תעשיית הרכב זקוקה לשבבים, ולהרבה מהם, בשל המערכות האלקטרוניות הרבות הקיימות ברכב המודרני. וכמו תעשיית הסלולר והמחשבים, גם היא תלויה בהם מאוד. בשנה האחרונה, ובעיקר בחודשים האחרונים, אנחנו מרגישים עד כמה חסרונם של המוליכים הקטנטנים הללו משפיע על כולנו.

בשנים כתיקונן, מדי שנה ישנה גדילה וצמיחה במכירות רכב, ובשל כך, יצרניות רכב צריכות מראש להתכונן, להזמין ולרכוש כמות גדולה יותר של שבבים (צ'יפים), המגלמת את העלייה הזו בביקוש ובייצור. מה שקרה הוא שהתעשייה לא צפתה ולא עשתה את ההכנה הנדרשת, וכבר לפני פרוץ מגיפת הקורונה והשלכותיה החמורות התחיל בעצם החוסר.

בתחילת הקורונה, במחצית הראשונה של 2020, תעשיית הרכב רשמה ירידה ענקית בביקוש, אך לא להרבה זמן, ואת זה הרגשנו היטב בארץ, כאחת מהמדינות הבודדות שהצליחה להתאושש (לרגע קט) מהמשבר. היה סחרור של ממש וקפיצה אדירה בהזמנות וברכישות רכב חדש.

אנשים הוציאו כסף, ובחדווה, על רכב חדש. זה היה כסף שלא יצא על תרבות, על חופשות או על שופינג חודשים ארוכים. קפיצה לא אופיינית נרשמה גם בהזמנות רכבי יוקרה, שהפתיעה גם את יבואני רכבי הפרימיום עצמם. חלומות שהיו שנים במגירה של הישראלים, שמצאו לפתע הזדמנות פז להגשים אותם.

כך מצאנו את עצמנו עם פקקים בכל כבישי הארץ, שנוצרו בשל חזרת רוב השוק לעבודה במשרד, מספר גדול יותר של מכוניות חדשות שעלו על הכבישים, ועוד סיבות הטמונות בטיב התחבורה הציבורית.

הסחרור הזה, שהתרחש בחודשים האחרונים של 2020, לא תאם, גם הפעם, את תחזית המכירות העמומה של יצרניות הרכב לאותה תקופה מבולבלת ולא יציבה. הן לא חזו את הקפיצה במכירות ולא הגדילו משמעותית את הזמנות השבבים לייצור כלי הרכב הבאים. וגם אם היו רואות את הנולד ומזמינות כמות מוליכים נאותה לטובת הייצור, לא היו מקבלות אותם בזמן. זו הייתה נקודת מפנה נוספת שבה החוסרים העמיקו. את זה אנחנו יודעים היום, וחכמים בדיעבד.

חשוב להדגיש כי תעשיית הרכב עושה שימוש נרחב בסוגי שבבים. יש עשרות מערכות אלקטרוניות שקיימות ברכב, מחיישני לחץ דלק ומדי מהירות ועד מערכות מולטימדיה, מערכת הניווט, מערכות בטיחות, ועוד ועוד, שבהן יש צורך בצ'יפים המיוחלים, אבל היא אינה התעשייה הגדולה ביותר או היחידה שמשתמשת בהמון המון שבבים.

יצור שבבים (צילום: יצרן)
יצור שבבים (צילום: יצרן)


בתחילת הקורונה, בזמן שתעשיית הרכב קפאה על שמריה, ואנשים לא קנו מכוניות, הם כן רכשו מחשבים, שרתים ומוצרים דיגיטליים, בעקבות המעבר לעבודה מלאה מהבית. בזמן שתעשיית הרכב קיצצה באופן דרסטי את הזמנות השבבים, סקטורים אחרים עמדו בפני ביקושים מוגברים, וכך החוסרים של כולם גדלו.

היעדר הביקוש למכוניות חדשות ב־2020 הביא להשבתת קווי ייצור ולסגירת מפעלים ושלח הביתה מיליוני עובדים ברחבי העולם, הרבה מהם לא חזרו לעבודתם עד היום. מדובר בהפסד של עשרות מיליארדי דולרים ובכמות מוערכת של שני מיליון מכוניות שלא ירדו לייצור בגלל בעיות אספקת השבבים ונספחים של הבעיה.

