סקודה אניאק iV, רכב הפנאי החשמלי החדש והראשון של מותג סקודה, מושק באופן רשמי החודש על ידי היבואנית הרשמית של סקודה בישראל, צ'מפיון מוטורס. אניאק הוא קרוסאובר בגודל בינוני, בעל מידות מרווחות ושימושיות גבוהה מאוד למשפחה. הרכב המשפחתי החשמלי האולטימטיבי (הנה, עשיתי לכם ספוילר), מבוסס על פלטפורמת MEB המודולרית לרכבים חשמליים של קבוצת פולקסווגן. הסוללה החשמלית של הרכב מותקנת ברצפת הרכב ותורמת למרכז כובד נמוך, ובכך גם למרחב הגדול בתא הנוסעים - אורך של 464 סנטימטר, רוחב של 187 סנטימטר, גובה 161 סנטימטר ובסיס גלגלים של 276 סנטימטר.

ספוילר נוסף? כבר בדקות הראשונות של מבחן הדרכים, ובהתחשב בדגמים הטובים והפופולריים שסקודה שיווקה בשנים האחרונות (אוקטביה, קודיאק, קאמיק), אפשר לומר שפולקסווגן הוא הדבר הכי טוב שקרה לסקודה (גם לפני עשור, למי שזוכר - מותג צ'כי קטן, לא כל כך רלוונטי או בולט באיזושהי צורה). וסקודה היא אחד הדברים הטובים שקרו לקונצרן הענק פולקסווגן - מותג יחסית עממי שמציג עיצוב וטכנולוגיה, בעיקר בכל הנוגע לאבזור נוחות ובטיחות, מעולמות היוקרה, עם מחירים מותאמים לקהל הרחב. 

לאניאק מנוע חשמלי (הנעה אחורית) עם הספק של 204 כ"ס (150 קילוואט), מומנט מרבי של 31.6 קג"מ, תיבת הילוכים בעלת הילוך אחד, תאוצה מ־0 ל־100 ב־8.7 שניות, וטווח חשמלי ריאלי של 445 קילומטר אמיתיים (517 קילומטר על פי WLTP). קיבולת הסוללה של אניאק היא 82 קוט"ש, סוללה שיכולה להיטען בקצב של עד 175 קוט"ש בטעינה מהירה. משך טעינה מלאה בעמדת טעינה מהירה יארך כשעה, טעינה של עד 80% סוללה תארך כחצי שעה בטעינה מהירה, וטעינה ביתית "אטית" תארך 7.5־10 שעות (משך לילה).

אניאק שבדקנו מגיעה ברמת אבזור suite הגבוהה, רביעית מלמטה (242,990 שקלים), מתוך שש רמות בסך הכל. רמת גימור מאובזרת מקצה לקצה. אני מתקרבת לרכב המבחן, מערכת ה־KESSY - "הנעה, נעילה ופתיחה ללא מפתח" - מזהה אותי על ידי חיישני הקרבה, כשהמפתח נותר בכיס הג'ינס, ופותחת את נעילת דלתות הרכב ואת מראות הצד לצדדים. אני פותחת את הדלת, וברגע שאני יושבת על מושב הנהג מערכת המולטימדיה נדלקת מעצמה. בקרת האקלים המפוצלת גם היא מתעוררת וממזגת (ממשיכה מהטמפרטורה האחרונה שבה כוונה), לוח המחוונים הדיגיטלי הקטן, בגודל 5 אינץ', ניעור גם הוא לחיים ומציג אינפורמציה כללית - קילומטראז' וטווח חשמלי שנותר. איזו קבלת פנים מפוארת. 

על גודלו של לוח המחוונים מפצה מסך מולטימדיה מרכזי בגודל 13 אינץ', עם אפשרות לשליטה קולית ושליטה קצת מוגבלת, אך קיימת, במחוות ידיים. מי שמסתכל מהצד בטח חושב לעצמו שאיבדתי את זה (הסרטון בקבוצת הפייסבוק "מלכת הכביש - רכב וצרכנות"). למערכת חיבור (קישוריות מלאה) ל־Apple Car Play ו־Android Auto, מערכת שמע טובה עם שמונה רמקולים ופד טעינה אלחוטי כפול לשני ניידים. אחד כבר לא מספיק. יש גם שני שקעי טעינה USB type C. 

