סוזוקי סוויפט היא מכונית תל אביבית, אין לי כמעט הגדרה אחרת. סופר־מיני שלפעמים ברחוב אחד אפשר לראות שתיים חונות אחת אחרי השנייה והשלישית מחפשת חניה, ממש לידן. זה הגודל המתאים, חוסר היומרה וגם המחיר היחסית צנוע. עד היום, מאז הגיעה אלינו ב־1986, נמכרו בארץ 50 אלף רכבי סוויפט, הדגם הנמכר ביותר של סוזוקי בישראל.

דווקא במשפחת סוזוקי, סוויפט לטעמי היא הפחות מיוחדת. באיגניס ובג'ימני יש קטע מקורי, לוויטארה ישנו המראה נכון, אבל סוויפט לעומתן היא די - לא נאמר סתמית, אבל גם לא ממש מיוחדת. בדור הנוכחי, שינויים חיצוניים כמעט לא תמצאו, מדובר באותה גברת בשינויים קלים באדרת (למשל גריל חדש, עיצוב מחודש של הפנסים הראשיים), אבל ישנם שני שדרוגים שעליהם ביקשו בסוזוקי להתעכב והם התוספת ה"היברידית" לשם וגם חיזוק רציני ודרמטי במערכות הבטיחות, סעיף שבו ליצרנית היפנית לקח הרבה זמן עד שהתעוררה.

סוזוקי סוויפט (צילום: יח''צ סוזוקי)
סוזוקי סוויפט (צילום: יח''צ סוזוקי)

ובכן נתחיל עם הקטע ההיברידי. כבר סיפרנו לא מזמן שבסוזוקי די מתחכמים עם ההגדרה המחייבת. אם רק לפני כמה שבועות דיווחנו על טויוטה יאריס ההיברידית, אז היא היברידית אמיתית, גם בשורשים, ולא סתם מחומצנת.

סוויפט, כמו איגניס שבחנו לא מזמן, נעזרת לצד מנוע הבנזין במערכת מיקרו־היברידית. מדובר בסוללת ליתיום־יון בקיבולת 10 אמפר־שעה, שבסך הכל מוסיפה 6.2 ק"ג למשקל ותפקידה הוא הוספת כוח בתחילת תנועה, בהאצה ובהנעת המנוע כשמערכת ה"עצור־סע" מתפקדת.
מדברים גם על הפחתת זיהום וחיסכון בדלק. אני לא יודע עד כמה המערכת סייעה לנושא כשנפגשנו, אבל סיימתי מבחן עם ליטר בנזין על כל 17 ק"מ, בהחלט נתון מרשים. היברידי מלא זה לא, מצטערים.

כמו שאמרנו, אם תחפשו שינוי, הוא נמצא בצד הבטיחותי. אין היום כמעט הורה שקונה רכב לילד ולא שואל את המוכר מה יש לו להציע, כמו הרשימות בימים שעוד היינו אורזים לטיול ארוך בחו"ל. בסוזוקי התקשו עד לאחרונה למצוא תשובות מתאימות, אז עכשיו הם באו לפצות עם מפרט ארוך ומקיף, שכולל בין היתר בלימת חירום, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעה על שטח מת במראות. הציון של האבזור הוא 7 גבוה. הנה, גם ההורים יוכלו לישון בשקט.

אז כבר פתרנו שתי סוגיות רציניות ברכב אחד, אבל איך סוויפט מתמודדת עם השאר? אנחנו מדברים על מכונית עממית, אז בסך הכל האיכות שפוגשים היא סבירה. יש פה מסך מולטימדיה מקורי בגודל 7 אינץ' ובקרת מיזוג דיגיטלית. אם משהו בכל זאת הפריע זה הגוון הכהה ששולט בפנים. הרי זו מכונית בהגדרה לצעירים, עירוניים, אז קצת צבע ואדרנלין לא היו מזיקים. אגב, הרכב מגיע ברמת גימור אחת, GLX, כך שנחסכת ההתלבטות.

מאחור, שני נוסעים יוכלו להסתדר בכיף, אפילו בנוחות. לא מצאתי שום משטח שיאתגר אותי בגובה או בברכיים. תא המטען, לעומת זאת, קטן, 242 ליטר בלבד, אבל הוא בנוי עם עומק, כך שעדיין ניתן לדחוס בו את ערימת הכביסה שמחזירים מההורים.

אז אחרי סיבוב היכרות התחלנו לנסוע. לסוזוקי מנוע בנפח 1,200 סמ"ק. זה מנוע דואל־ג'ט, שהוצג לראשונה ב־2014 וגם שירת נאמנה את בלנו ואת איגניס. כעת מדובר בדור חדש שלו, שהספקו צנוע ונחבא אל הכלים. 83 כ"ס שמקבלים תוספת של 3 כ"ס שלמים מהמנוע החשמלי.
נגדיר זאת ככה, סוזוקי יודעת למה היא אוהבת את העיר הצפופה. כאן, ברחובות הקטנים והצרים, כשנוסעים במהירויות נמוכות ומחפשים חניה דחוסה, היא המלכה האם, כשיוצאים החוצה למרחבים הפתוחים וכל מיני מכוניות ספורט צעירות מציעות לה קרב, אז היא מהר מבינה שזה לא מיועד לה.

