בדיוק 64 שנים אחרי שיצאה לאוויר העולם, ממש ב־4 ביולי, נולדה לפיאט 500 המיתולוגית גרסה חשמלית מלאה - פיאט 500e. בטח אף אחד מהמתכננים, ספוגי השמן וריחות הבנזין, לא חלם ב־1957 שנכדיו וניניו, במקום את תחנת הדלק - יחפשו את השקע הקרוב. רק שמיד נציין בכוכבית זוהרת, שבזמן שהעולם מתמלא ברכבים בקצב בלתי הגיוני בעליל, אם כבר אז שיהיה קטן ולא מזהם, בדיוק כזה.

תמיד אהבתי את המראה של הפיאט 500. מיום לידתה היה בה משהו ממזרי, שובב, אופנתי כיאה לשורשיה המקוריים מטורינו שבצפון איטליה. יש רכבים קטנים שכל תפקידם הוא להסיע ולהתחבא במקום חניה לעכברונים בלבד. זו, בכל מקום שתשימו אותה, תנצנץ כמו מגדלור. אז נכון שפיאט מזמן הייתה צריכה איזו דחיפה גבית כדי לשוב למרכז העניינים, כמו בימיה הטובים והרחוקים, לכן הגרסה החשמלית שלפנינו בהחלט עשויה להיות כזו.

קודם כל מפני שיש כאן בשורה. גרסת הפתיחה של הרכב החשמלי הנ"ל עולה 100 אלף שקלים, בהחלט מחיר שובר שוק, אבל מיד נוסיף שיש פה קאץ׳ קטן לבודקי הנתונים הטכניים. מדובר בגרסה בסיסית עם סוללה צנועה בקיבולת 23.7 קוט"ש, הספק של 95 כ"ס כזו שמסוגלת, על פי הנתון היבש, לעבור 190 קמ"ש, בפועל כנראה קצת פחות. זאת אומרת שאם נסעתם מתל אביב לחיפה וביקשתם לחזור, מוטב שתבררו היכן מוצבת עמדת טעינה. זה רכב למשימות קצרות, ממוקדות ופחות למיטיבי לכת.

לכן, למרות המחיר הקורץ, לדעתי הבסט־סלר של האיטלקייה החשמלית יימצא בגרסאות שמחזיקות סוללה בקיבולת 42 קוט"ש, הספק של 118 כ"ס וטווח נסיעה שעל פי היצרנית מגיע עד 320 קילומטר, כזה שכבר יכול להתאים גם למי שהיום שלו לא מתרכז בקילומטרז׳ הסמוך לבית. מחירי הגרסאות האלה מתחילים ב־120 אלף שקלים, גם מחיר שלא אמור להבהיל את המחפשים.

בגרסאות האלה ניתן בין היתר למצוא את ה"אייקון" שתהיה שונה בנוף בגלל דלת צִדית אחורית יוצאת דופן שמאפשרת כניסה קלה ונוחה לרכב, בטח ליושבי השורה האחורית. אחורית? אף שממדי הפיאט 500 גדלו במעט, אם תדחפו מישהו לאחור ותבקשו לנסוע לירושלים, תעצרו בבקשה במבשרת ציון אצל כירופרקט שיסדר את המסכן מחדש. בהחלט לא מומלץ.

ה־500 היא מכונית קלאסית לרווקים בעלי רוח צעירה, ו־185 ליטר של בגאז׳ אמורים להרחיק ממנה כל משפחה ישראלית טיפוסית. אני לקחתי ליום המבחן את גרסת הלה פרימה, היקרה ביותר בהיצע. 155 אלף מחירה, אבל אין סיכוי שתעברו בכביש הראשי ולא תקלטו את מבטי העוברים ושבים, למרות הגודל המיניאטורי.

זו גרסת קבריולה, גג בד נפתח, חישוקי 17 אינץ׳. יש פה כל הרושם הרצוי, אבל לטעמי דווקא הגרסאות הפחות מהודרות יותר נוחות, בטח למי שקונה רכב חשמלי גם למטרות של שקט ושלווה. גג נפתח מבד הוא אינו אטום לרחשי הסביבה.

פיאט 500 (צילום: יחצ)
פיאט 500 (צילום: יחצ)


אבל אין מה להגיד, הגג מעלה את הציון באגף הנראות שגם ככה גבוה, ועוד לא סיפרנו על חלקי הפנים עמוסי הסטייל. פאנל קדמי בגימור סרוג, הגה בציפוי עור טבעוני (עשוי מחומרים סינתטיים) דו־גוני, מסך מולטימדיה בגודל 10.25 אינץ׳ גדול וברור. סמנו וי ברור על המראה.
עכשיו רק צריך לבדוק איך הננסית הזו נוסעת. מי שהכיר את הדור הקודם של הפיאט 500 בטח לא יכול היה להתעלם מתיבת ההילוכים הרובוטית, אותה תיבה מנג׳סת ולעתים מעיקה שחלק מהנהגים התקשה לסבול. הכרתי מישהי שקנתה בגלל הנראות ומיהרה למכור בגלל המטרד.

בגרסה החשמלית נפטרו לפחות מהצרה הזו. התאוצה, כמו ברכבים חשמליים, היא ליניארית, נבנית בהיגיון ובהחלט נוחה. עם 9 שניות מ־0 ל־100 קמ"ש, הקטנה הזו עושה רושם של נמרצת ודינמית. אפשר בהחלט לומר כיפית.