לפני שאני מתניעה, רשימת האבזור עוד ארוכה, בעיקר ברמת גימור הזו, וכוללת גם יציאות מיזוג בעיטור כרום, תאורת רגליים מלפנים ומאחור, מושב נוסע קדמי מתכוונן לגובה, תמיכה לגב התחתון לנהג, מערכת לסיוע בחניה במקביל, גג שמש פנורמי עם פתיחה חשמלית במגע, תאורה במגע, ידיות צפות כסופות יפהפיות, משענות יד צפות, חיישני אור וגשם, וילונות שמש נגללים מאחור, תאי אחסון רבים ושימושיים, וגם תא מטען, עם פתיחה חשמלית, בנפח 585 ליטר. 

סקודה אניאק iV (צילום: יצרן)
סקודה אניאק iV (צילום: יצרן)

מי צריך היום כפתור התנעה? אני דורכת על דוושת הבלם והרכב מונע, והשקט נשמר בתא הנהג והנוסעים. לפחות עד שאתחבר לפלייליסט שלי בנייד. התחושה היא שהרכב קורא ומגיב לכל תנועה שלי והתרחשות. מהנמכת הווליום של המוזיקה שנשמעת ברקע בעת התרעות, או בזמן חניית הרכב. בזמן חניה לאחור מראות הצד נוטות מטה, כדי לאפשר לי לחנות בדיוק בין הכביש למדרכה. ההתרעות בדרך נעימות, ברורות ולא מבהילות, וכוללות צליל וטקסט על גבי לוח המחוונים. מערכות הבטיחות פועלות באותו אופן אלגנטי - בהתראות, בהבהוב אורות ממראות הצד, שמתריעות על רכב בשטח מת, בהחזרת הרכב לנתיב, באופן חלק וזורם ולא מבהיל או היסטרי, בעת סטייה כזו או אחרת של הרכב.

הנסיעה באניאק נוחה ואינטואיטיבית מאוד. ההאצה מהמקום חזקה וזריזה, אך האצות הביניים עוד יותר, והן מהנות מאוד. ההגה, שנדמה מעט כבד בנסיעה עירונית, הופך למדויק בנסיעה מהירה, בין־עירונית, והופך את הנסיעה ברכב לטובה, עם תחושה קבועה של יציבות וביטחון בכביש. לפרקים היה נשמע שבידוד הרעשים ברכב לא מושלם, זה תלוי כביש ומהירות. אסכם בכך שרחשי רוח כמעט לא נשמעים, ורעשי כביש סבירים נכנסים לרכב במהירות בין־עירונית. עם מצבי הנהיגה כמעט ולא שיחקתי. 

מאחורי ההגה שני "פדלים"/שיפטרים שלא קשורים להעברת הילוכים אלא מיועדים לבחירת בלימה רגנרטיבית. יש שלושה מצבי בלימה רגנרטיבית, השנייה היא המיטבית לדעתי בנסיעה, היא לא פוגמת בנסיעה, וברגע שתורידו את הרגל מדוושת ההאצה, מצב הבלימה הזה יאט ויעצור את הרכב מבלי שתיגעו בדוושת הבלם כלל. אותו אפקט יתקבל אם תעבירו את הג'ויסטיק הקטן מימינכם (הכירו, זו ידית ההילוכים שלכם) להילוך B. בהילוך הזה יתרחשו אותן האטה ובלימה עם הורדת הרגל מהגז. זה אפקטיבי מאוד ומומלץ. במצב הזה אולי תצליחו גם לטעון את הסוללה בעצמכם בזמן הנסיעה בכמה אחוזים נוספים.

היה חשוב לי להרגיש את הנסיעה במצב ספורט, וכשהוא מופעל, אכן ההאצות מתחדדות, אבל לחיצה חזקה על דוושת ההאצה הייתה נותנת את אותו אפקט, בתחושה שלי. לאניאק יש מספיק כוח להאיץ מהמקום, ולכן אני מניחה שגם אתם תשכחו קצת מקיומו של המתג הזה במרכז הקונסולה.

באותה שורת מתגים ישנו גם מתג בקרת האקלים. כן, לא כל התפעול נעשה ממסך המגע, יש כפתורים חיצוניים שמקצרים את ההתעסקות. יש שתי אפשרויות בחירה לבקרת האקלים - זו הקלאסית, עם בחירת עוצמה וטמפרטורה, ובקרת אקלים חכמה לקירור או לחימום אזורים ספציפיים. אני מצאתי שבקרת האקלים הקלאסית שימושית יותר. מיושנת שכמותי. לא חשבתם שתיהנו מבקרת אקלים מפנקת כזו בלי לשלם על הטווח החשמלי שלכם, נכון? אז דעו שהפעלת המיזוג על 24 מעלות, בעוצמה נמוכה, תוריד כמעט 40 קילומטר מהטווח שלכם. אוורור בלבד יוריד הרבה פחות.

