מסעדות העלו מחירים, חופשות הקיץ יקרות, דירה מצ'וקמקת עולה כמו וילת ארבעה מפלסים בחוף המערבי, ומה בסוף? קונים, בטח שקונים. כמה שיותר, יותר טוב, כי כמו ששלום חנוך הצהיר בשירו "הציבור מתוחכם ולכן הציבור משלם". טוב, בערך.

קחו למשל את שוק הטרקטורונים, רכבי הצד־לצד. אז נכון שחלקם משמש לעבודה יומיומית, וזה מובן והכרחי, אבל חלק גדול משמש לפאן טהור. הוצאה שאם חשבון הבנק לא היה מאפשר, לא היו נכנסים אליה בלב שלם.

ובכן בשנה שעברה, בתקופת הקורונה, שהתאפיינה בחוסר ודאות ודאגה לעתיד האנושות, נמכרו 4,579 כלים כאלה בישראל, כ־800 כלים יותר לעומת 2019, הרגילה והשגרתית. השנה הציפיות הן אפילו לעלייה. מקווים להגיע ל־6,000 כלים, כך שהגרף רק ממשיך לטפס. מה עם הכסף? כנראה שצומח היכן שהטרקטורון מסוגל לעבור.

שאלתי מומחי רכב איך הם מסבירים את התופעה, כיצד אנשים הרשו לעצמם בתקופה כל כך קשה? התשובה הייתה מהירה ופסקנית. מי שקונה רכב שטח כנראה שלא יצא לחל"ת והמשיך להרוויח יפה, וכשהחופשה השנתית בחו"ל בוטלה בעקבות המגיפה, פיזר את הכסף שהצטבר על הובי יקר ואוויר צלול.

אם יש משהו שהטרקטורון מאפשר לרוכביו כלוקסוס שאין לו תחליף, זה להגיע למקומות נידחים ושוממים כשכולם מסתובבים ברחוב עם מסיכות.

טרקטורון (צילום: אסף רחמים,ערן שלמה)
טרקטורון (צילום: אסף רחמים,ערן שלמה)

לא מזמן, אי־שם בלב יערות הכרמל, קבוצת עופר אבניר הציגה את שלל קיץ 2021 מתוצרת CF MOTO, שהיא מייבאת לארץ. מדובר ביצרן סיני שפועל כבר 32 שנים. ב־2006 הוא הציג את הטרקטורון הראשון שייצר והיום הוא בעל מעמד ותופס נתח שוק נכבד בלא מעט מדינות, ביניהן ספרד, גרמניה ואיטליה.

כמו כל השוק שפרח, גם CF MOTO נהנו בשנה שעברה מתקופה פורייה. הם מכרו בישראל 581 כלים, יותר מפי שניים מהשנה שלפניה, והצפי ל־2021 הוא מכירת 850 כלים, מאחר שהקיץ הזה רוב הסחורה, מספרים, כבר עפה מהמדפים.

מדובר בעולם שלם וצבעוני. יש טרקטורונים, רכבי צד־לצד, שוק כל כך רחב, מגוון וכלים היכולים להגיע גם למחיר של 200 אלף שקל ומעלה. יש פה יכולות מטורפות, מהירויות מסחררות. בלי בקרה ושליטה בקלות תוכלו למצוא את עצמכם הפוכים על הגג.

הכלים של CF MOTO נחשבים לכלי כניסה, זאת אומרת מיועדים לחבר'ה כמוני ולחלק גדול מכם, שאין להם ניסיון גדול בנהיגת שטח. תפס

אותי שם בעיקר
ה־C FORCE 625, טרקטורון שעלותו 52 אלף שקל, ויחסית לתותחים המסתובבים בשטח, מדובר במחיר נוח. דבר נוסף ולא פחות חשוב, הוא קל לתפעול ושליטה.

אורכו של השעשוע 223 ס"מ, מרווח גחונו 27 ס"מ. נפח המנוע 580 סמ"ק, והוא יודע לספק 40 כ"ס. מה שאהבתי במיוחד זה שהוא לא מתפרע והכוח שטמון בו לא מנסה להתפרץ, כמו למשל ב־C FORCE 850 שניסינו לאחר מכן, טרקטורון גדול וחזק. פה מדובר בפרטנר נאמן.

באותו יום של רכיבה יצאנו בקבוצה שבראשה עמד עופר אוגש, מדריך מקצועי, אלוף השבילים. זו לא הייתה נסיעה קלילה בשבילי כורכר ידידותיים, אלא מסלול די מאתגר עם עליות מרובות דרדרת וסלעים, קטעים של רכיבה טכנית.

טל עציון, מאלופי הארץ ברכיבת טרקטורונים, שהצטרף אלינו, הבהיר שלא מדובר בעוד דפיקת כרטיס. הנציג הצנוע ברפרטואר, ה־625, בלע את הדרך, לא נתקע מאחור ולא נדרש לסיוע הודות למומנט עשיר, ויכולת עבירות מרשימה.

כן, ניתן לבצע עם הטרקטורון הזה גם נהיגה ספורטיבית, שמסוגלת לזרוק זנב במקרה הצורך, אבל חייבים לזכור שאין בו אמצעי הבטיחות המוכרים, ותנועה מיותרת יכולה לעלות במחיר רציני.