כדי לשחק עם טווח הנסיעה יש שלוש אפשרויות בבורר מצבי הנהיגה. מצב רגיל, מצב ריינג׳ שבעצם משתמש בבלימה הרגנרטיבית שמאחזרת אנרגיה ומסייעת לטעינת הסוללה במהלך הנסיעה, ויש גם מצב חסכוני קיצוני - "שרפה", שכדי לחסוך בחשמל מגביל את המהירות ל־80 קמ"ש ומכבה את המיזוג. לא כדאי לנסות את זה החודש בסביבות ים המלח. בעצם מיועד לקיצוניים בלבד.

בואו נגיד שבנהיגה רגילה אולי לא תגיעו לטווח של 320 קילומטר, אבל ניתן בהחלט להגיע לסביבות 270 קילומטר, פלוס־מינוס. אני נסעתי באותו יום של בילוי משותף ליישובי עוטף עזה וחזרתי כשיש באמתחתי עוד ספייר לקפוץ למשפחה ברעננה.

מה שכן, הרכב הזה תפס משקל בגלל המנגנון החשמלי והוא שוקל כעת 1,405 קילו. שימו את העומס הזה על אורך של 363 ס"מ, מכונית מיני־קלאסית, ותמצאו רכב שמנמן. זה אולי לא משפיע על הנמרצות, אבל יש לו השפעה על נוחות הנסיעה.

פיאט 500 (צילום: יחצ)
פיאט 500 (צילום: יחצ)


זה נתון משמעותי, מאחר שהיתרון הגדול של פיאט 500 הוא בנסיעה עירונית ויכולתה להשתחל למקומות שקרוסאובר ממוצע מסרב להיכנס אליהם. עם ההשתחלות אין בעיה, הקושי מתבטא במעבר מעל מפגעים שניתן להרגישם חודרים פנימה ומזעזעים את אמות הסִפים.
לעומת זאת, יתרון גדול ומשמעותי שהרכב הזה מציע נמצא בבטיחותו. גרסת־העל, שבה נהגנו, מחזיקה בציון אבזור 7 הגבוה, והיא כוללת בין היתר שש כריות אוויר, בקרת שיוט אדפטיבית ובלימה אוטונומית בזמן חירום. הגרסאות האחרות זוכות לציון אבזור בטיחותי 6.

הפיאט 500 החשמלית בהחלט תפסה את העין, וזאת למרות ההיצע הגדול שקיים היום בשוק. לא סתם שמים ביצרנית האיטלקית את מרב הז׳יטונים ומהמרים עליה כעל הלהיט הבא. זה בטח המראה, אבל זה גם המחיר ובוודאי היכולות שהיא מגישה.

יודעים מה, אפילו גרסת הפתיחה, זו שמציעה טווח נסיעה צנוע של 190 קילומטר, ראויה למחשבה שנייה. הרי אני מכיר לא מעט אנשים שמתגאים שמבחינתם לחצות את נחל הירקון זה כמו לטייל בחו"ל. אז לכל אלה שלא זזים מגבולות המועצה המקומית, קבלו מכונית התפורה למידותיכם.

גלגלים רזרביים

ויש גם מסחרית חשמלית: קבוצת צ׳יינה מוטורס השיקה את E-Deliver 9, רכב מסחרי של המותג הסיני מקסוס (בתמונה למטה). אורכו של הרכב 594 ס"מ, גובהו 276 ס"מ, משקלו 4,050 קילו, נפח תא המטען 11 אלף ליטרים, וכושר ההעמסה שלו הוא 1,335 קילו. טווח הנסיעה המרבי הוא 406 קילומטר (נתוני WLTP). מחיר העולה החדש יעמוד על 269 אלף שקלים. מקסוס היא חברת בת של סאיק, יצרנית הענק הסינית, והיא זוכה כעת לאולם תצוגה חדש בפתח תקווה.

עוד חדשות חשמליות מסין. גיאומטרי C, הקרוסאובר החשמלי של ג׳ילי, היצרנית הסינית, השלים את אישור התקינה האירופי והוא אמור להקדים את התכנון המקורי ובמקום להגיע לישראל בתחילת 2022, יגיע כבר בסוף השנה הנוכחית. הגיאומטרי C הוא קרוסאובר באורך 443 ס"מ, בסיס גלגליו 270 ס"מ, והוא מחזיק מנוע חשמלי מתקדם בהספק של 204 כ"ס.

מקסוס  (צילום: יחצ)
מקסוס (צילום: יחצ)

ומאסיה לאירופה, יותר נכון לרוסלסהיים שבגרמניה, שם אופל חשפה את הדור השישי של אסטרה, שיצאה לאוויר העולם לפני 30 שנה. הרכב הוותיק יזכה לעיצוב חדש וצמיחה בממדים. תא המטען, למשל, יציג עומק מרשים של 422 ליטר. אסטרה תגיע לראשונה בגרסת פלאג־אין נטענת וגם תוצע עם מנועי בנזין ודיזל. על פי היבואנית, קבוצת לובינסקי, אסטרה אמורה להגיע אלינו במהלך הרבעון הראשון של 2022.