לוחצים על הדוושה, ויש הרגשה של רוח וצלצולים. המנוע מכריז מיד “הנני כאן", עוד רגע מתפקע לו וריד ברקה. לא ממש כיף גדול לאתגר אותה במיאוצים, בעקיפות לחוצות, או בעליות של הכרמל, שם בילינו יחד. היא יותר בקטע של שיוט קליל. תבינו, עם האצה של 12.2 ש' מ־0 ל־100 קמ"ש לא רצים למסלול.

סוזוקי סוויפט (צילום: יח''צ סוזוקי)
סוזוקי סוויפט (צילום: יח''צ סוזוקי)


מה שכן, יש פה תיבת הילוכים רציפה שעושה עבודה חלקה ונעימה, והפעם אני אחרוג ממנהגי וכן אתייחס לפעולת הבלמים. הם היו מיוחדים בתפקודם, ואני מתכוון לטובה. בהתחלה הייתי צריך להתרגל, כי כל לחיצה, גם הכי קטנה, מיד הקרינה על תפקוד הרכב. שאפו. מה שפחות הרשים הוא ההתמודדות של סוויפט עם פגעי הכביש שהיא פגשה. לא רק הרעש נכנס לתא הנוסעים, גם מעבר על פני מכשולים ומהמורות מיהר להידחק פנימה. ואני מתכוון במיוחד בנסיעה עירונית אטית.    

סוויפט היא לא מכונית מושלמת, אבל לא סתם היא מתויגת כמכונית עירונית צעירה. ראיתם פעם את הדירות השכורות שבהן מתגוררים ילדיכם בעיר הגדולה? בלי מעלית, גרפיטי בחדר המדרגות, אז מה זה בשבילם רעשי מנוע ומתלים קשיחים? הם לא כמו המפונקים מהפרוורים, הם ייסעו במה שתקנו.

לכן במפעלי סגארה ביפן כבר משלימים את המשלוח הבא לארץ הקודש. בסוזוקי מתכוננים למכור השנה בישראל כאלפיים רכבי סוויפט חדשים, שיצטרפו לשוק יד שנייה פעיל במיוחד של הדגם. ככה זה, עם מוניטין של עשרות שנים לא מומלץ להתווכח. קבלות הרי לא חסרות.

גלגלים רזרביים

בשבוע הקרוב יחל שיווקו של ג'יפ קומפאס בגרסת פלאג־אין נטענת (בתמונה למטה). זאת אומרת, שילוב של חשמל ובנזין. מדובר בסוללה בעלת קיבולת של 11.4 קילוואט עם יכולת נסיעה של 50 ק"מ על חשמל בלבד, ובמקרה הזה המהירות המקסימלית תהיה 130 קמ"ש. הרכב, בעל ההנעה הכפולה, מסתייע כאמור במנוע בנזין־טורבו בנפח 1,300 סמ"ק. הוא יגיע עם שתי גרסאות, לימיטד ו־S מודל. הראשונה בעלת הספק של 190 כ"ס, והשנייה כבר עוצמתית עם הספק של 240 כ"ס. מחיר הרכב יחל ב־229 אלף שקל. לא נשכח לציין שלחובבי רכבי הבנזין נטו, קומפאס ינחת גם עם שלוש רמות גימור חדשות שמחירן יחל ב־169 אלף שקל.

ג'יפ קומפאס (צילום: באדיבות היצרן)
ג'יפ קומפאס (צילום: באדיבות היצרן)

לקסוס דיווחה על תוכניותיה לשנה הקרובה. כבר החודש היא משיקה שתי מכוניות לחובבי ההגה - את LC 500 קבריולט ואת IS החדשה ברמת גימור F ספורט, דגם שנבדק ופותח במסלול המרוצים בשימויאמה, יפן. לקראת סוף הרבעון הראשון של השנה, לקסוס תשיק מתיחת פנים ל־LS, ספינת הדגל. יחד עם התוכניות לעתיד, היבואנית סיכמה את השנה המאתגרת. את 2020 היא סיימה עם 1,470 מסירות של רכבי לקסוס חדשים והצליחה להגדיל את נתח המכירות בשוק הפרימיום בישראל ל־11%.

מסכי המידע המתקדמים ברכבי מרצדס נחשבים לרמה בפני עצמה. בשבוע שעבר החברה הציגה את הדור הבא שיגיע עם רכב ה־EQS, דרגת־העל ברכבי החשמל של היצרנית הגרמנית. כלי יוקרתי האמור להגיע אלינו ברבעון האחרון של השנה. מדובר במסך קעור ברוחב 14.1 ס"מ, שמגינה עליו זכוכית בעלת ציפוי אלומיניום למניעת שריטות. מסך שהנהג והיושב לצדו יכולים לתפעל, כל אחד לצרכיו. המערכת משתמשת ביכולות של בינה מלאכותית כדי להציג את האפשרויות המתאימות למשתמש. מתחיל להתגעגע לימים שבקושי קלטנו “שירים ושערים" ברשת ב