אם הייתי צריך לבחור בין הכלים שהוצעו ביום הרכיבה, הייתי בוחר כנראה ב־Z FORCE 1000. אני לא רוכב אופנועים וגם לא טרקטורונים, והכי קרובים לרכב הפרטי אלה רכבי הצד־לצד, שמחזיקים מקום לשניים, הגה במקום כידון וגג קשיח, דברים שאני מכיר מנהיגת היומיום.

ה־Z FORCE 1000 הוא גם היקר בכלים שבחנו, ומחירו כבר מגיע ל־89 אלף שקל, אבל שוב, ביחס לתחרות שיש היום בשוק והיכולות שלו, מדובר במחיר אטרקטיבי.

אז מה היה לנו שם? אורך 302 ס"מ, מרווח סרנים 228 ס"מ, מרווח גחון 34 ס"מ ומנוע 963 סמ"ק, שני צילינדרים שיודעים להגיש 79 כ"ס.

נהגתי בו אחרי שני הטרקטורונים שהוצגו, והוא לא פיגר והפגין קלילות מפתיעה ובעיקר היה ידידותי למי שקרוסאובר הוא חברו הטוב ביותר.

אם באותו יום היה כלי שאיתו הייתי צריך לנהל דו־קרב של הפעלת כוח ומנגנוני שליטה, זה היה ה־C FORCE 850, שהוא כבר אחיו הבכור של ה־625. יש לו מנוע 800 סמ"ק, שני צילינדרים, 63 כ"ס. לא סתם הוא נבחר על ידי מנהל הרכב הממשלתי לשמש את משמר הגבול ומשטרת ישראל. כאן כבר הכוח מבקש להתפרץ, המומנט בשרני. הייתי זקוק לעתים להרגיע אותו כמו שמשתלטים על סוס ברודיאו.

לא פעם אני יוצא לימי רכיבה מאתגרים בחשש, בכל זאת ענייני ניסיון. ואז כשרואים כמה קל להשתלט על הכלים, ואני לא מתכוון לרכיבה מטורפת שבהחלט אפשרית אלא לרכיבת טיול, שמטרתה לחוות את הנוף המהמם, כמו שטרקטורונים ורכבי הצד־לצד מאפשרים, אני מבין את האופציה להתמכרות. 

גלגלים רזרביים

יבואנית הרכב סמלת מעדכנת שחמש הזמנות ראשונות נרשמו ליצירה החדשה מבית פרארי ה־GTB 296 ההיברידית (בתמונה למטה), שתגיע אלינו ברבעון השני של 2022. מחירה, עוד לפני תוספות, יגיע ל־2.35 מיליון שקל.

מדובר ברכב מהפנט, שמחזיק מנוע בנפח 2,900 סמ"ק, שישה צילינדרים, שביחד עם המנוע החשמלי מסוגלים לספק לדוהר 830 כ"ס. כמו שהבנתם, זהו רכב חזק ומהיר, ואת ההאצה מ־0 ל־100 קמ"ש הוא מבצע תוך 2.9 שניות. מהירותו המרבית היא 330 קמ"ש. סעו בזהירות.

יוניון מוטורס הנחיתה את הטויוטה קמרי ההיברידית, שחזרה אחרי מתיחת פנים. העיצוב החיצוני זכה לפגוש קדמי חדש, גריל תחתון ועליון. בפנים תמצאו מסך טאץ' חדש למערכת המולטימדיה שגודלו תשעה אינץ'.

פרארי (צילום: GTB)
פרארי (צילום: GTB)

המנוע שמותקן הוא בנפח 2,500 סמ"ק ובעל הספק של 218 כ"ס. השינוי, שבו מתגאים בטויוטה, נמצא באבזור הבטיחותי, שזוכה לציון הגבוה ביותר - 8. יש כאן מספר מערכות מתקדמות, כמו סיוע לפנייה בצמתים ומערכת עזר להיגוי בזמן חירום. מחיר הרכב הוא החל מ־215 אלף שקל.

עוד מטויוטה, במרוץ ההיברידי־חשמלי, שיצא מנתניה, למכוניות קורולה סדאן היברידיות, ניצח ברנרדו קוסמן, שעבר 83% מזמן הנסיעה על חשמל בלבד. קוסמן זכה בחופשה זוגית בטוקיו.

ולמטרה חשובה. באוקטובר האחרון אבדו עקבותיה של רננה חורש, בת ה־58 מתל אביב, ורק אחרי חמישה ימי חיפושים מטייל הודיע שראה רכב זרוק בוואדי הסמוך למעלה העקרבים, שם נמצאה גם גופתה.

יסמין רונאל, אחותה של רננה, למדה במהלך אותם ימים שהמדבר זרוע בשלדי רכבים וגרוטאות והחליטה על הקמת מיזם "רננה במדבר" במטרה לנקות את האזור, גם כדי לייפות את הנוף וגם כדי לקצר זמני דיווח על תאונות במטרה להציל חיי אדם. לגיוס כספים עבור המיזם נפתח עמוד הדסטארט. מטרת הפרויקט היא מיפוי הרכבים הנטושים, סימון מיקומם ולבסוף פינוים.

headstart.co.il/project/63489