"הקורונה השפיעה מאוד על תחום הרכב, הן על החברות עצמן והן על חברות ההשכרה כמו הרץ למשל, שנפגעו ולא הצליחו לשנות את המודל העסקי שלהן בזמן. הביקוש לליסינג ולהשכרות ירד בצורה ניכרת בחודשים האחרונים, וחברה שלא הצליחה לשנות את המודל שלה מהר, פשוט קרסה", כך מסביר ד"ר טיראן רוטמן, מנכ"ל חברת הייעוץ והמחקר פרוסט אנד סאליבן ישראל, "גם בתחום הטכנולוגיה, על אף הפיתוחים המתקדמים בתחום הרכב, שהקפיצו את התעשייה בשנים האחרונות, עדיין יש האטה. למשל, מדברים כל הזמן על חזון הרכב האוטונומי, אבל לצערנו הרב, התחזיות שיהיה רכב אוטונומי מוחלט בשנת 2024 הולכות להתבדות, ואנחנו צפויים להמתין כעשור נוסף עד שניסע ברכב שיסיע אותנו בעצמו".

רוטמן אומר שדווקא בתחום ה"רובוטקסי", המוניות האוטונומיות, יש תחזיות אופטימיות שכבר מוכנות להיכנס לשוק בתקופה הקרובה: "קורונה או לא קורונה, מדברים על כך שבשנתיים הקרובות המוניות האוטונומיות הולכות להיכנס לשימוש מעשי בניו יורק וברחבי ארה"ב. זאת הולכת להיות מהפכה בשוק, שללא ספק תקפיץ את תחום כלי הרכב האוטונומיים כמה שלבים קדימה".

רכב חשמלי בטעינה (צילום: אינגאימג)
רכב חשמלי בטעינה (צילום: אינגאימג)

עד כמה אנחנו קונים מכוניות בימים אלה? מתברר שלא רק הציבור הישראלי קונה מהן פחות, אלא גם בעולם המגמה דומה. "כיום אנשים פחות נכנסים לסוכנות רכב ומצביעים על הרכב עם הניילון שהם רוצים. זה קורה, אבל באחוזים קטנים יותר מבעבר. אנשים, ובפרט בישראל, קונים רכב בליסינג, אם בכלל. אין ספק שהקורונה גרמה לשינוי בתפיסה של בעלות הרכב. לפני עשור או 20 שנה, היינו קונים רכב ומחשיבים זאת כנכס, אלא שככל שחולפות השנים, אנחנו מבינים שלא רק שרכב אינו נכס, אלא שהוא הוצאה. המעבר לעבודה מהבית והשימוש הפחות בכלי הרכב המשפחתיים גרמו בעיקר לצעירים לחשב מסלול מחדש ולא להיות בעלים של רכב, אלא לעבור לשימוש במודלים שיתופיים".

המודלים של הרכבים השיתופיים כמו קאר 2 גו, החלוצים בתחום, וחברות נוספות שנכנסות בימים אלה לשוק, הם, לפי רוטמן, הדבר הבא בשוק הרכב, אבל לא רק. "חברות רכב גדולות, וגם חברות השכרה וליסינג, צריכות לשנות את המודל העסקי שלהן כדי שיתאים לרוח התקופה. בסוף אנחנו עובדים הרבה יותר מהבית, יש פחות נסיעות, ואם יש פחות נסיעות, השימוש ברכב כרכב הולך להיות אחר קצת. הרי רובנו השתמשנו בנסיעות רק לעבודה, וכיום הרכב הופך למשהו שנועד להנאה, לנסיעות עם הילדים. לכן, אם הייתי יצרן רכב, הייתי יוצר רכב קצת אחר, יותר נוחות ויותר מרחב. משפחות שמשתמשות ברכב בעיקר לטיולים יביאו את הפונקציות הללו בחשבון מעתה והלאה. לצעירים, אגב, יש נטייה לקנות רכבים טכנולוגיים יותר. וזה עוד משהו שהיצרנים צריכים לשים לב אליו".

טיראן רוטמן (צילום: אייל טואג)
טיראן רוטמן (צילום: אייל טואג)

אחת המגמות הבולטות היא, כאמור, טכנולוגיה. וגם אם לא רכב אוטונומי מוחלט, יש חשיבה מתקדמת בכיוון כבר היום. "אם מה שהיה חשוב לנו בעבר הוא כמה כוח סוס יש לרכב שאנחנו קונים, היום כוח הסוס מחליף את עצמו בכוח הדאטה. הדאטה הוא המלך החדש", אומר רוטמן, "ובתוך זה אנחנו חושבים על המכונית כפלטפורמה דיגיטלית, ככוח מחשבי שיכול לעשות הרבה דברים. כבר בשנה־שנתיים הקרובות נראה פיתוחים טכנולוגיים שיאפשרו לאנשים לנהל את הקניות שלהם ואת ההזמנות שלהם דרך הרכב, בין אם בארנק דיגיטלי שישלם לנו באופן אוטומטי על החניה ובין אם בהזמנה מהסופר כשאנחנו עומדים בפקק".

