את צורת ההאצ׳בק שאליה נחזור בהמשך, אני מדבר על נהיגה. ברוב רכבי המיינסטרים, כשאנחנו באים לספר לכם על יכולות וביצוע, אנחנו מתחשבים ברמת המחיר, בקהל היעד, וזה כמובן מגיע לסיומת בסגנון “לצרכים היומיומיים, הרכב הזה ממש עושה את העבודה". זאת אומרת, סעו למשרד שלכם באזור התעשייה, תחזירו את הילד מהחוג, אבל אל תעברו במסלול המרוצים בשדה תימן.

פה, מהשנייה הראשונה, מהרגע שלחצתי על הדוושה כדי לשחרר את הרכב מעמידה, משהו התרחש ביחסים המורכבים בין גבר לחתיכת פח. בהתחלה חשבתי שאולי איבדתי את התחושה בכף רגלי הימנית, ואולי מוטב שנעבור אצל רופא המשפחה בדרך חזרה מהסחנה. 

אבל לא, זה הרכב. הוא רק מחכה שיריצו אותו. אופי שובב, אנרגטי, יודעים מה? לא בטוח שכל חובבי המיינסטרים בכלל מתאימים לשידוך. אלה שמחפשים חיים שקטים ורגועים בכבישי הפרברים, יש לנו מועמדים עם אופי שמתאים בול עבורכם.

אומנם ברחבי העולם האקטיב X משווק עם מנועי בנזין 1,000 סמ"ק ו־1,500 סמ"ק בעלי הספקים שונים, אבל דלק מוטורס, היבואנית בישראל, בחרה להביא הנה רק דגם אחד בלי אפשרות בחירה - מנוע 1,500 סמ"ק בעל הספק של 182 כ"ס, המנוע הכי חזק בהיצע.

מדובר במנוע הנעה קדמית, שלושה צילינדרים, בעל מערכת לתזמון שסתומים משתנה והזרקת דלק ישירה ועקיפה ללחץ נמוך. מנוע שאליו מחוברת תיבת הילוכים פלאנטרית, אוטומטית, בעלת שמונה יחסי העברה.

התוצאה היא אגרסיבית. אין ברכב הזה עידון ורוגע, אלא דרייב. יש פה מומנט של 24.5 קג"מ, שמופיע כבר ב־1,600 סל"ד. זה מהיר ועצבני. זה רכב שהתאוצה שלו מ־0 ל־100 קמ"ש היא תוך 8.4 שניות. לא את זה ציפיתי לפגוש, ועם נתונים כאלה אין אפילו אפשרות לנקר.

נסיעה שגרתית הפכה לפאן, מעבר למצב ספורט רק חידד את התחושות. יש לרכב אחיזת כביש, הוא לא מתרגש בפניות חדות, וחייבים לציין את היכולת שלו לחלוף על פגעי כביש שמפוזרים באזור, ככל הנראה בגלל מתלה אחורי רב־חיבורי. גם בידוד הרעשים ראוי לציון, אבל הוא בטח לא הרמטי.

אגב, יש פה חמישה מצבי נהיגה שביניהם אפשר לבחור. נורמלי, חסכוני, ספורט ושניים לנהיגה יותר מאתגרת של שטח ומצבי החלקה. למרות היומרה להיכנס לעומק השטח, פחות הייתי ממליץ על האפשרות הזאת. בדרך כלל אני נוהג לפתוח כתבות בתיאור המראה החיצוני, מספר קצת על הפנים, אבל שוב, פוקוס אקטיב X נותן דגש גם על ממד הנהיגה - וזה לא דבר אופייני.

לגבי המראה, רכב ההאצ׳בק בעיניי יפה וצעיר. אני נהגתי על אחד בצבע בורדו שבהחלט החמיא והבליט אותו בכביש. יש לו ספוילר אחורי, צמד מפלטים. אין תלונות. בכל הנוגע לפנים, ראינו רכבים מרשימים ממנו. הפלסטיקה לפעמים אפרורית מדי, מסך המולטימדיה הצף לא גדול, והגרפיקה בו די מנומנמת, אבל לזכותה ייאמר שהיא לא מאיימת וקלה להתמצאות.

מה שכן, יש פה ריווח מרשים. בסיס הגלגלים עומד על 270 ס"מ, ולכן ליושבים מלפנים ומאחור אין בעיה של צפיפות ומחנק. תא המטען אינו גדול מדי, 341 ליטרים, אבל בנוי נכון להטענה. בפורד ידעו שהם צריכים להתאמץ הרבה יותר. הם גם נכנסים לשוק שהוא רווי ברכבים דומים ואין מה לעשות - השם שלהם מפעם כבר לא עושה רושם מול ענקים כמו יונדאי, קיה וטויוטה.

לכן, במחיר הזה, צריך להביא בחשבון את הביצועים המרשימים ובטח את חבילת האבזור הנלווית, שכוללת בין היתר כניסה והנעה ללא מפתח, קיפול חלונות חשמליים ובקרת אקלים מפוצלת.