אניאק כולל חבילת בטיחות מקיפה, עם מגוון מערכות בטיחות המגיעות כבר מרמת הגימור ההתחלתית: מערכת לשמירה על נתיב הנסיעה שעובדת טוב, ללא משיכות אגרסיביות של ההגה, מערכת פרואקטיבית להכנת הרכב למצב תאונה והגנה על הנוסעים, בקרת שיוט אדפטיבית עם סייען זחילה בפקקים ומגביל מהירות, מערכת לניטור שטחים מתים (את ההתרעה תראו בהבהוב אור במראות הצד), מצלמת נסיעה לאחור, שבע כריות אוויר, מערכת ניטור מרחק מלפנים עם התרעה ובלימה אוטונומית, זיהוי כלי רכב, הולכי רגל ורוכבי אופניים, מערכת ניטור לחץ אוויר בצמיגים ועוד. 

השורה התחתונה: סקודה אניאק הוא קרוסאובר חשמלי מאובזר ושימושי, נוח ובטיחותי, עם מרווח פנימי גדול, וטווח חשמלי ריאלי גדול, המבטל את חרדת הטווח החשמלי. זהו אחד מהדגמים החשמליים הטובים שהושקו ב־2021, עם ציון טוב מאוד בפרמטר עלות־תועלת. יש אולי עוד שני דגמים חשמליים שנותנים לו פייט. ואת זה אני אומרת בהתרגשות ובציפייה גדולה, פחות מחודשיים להכרזת מכונית השנה שלי, "מלכת הכביש 2021", והטקס הבינלאומי WWCOTY, לבחירת רכב השנה של עיתונאיות הרכב בעולם, טקס שבו אני שופטת מן המניין. 

חדשות ואירועים

אאודי ישראל מרחיבה את ליין דגמי ה־Q5 עם גרסאות הפלאג־אין הייבריד: הדור החדש של אאודי  Q5 PHEV (בצילום למטה) ו־Q5 Sportback PHEV, בעיצוב חיצוני ופנימי מחודש, סוללה חשמלית עם טווח משופר ומפרט בטיחותי מקיף. הדגם יוצע בשתי תצורות, ובשני הספקים: גרסת ה־50 עם מומנט משולב של 45.9 קג"מ והספק משולב של 299 כ"ס, ובגרסת ה־55 מומנט משולב של 51 קג"מ ו־367 כ"ס. מחירים: אאודי Q5 PHEV TFSIe החל מ־410,700 שקלים ודגם האאודי Q5 ספורטבק PHEV TFSIe החל מ־437,700 שקלים. 

 אאודי Q5 PHEV (צילום: יצרן)
אאודי Q5 PHEV (צילום: יצרן)

טלקאר, יבואנית קיה לישראל, מודיעה על תחילת שיווק של גרסה חדשה לקיה ספורטאז' - 1.6 טורבו בנזין "אורבן". הדגם מצויד במנוע 1.6 ליטר טורבו בנזין המפיק 177 כ"ס ומשודך לתיבת הילוכים כפולת מצמד עם שבעה הילוכים, ומציע אבזור נוחות ובטיחות זהים לדגם הספורטאז' 2.0 ליטר אורבן. ביניהם, מגוון מערכות בטיחות אקטיביות, מסך מולטימדיה 8 אינץ' מקורי בעברית, הכולל אפליקציות כגון ווייז, פנגו, רדיו אינטרנטי ועוד. מחירו של הדגם: 154,900 שקלים.

ב.מ.וו ישראל מציגה תערוכת אומנות־היברידית ראשונה מסוגה בארץ. לצד גלריית המכוניות ההיברידיות והחשמליות של המותג, מוצגות כ־20 יצירות אומנות מגוונות שמייצגות פרשנות עכשווית למושג "היברידיות". התערוכה מוצגת באולם התצוגה המרכזי בתל אביב, ברחוב החרש 20, ופתוחה לקהל. יצירות האומנות יוצעו למכירה, וחלק מההכנסות יועבר כתרומה לעמותת חג שמח, המסייעת למשפחות נזקקות בראש השנה ובפסח. אוצר התערוכה: יורם חישין.