היום, עם זמן המתנה מוערך של ארבעה־חמישה חודשים לאספקת שבבים לכל יצרנית רכב שמבצעת הזמנה (זה לא רק עצם ייצור השבבים, יש גם בעיות עם אריזת השבבים באופן הולם לשם אבטחתם בעת ההובלה), נראה שהמשבר הולך להיפתר לאט־לאט, עם זיק של אופטימיות לקראת 2023. ועוד לא דיברנו על בעיית החוסרים בגומי בתעשיית הרכב. מכונית, גם הסטנדרטית ביותר, זקוקה לארבעה צמיגים.

כל ההקדמה הארוכה והמפורטת הזו מביאה אותנו לנקודת השפל שקיימת היום בשוק המקומי - בישראל - ולאו דווקא בשוק כלי הרכב החדשים. מתחילת 2021 יש בעיות אספקה של מכוניות חדשות לארץ, ללקוחות המזמינים רכב חדש. יש לקוחות שמצהירים שהמתינו או ממתינים ארבעה וחמישה חודשים לדגמים פופולריים מאוד, כמו ממותג סקודה (מי שירצה לרכוש סקודה אוקטביה יצטרך להמתין חודשים. במקרה הפחות טוב, ייענה שאין צפי הגעה).

גם הזמנת דגמים מסוימים ממותג טויוטה תדרוש מכם להמתין פרק זמן ארוך מהרגיל (מטויוטה יאריס ועד ראב 4). על אחרים, שרצו לרכוש לעצמם דגמים יותר ייחודיים, כמו כלי רכב ספורטיביים, או כלי רכב ברמות גימור או גרסאות ספציפיות, אין בכלל על מה לדבר.

זמני המתנה ארוכים, עד שלושה חודשים, פקדו לעתים את מחוזותינו, גם טרם משבר הקורונה, אך זו הפעם הראשונה שיבואני הרכב בישראל נתקלו בקושי אמיתי לנקוב בתאריך יעד ברור להגעת משלוח כלי הרכב. צריך לזכור שהמשבר עדיין בשיאו, וכמו היצרנים, גם היבואנים נמצאים באפלה, כמעט כמו הלקוחות. המשבר קיים, ומי שחוקר וקורא, מגלה לא מעט השפעות ולחצים גיאו־פוליטיים שלוקחים חלק גדול בעניין משבר השבבים בעולם. לכל תעשייה יש לובי ואנשים חזקים מאחוריה, שמצליחים להזיז את אספקת השבבים לכיוונה או לקבל עדיפות בתור. בתוך המשבר הזה מעורבים הרבה אינטרסים מדיניים וכלכליים, מעבר למה שאפשר לשער.

כולם מחכים. אין הרבה אנשים שזוכים לקבל את הרכב המיוחל שלהם באופן מיידי, וגם בתוך רשימות ההמתנה הללו יש סוג של פרוטקציה פנימית: לקוחות שזוכים לקבל עדיפות בקבלת הרכב החדש מהר יותר, על פני לקוחות שאינם "VIP". זו אינה תופעה גורפת, זו תרבות, ומי שקרוב למישהו שמכיר מישהו בחברה, יכול מאוד להיות שידאגו להכניס את ההזמנה שלו לראש רשימת ההמתנה, על פני אדם אחר. בטוחתני שזהו קצה קצהו של הקרחון.

היו לקוחות ששמעו על זמן ההמתנה הארוך לרכב חדש ופנו לחברות הליסינג ולחברות ה"אפס קילומטר" (רכב חדש שנמכר בהנחה גדולה, והלקוח נחשב היד השנייה), שמצדן מציעות מגוון לא רחב של דגמים שקיים במלאי, וברמות גימור נמוכות בעיקר. מה שנקרא - מכירת עודפים. זה מה שנשאר להציע.