גם חבילת הבטיחות כאן שייכת לרמות הגבוהות וציונה הוא 7, מרשים. אפשר למצוא כאן בין היתר בקרת שיוט אדפטיבית, שמירת נתיב אקטיבית ששומרת גם במרכז הנתיב, ובטח את בלימת החירום האוטונומית.

אם יש נקודה שבה הפוקוס אקטיב יכול ליפול במעט מהמתחרים, היא נמצאת בצריכת הדלק. היום, כשלא מעט רכבים הם היברידיים, לוטשים עיניים לחשמל, פה עדיין מדובר במנוע בנזין. אומנם ידעו לדווח שהוא משתמש בטכנולוגיית ניתוק צילינדרים כשהוא לא מתאמץ כדי לחסוך בדלק ולצמצם את הפליטה, אבל את הנסיעה סיימנו עם ליטר בנזין על כל 12 קילומטר. ראינו כבר רכבים חסכוניים יותר.

לאקטיב X אומנם רמת גימור אחת, אבל ישנה אפשרות לרכוש באותו מדף את האקטיב טורר. מדובר באותו רכב רק למי שמחפש ממדים גדולים יותר, משפחתיים. אם האקטיב X אורכו 440 ס"מ, הטורר כבר מגיע ל־469 ס"מ, וזה כמובן משפיע על תא המטען, שחשוב ללא מעט. התא צומח מ־341 ליטר ל־575 ליטר, בהחלט מספק, ומחירו לא פחות אטרקטיבי - 136 אלף שקלים.

יבואני פורד יודעים שהמותג חייב לעבור החייאה בעזרת דפיברילטור, אותו מכשיר שמחזיר את קצב הלב לפעולה סדירה בעזרת שוק חשמלי. האקטיב X הוא בהחלט כזה. אם את 2019 פורד סיימה במקום 28 בטבלת מכירת הרכבים הפרטיים בישראל, כעת יש פה אופציה מעניינת לשינוי מיקום (כפוף לתנאי הקורונה). 

פורד פוקוס אקטיב
מנוע 1,500 סמ"ק
הספק (כ"ס/סל"ד) 182/6,000
מומנט(סל"ד/קג"מ) 1,600/5.24
תאוצה (100-0 קמ"ש) 8.4 ש׳
מהירות מרבית (קמ"ש) 211
משקל (ק"ג) 1,442
בסיס גלגלים (ס"מ) 270
אורך (ס"מ) 440
קבוצת מיסוי ירוק 5
מחיר: 132 אלף שקל
למה כן? לא עוד רכב השייך לקטגוריית “עממיקו"
למה לא? פורד, מאיפה זה נשמע לי מוכר?

גלגלים רזרביים

ניסאן אריה (צילום: NISSAN)
ניסאן אריה (צילום: NISSAN)

בשנה הבאה בירושלים הבריאה. ניסאן השיקה במתחם ביוקוהאמה, יפן, את אריה (בתמונה למטה). קרוסאובר קופה חשמלי, שאמור להגיע ב־2021 גם אלינו. אריה מבוסס על רכב קונספט בשם דומה שהוצג בשנה שעברה בתערוכת הרכב בטוקיו. הוא יגיע בגרסאות הנעה קדמית והנעה כפולה, ועל פי היצרן בחלק מהגרסאות הוא יוכל לעבור עד 500 קילומטר מטעינה לטעינה. אריה יציג את הדור השני של מערכת הפרופיילוט שמקושרת למערכת הניווט ומסייעת לנהג במעבר בכבישים מהירים או בפקקים מעיקים. הפרופיילוט אמורה להתאים את הנהיגה לתנאי הדרך.

הלם ותדהמה. טויוטה עיצבה מחדש את לוגו החברה המוכר, והוא יותר לא יכלול את הכיתוב TOYOTA. הרעיון הוא להפיץ ערכים של פשטות, שקיפות ומודרניות וגם לדווח על כניסה לעידן חדש, מעבר מחברת מכוניות לחברת ניידות לכל.

במסגרת החדשנות, מזראטי היוקרתית הודיעה על השקת הרכב ההיברידי הראשון שלה. מדובר בגרסה מחושמלת־לייט לגיבלי. מכונית מרתקת שאמורה לנחות אצלנו כבר ברבעון האחרון של השנה הנוכחית. טוב, שמעתם היברידי, עכשיו אל תצפו לרכב פנסיונרים, החונה במיאמי. מדובר במנוע בנזין-טורבו בנפח 2,000 סמ"ק, ארבעה צילינדרים, שמשודך אליו אלטרנטור של 48 וולט ומגדש חשמלי. ההספק הוא 330 כ"ס, והוא מאיץ מ־0 ל־100 קמ"ש תוך 5.7 שניות. מהיר ודי ידידותי לסביבה.