מגמה נוספת היא פיתוח פלטפורמות ממוחשבות ברכב שיכולות לשמש הן את הרופא האישי והן לאבחון מצבי חירום רפואיים. "יש בישראל שבעה סטארט־אפים שעובדים כרגע על הנושא הזה ומשתפים איתם פעולה גם חברות הרכב הגדולות כמו הונדה, טויוטה, מיצובישי ועוד, שבהן כבר חושבים על הרכב של 2028. ב. מ. וו, למשל, פתחה אקסלרטור בישראל, שעובד בדיוק על פיתוח החיישנים הללו".
אומנם בסופו של דבר הקורונה עצרה את המכירות, אבל היא נתנה דחיפה רצינית למפתחי הטכנולוגיה, שהבינו שצריך לקחת הן את עולם הרכב והן את המודלים העסקיים של החברות שלב אחד קדימה.

ומהו השלב הבא? "אנשים יקנו בקרוב מאוד את הרכב שלהם אונליין", אומר רוטמן, "המודל העסקי של טסלה הוא הדבר הבא. בדיוק כמו שאנחנו קונים אוזניות או מחשב, לא רחוק היום שכך נקנה גם רכב. בעצם, זה כבר קורה".  

המכונית האוטומטית של גוגל (צילום: רויטרס)
המכונית האוטומטית של גוגל (צילום: רויטרס)

קבוצת כלמוביל

אם יש לכם יונדאי, מרצדס או מיצובישי, גם אתם חלק ממשפחת כלמוביל, יבואנית הרכב המובילה בישראל, שמוכרת בכל שנה יותר מ־50 אלף כלי רכב פרטיים ומסחריים, בין היתר מרצדס בנץ, סמארט, מיצובישי, יונדאי וקינג לונג (אוטובוסים). החברה הפרטית, בבעלותה של משפחת חרל"פ, חותרת למצוינות ומשמרת ערכים משפחתיים. החברה מעניקה שירותים שונים לכלל לקוחותיה, בין היתר שירותים פיננסיים באמצעות כלמוביל פתרונות מימון בע"מ, החברה הגדולה בישראל למימון רכב. כמו כן, ניתן לבטח את הרכבים בחברת הביטוח של הקבוצה, כלמוביל ביטוח.

יונדאי מבית כלמוביל הוא אחד ממותגי הרכב המובילים בשוק המקומי, ששובר מדי שנה את שיא המכירות בישראל בזכות מגוון עצום של מכוניות, מכאלה המיועדות לצעירים, דרך משפחות צעירות, רכבי מנהלים, קרוסאוברים ועד רכבים עם יכולות שטח ועוד. המותג ביסס את מעמדה של תעשיית הרכב הקוריאנית בישראל.

מרצדס בנץ מבית כלמוביל הוא מותג הפרימיום שהצליח לבסס את מעמדו בשוק הישראלי, כמו בכל העולם, כאשר בשנים האחרונות הצליח המותגי היוקרתי להיחשף ולהפוך נגיש גם לקהלים חדשים נוסף לאנשי העסקים, דרך דגמים המיועדים לצעירים ומשפחות צעירות בעיר הגדולה, שרוצים ליהנות מחוויה טכנולוגית מתקדמת ברכבם.

מרצדס (צילום: יח''צ)
מרצדס (צילום: יח''צ)

מיצובישי מבית כלמוביל הוא מותג שצמח בשנת 2019 ואוחז כיום בנתח שוק של 5.6% ממכירות כלי הרכב החדשים בישראל. מגוון הרכבים של היצרן היפני הוותיק והמוערך רלוונטי לקהל מגוון, אך בתקופה האחרונה ניתנה יתר תשומת לב לרכבי פנאי ושטח. הרכבים מיועדים בעיקר למי שמעוניין ברכבי שטח ופנאי. בתחילת השנה הושקו דגמי טרייטון, ספייסטאר ואטראז', וברבעון האחרון של השנה יושקו ארבעה דגמי SUV חדשים. החברה משקיעה במרכזי שירות מתקדמים ובמרכז לוגיסטי ממוחשב, 60 נקודות שירות וחלקי חילוף ו־ 1,300 עובדים שפרושים ברחבי הארץ. כמו כן, כלמוביל שמה לנגד עיניה, לצד הפעילות העסקית, גם ערכים של תרומה לקהילה, והיא תומכת בפרויקטים בתחומי הרווחה והחינוך.

צ'מפיון מוטורס

אחת מחברות הרכב הוותיקות בישראל שנוסדה בשנת 1965, משמשת בישראל כנציגה הבלעדית של יצרניות הרכב: פולקסוואגן, אאודי, סקודה וסיאט. מלבד פעילותה בתחום הרכב, החברה מעורבת  גם בפעילותה של "קרן אהרון גוטווירט", מי שייסד את החברה לפני יותר מ-55 שנים. הקרן תורמת לחיזוקה של החברה והכלכלה בישראל. החברה רואה עצמה אחראית להנחלת ערכי אחריות ושאיפה למצוינות וכן מטפחת את עובדיה ביצירה של מסלולי קידום בתוך החברה. מותגי הרכב שמייבאת החברה לישראל מעניקים לה אחיזה משמעותית בשוק. היא אחראית, בין היתר לטיפוח מותג אאודי עד להפיכתו למזוהה עם יוקרה ומצוינות, חיזוק המותג הוותיק פולקסוואגן, המהפכה התודעתית שעבר ציבור הנהגים בישראל ביחס לסקודה וכן לחיזוק תדמית סיאט כמותג רכב שמזוהה עם פאן, לייפסטייל צעיר, ספורטיביות ופנאי.