עוד מרוויחים, כך מסתבר, הם היבואנים המקבילים. יבואני הרכב הקטנים, שרק בעשור האחרון אושר להם לייבא דגמי רכב, מייבאים בשגרה כלי רכב ייחודיים, או זהים לאלה המגיעים בייבוא הראשי הרשמי בכמויות קטנות. ליבואני הרכב הקטנים מגוון לא גדול של מכוניות חדשות, אך מגוון קיים במלאי (אספקה מיידית). היתרון שלהם הוא בהצעת אלטרנטיבות מגוונות וייחודיות ללקוחות, כמו גרסאות מנוע ורמות אבזור מיוחדות, שלעתים אין בייבוא הרשמי. וכל זאת, כפי שצוין, עם אפשרות מסירה מיידית ללקוח. זה ה"מאני טיים" שלהם.

מכוניות חדשות בנמל (צילום: יצחק הררי, פלאש 90)
מכוניות חדשות בנמל (צילום: יצחק הררי, פלאש 90)

לשוק היד השנייה וללוחות הרכב מגיעים לא רק אנשים שוויתרו על שלוש האופציות הנ"ל (רכב חדש, רכב ליסינג, רכב מיבואן מקביל). רובם אנשים שמחפשים לעצמם מכוניות בתקציבים נמוכים יותר ומקווים לעסקה טובה ומהירה. אז שכחו מעסקה טובה, מהירה או כדאית. קפיצת המחירים הקטנה והמתונה יחסית שמתרחשת לפרקים בשוק הרכב החדש, מחווירה לעומת מה שמתרחש בלוחות הרכב מיד שנייה. כמעט כל דגם פופולרי שמפורסם בלוח מוצע למחפשי הרכב במחיר גבוה מהמחירון, שלעתים יכול להגיע ל־20 אלף שקל יותר.

בשיחת טלפון עם בעלת קורולה, המציעה את רכבה בלוח יד 2 ב־15 אלף שקל מעל המחירון, נשמע שהיא יודעת בדיוק מה המצב בשוק הרכב כיום, מה מחיר המחירון האמיתי של הרכב בבעלותה וכמה היא יכולה "להרוויח עליו".

במקרה הפחות טוב, לא תמצאו כלל את דגם הרכב שאתם רוצים בלוחות. רכבי פנאי (קרוסאוברים) פופולריים בעלי חמישה מקומות, ובעיקר שבעה מקומות, מאנשים פרטיים לא ניתן למצוא. במקרה המכעיס, מאחורי מודעה של רכב "מאדם פרטי" יעמוד סוחר שיבקש מחיר מופרז לרכב עוד פחות טוב. אנשים שחיפשו לעצמם רכב פרטי מיד שנייה, מגיעים בלית ברירה למגרשי מכוניות לחפש רכב דומה למבוקשם ורוכשים מכונית לא מהדגם שרצו, לא תמיד במצב המכני או הקוסמטי האידיאלי, ולא במחיר המחירון שלו.

פשוט כך. הסיטואציה העגומה הזו, שנוצרה בשל איחור הגעת כלי רכב חדשים רבים לארץ, דחיית השקות של דגמים חדשים נוספים בארץ, והיעדרם של דגמים פופולריים מלוחות הרכב מיד שנייה, הביאה לתמחור מופרז ולא מווסת בשוק הרכב בכלל, לתופעות שוליים שגובלות בניצול ושלל קומבינות, מייד אין איזראל.    

זה המצב הקיים בשוק הרכב, אבל זה לא אומר שאתם חייבים לקחת בו חלק. המלצה חמה, לכל מי שיכול להמתין ולדחות את רכישת הרכב לשנה הבאה - לנשום עמוק ולהמתין. בהמשך המצב יתאזן, ודגמים חדשים ואטרקטיביים יגיעו. למי שאינם יכולים לדחות את הרכישה, אם משום שאין להם רכב, ואם משום שהם מחזירים רכב ליסינג, או שהמשפחה גדלה והם צריכים רכב אחר, פתרון טוב יהיה להתפשר על גיל הרכב.

לרדת בשנתון ובתקציב, ולמצוא לעצמכם פשרה ראויה לשנה-שנתיים הבאות, עד יעבור זעם. מי שיכול להתפשר גם על סוג הרכב, ובמקום קרוסאובר, לדוגמה, לחפש רכב משפחתי או רכב סופר־מיני (לא מיני, קצת יותר גדול), שיעשה זאת, ויחסוך מעצמו עוגמת נפש גדולה, וגם לא מעט כסף.